1

Jag har en bekant som köpt en tomt där det står en 58a i ett skjul. Nu undrar han hur mycket den är värd.
Det är en 58a enligt chassinumret. Bilen har en hel massa mossa på sig men ser inte ut att vara allt för rostig.
Undertill är det en del rost som vanligt.
Bilen är avregistrerad. Det var lite svårt att komma åt så bilderna blev inte perfekta...
Vad bör man lägga ut en bil som denna för?

Post's attachments

bild1.JPG, 133.05 kb, 1035 x 852
bild1.JPG 133.05 kb, 213 downloads since 2020-04-18 

Bild2.JPG, 209.8 kb, 1835 x 840
Bild2.JPG 209.8 kb, 222 downloads since 2020-04-18 

Bild3.JPG, 309.69 kb, 1826 x 842
Bild3.JPG 309.69 kb, 212 downloads since 2020-04-18 

Bild4.JPG, 89.6 kb, 567 x 878
Bild4.JPG 89.6 kb, 206 downloads since 2020-04-18 

2

1958?
Med krängningshämmare och fjäder till huven? Fast tanken stämmer i och för sig. Men vad är det för ställning som det röda signalhornet sitter monterat i?
Rullbälte. En främre stötfångare som... tja...
Fler bilder vore kul! Gärna en bild på chassinumret under baksätet.

3

ser ut som saab 99 kofångare..
tycker sätet ser ut som från en honda civik.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Den är nog  moderniserad för att se lite nyare ut
Samma som skedde när man bytte ut delade bakrutor
grillar framlysen osv. på vw och volvos bilar.

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-04-19 17:35:14)

Hur långt är ett snöre?
Som sagts ovan, den verkar den ha moderniserats rätt mycket.
Och i princip sänker det värdet.
Men finns det bra provenciens höjer det värdet
Man kan undra vad det är för motor som sitter i.
Är den trimmad så är ju det intressant

Med dessa bilder som underlag säger jag 15-75 tusen, vilket inte är en värdering av värde ;-)

"ljushuvud"

6

Jag tippar på att den är årsmodell 59 (tillverkad 58), Mignonette grön (enda året med den färgen?). Mycket som är fixat och trixat, huven är ju t.ex nyare (saknar wolfsburg emblemet) men ratten är rätt och därmed rätt rattstång (men omlackad).

Enklast att se om det är en 58-59 är om den har pilar/blinkers i b-stolpen.

Värde? Som ovan, behövs mer bilder och info, saknar uppenbart originaldelar men har den räddningsbar original motor, gamla fullagningar eller är den relativt frisk i plåten? Marknad finns det i alla fall oavsett.

7

Lite svårt att tro att karossen är en 58a.  I så fall har någon varit flitig och uppdaterat med en hel del märkligheter.
Snarare är det en -62a eller nyare.  T ex har främre huven fjäder och inte huv-stag.

Den ser också ut att ha stor vindruta och backspeglar gängade i dörrarna.
Verkar vara ett riktig potpurri av delar och årsmodeller. ICQ/bs

Men som Filimona redan nämnt, se efter om det är uttag i B-stolpen för pilar / körriktningsvisare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8

Tack för alla kommentarer!
Motorluckan var låst så jag kunde inte se vad det satt för motor i. På tomten hittade jag 5 motorer till i olika skick. 2 stycken var nedgrävda...
Här kommer några bilder till, bla på chassinumret.

Post's attachments

Bild7.JPG, 294.12 kb, 1833 x 843
Bild7.JPG 294.12 kb, 217 downloads since 2020-04-19 

Bild8.JPG, 55.28 kb, 409 x 407
Bild8.JPG 55.28 kb, 226 downloads since 2020-04-19 

Bild9.JPG, 168.98 kb, 958 x 813
Bild9.JPG 168.98 kb, 214 downloads since 2020-04-19 

9 Senaste redigerad av TobiasL (2020-04-19 21:45:32)

Karossen verkar närmast förstörd med alla ombyggnader och hembyggda trösklar. Men, det som är intressant är om det sitter en äldre trimmotor i den! Värdet beror nog en hel del på vad som ligger under luckan. Som utgångspunkt för en originalrenovering är den nog inte värd så mycket...

10

Hm, om rätt läst chassi nr borde den vara tillverkad i maj 1958, i så fall kan den vara Agave grön original. Enligt ratt, hastighetsmätare, dörrpanel och tank så stämmer det....enligt det mesta andra stämmer det inte. En bil på insidan, en annan på utsidan.

Jag lägger in en ny gissning, den där tutan spelar La cucaracha   ICQ/bs

11

DK tyder på att den kommit från danmark, kan bli svårt med regpapper då.
Kan jag tro.

