1

Jo jag håller på att pilla lite på kabelhärvan i min bay dh 72:a
Sitter ett kontaktstycke typ vid motorluckan övre högra hörnet vad är det till?

Någon som har ett kopplingsschema till bay 72:A

2 Senaste redigerad av Björn J. (2020-04-24 13:59:11)

Är det en stor vit eller grånande multikontakt med en herrans massa klena kablar som försvinner in i diverse kabelhärvor framåt i bilen?
I så fall är det ett kontaktstycke till en förnämlig finess som kallades för VW-Diagnos, senare VAG-Diagnos.
En antik föregångare till dagens digitala datauttag där man kan avläsa en massa felkoder. I VW-diagnos kunde man väl bara se olika fel i realtid.
VW-diagnos har väl ungefär samma status idag som vevgrammofonen, gengasen, mammuten och dronten, utdöd eller i alla fall starkt hotad.

Men lägg in en bild så vi kan se hur ditt kontaktstycke ser ut.

Jag fann ett schema här:
https://www.thesamba.com/vw/archives/in … s_8_71.jpg
Diagnosuttaget heter T-20 i schemat. Inritat under batteriet.
Visserligen till en 71:a men det kanske funkar ändå?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Diagrammet skriver Aug 71 vilket innebär modellår 72. Men jag trodde bara diagnoskontakten fanns på insprutare? Mig veterligt fanns bara förgasare som alternativ på 72an? Kanske är det annorlunda i USA som fick insprutning tidigare? ICQ/bn

Det kan inte vara en tidig modell av motorvärmarkontakt? Ricke har säkert koll, men jag ville bara utesluta den möjligheten.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

kee skrev:

Diagrammet skriver Aug 71 vilket innebär modellår 72. Men jag trodde bara diagnoskontakten fanns på insprutare? Mig veterligt fanns bara förgasare som alternativ på 72an? Kanske är det annorlunda i USA som fick insprutning tidigare? ICQ/bn

Det kan inte vara en tidig modell av motorvärmarkontakt? Ricke har säkert koll, men jag ville bara utesluta den möjligheten.

Ja det kan det vara, en motorvärmarekontakt, den har tre stift, fas, nolla och skyddsjorden, det går en tjockare elkabel, vanligtvis gummiisolerad, dom jag kommit i ”kontakt” med har slutat i en värmeslinga som varit integrerad i oljesumpslocket. Kabeln är skyddad i en sorts slang. ”Defa” var ett vanligt fabrikat, då som nu.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Diagnosuttag satt på alla fordon under en period. Kom i början av 70-talet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G