"ljushuvud"

12

Är det bilden som luras, eller är det något skumt med fjädern till huven? På en "huvfjäderbil", dvs 1962-, är fjädern vinklad något framåt i nederkant. På bilden ser det ut som om fjädern går mera rakt nedåt. Det kan också vara perspektivet som luras.
Men, om det nu är en bil från april 1958 så har någon kapat bort förstärkningsplåten till huvstöttan (upp till 1961). Visst, det kan man ju göra om man håller på att modifiera. Eller är den kvar i dunklet bakom domkraften?

Främre mellanplåten ser inte så grön ut... Är det bara primer det som inte syns med huven stängd? En gissning är att bilen krockats lite lagom - framför allt bak - medan den var relativt fräsch. Då passade man på att byta huv och mellanplåt till senaste modell. Man behövde kanske byta lite plåt vänster fram också. Eller är kort huv helt enkelt ett måste för att kunna öppna motorrummet med de nya stötfångarna? Danmarksteorin är möjlig, men då borde det finnas sidoblinkers också. De extra stötfångarjärnen bak är underbara. Hade man bara flyttat baklamporna en smula så hade man fått plats med ett par 111707197B också ICQ/ag

Egentligen borde man fräscha upp den och köra med den som den är, SAAB-stötfångare och allt. Det finns snart inte kvar några bilar alls som vittnar om ägarnas strävanden för att få sina bilar att se mer moderna ut än de var. Idag är det inte många som tänker i sådana banor. Elsystemet, eller snarare alla reglage, vittnar om höga ambitioner. Trots allt är det "bara" en 58:a. Det finns många sådana i originalskick, men inte så många som den här.

Jag hoppas att den framtida ägaren bara sätter den i körbart skick som den är. Det är lite skillnad på denna och den 38:a som dök upp i Litauen för drygt tjugo år och som hamnade hos Grundmann. Den hade i och för sig också byggts om för att se nyare ut, men det känns mer relevant att återskapa en handbyggd prototyp till "originalskick" än en vagn som denna. Även om det estetiska fått stryka på foten så har denna vagn attityd.

13

58 med varnings blinker... ICQ/bj

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Dörrstoppen är platta och fästet i A-stolpen ser ut att vara nyare med typ 64- eller har jag fel?

15

Om du berättar vilken ort(närmaste stad) bilen finns
så kan det finnas någon här i närheten som du kan
kontakta som gärna tar en dagstur
och kollar in bilen.

16 Senaste redigerad av Beata (2020-04-20 19:39:39)

Tack för alla svar!
Motorluckan var låst så jag kunde inte se vad det är för motor i.
Bilen är redan tingad av en köpare.

17

OM man kunde få en Hint om priset är närmare 15 eller närmare  75 så vore det skoj :-)

"ljushuvud"

18

Det verkar bli byteshandel så inget bestämt pris tyvärr.

19 Senaste redigerad av yogi (2020-04-21 09:03:01)

Jag tycker hela bilen är härlig. Full av uppfinningsrikedom.
Lite av en tidskapsel från förr.
Någon har lagt ner jobb på att få bilen som det passar honom. Och med dom resurserna som man har haft.
Se det lite som en funktionell custom.

Huvöppningen fram är väl ett perfekt exempel med att sätta dit fjädrar från en nyare bil istället för att ha en sned och  sprucken huv.
Finns nog fler idéer på bilen som inte syns på dom här bilderna.

20

Vad är det för cool extramätare med olika färger under voltmätaren?

Alte Liebe rostet nicht!

21

nizekustoms skrev:

Vad är det för cool extramätare med olika färger under voltmätaren?

Kan vara en vccummätare som såldes på 70talet av Biltema micro eller Hobbex via postorder.

22 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-04-24 16:27:19)

yogi skrev:

Jag tycker hela bilen är härlig. Full av uppfinningsrikedom.
Lite av en tidskapsel från förr.
Någon har lagt ner jobb på att få bilen som det passar honom. Och med dom resurserna som man har haft.
Se det lite som en funktionell custom.

Huvöppningen fram är väl ett perfekt exempel med att sätta dit fjädrar från en nyare bil istället för att ha en sned och  sprucken huv.
Finns nog fler idéer på bilen som inte syns på dom här bilderna.


Visst kan det vara kul att behålla en uppdaterad bil som tidsdokument .
Än idag så är ju facelift populärt då ägaren prompt ska ha det senaste utseendet.

En favorit är Tomasz Sobkowiak från Polen som behållit familjens gamla bruksbil, (en tidig -49a) i en "smula" moderniserat utförande.   Till vardags driver Tomasz firman Vintage Volkswagen Service.

Post's attachments

split leopard 2.jpg, 221.99 kb, 960 x 720
split leopard 2.jpg 221.99 kb, 205 downloads since 2020-04-24 

Split leopard.jpg, 227.13 kb, 960 x 720
Split leopard.jpg 227.13 kb, 206 downloads since 2020-04-24 

split red leopard.jpg, 243.24 kb, 960 x 720
split red leopard.jpg 243.24 kb, 214 downloads since 2020-04-24 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------