Då var det kvällning och ytterligare en halvdag avklarad i garaget.
Blästerskåpet, det har fått jobba mycket. Har samlat på mig originalskruv och annat som legat i boxar. Så det var läge att för omväxlings skull göra någonting annat än plåtarbete. Så jag satte igång att blästra för fulla muggar.

Man får inte fuska med domkraften utan det måste blästras i alla krymslen och vrår :-D

Efter det så åkte det mesta iväg till Galvonoverken för att bli plätteterat i silver och svart. När jag fick tillbaka delarna så var det bara att sortera upp så att man har allt tillhands när det väl är dags för montering.

Och när jag ändå kopplade av från plåtjobb passade jag på att köra en sväng med lackpistolen och grunda en massa delar.

Tillbaka till plåtjobb i garaget…
Jag nämnde tidigare att det är helt andra infästningar i vindruteramen på senare cabbar än 50/60-tals cabbar. Ja de skiljer också mellan årgångarna, men inte lika drastiskt, då Volkswagenfolket 1967 fick för sig att göra om och göra rätt stängningshandtag, som sedan följde med till slutet av tillverkningen 1979.
Men eftersom jag nu plötsligt har en tidigare kaross så måste jag naturligtvis laborera med att få det att se mer rätt ut i sin helhet. Så det var bara att kapa runt backspegelhållaren och svetsa in “rätt” hållare för tidigare backspeglar.

Från 1967 är stängningsanordningen en annan och det finns även en stödpinne som går ner på ovansidan av fönsterramen. Den måste ju också väck kan man tycka.

Inte ens på hörnen stämmer det då solskyddden inte heller de är desamma.

Sagt och gjort. Efter mycket letande så lyckades jag få en Yankie på andra sidan pölen att kapa valda partier från en fönsterbåge och skicka dem till mig, jag bad honom också att mäta innan han kapade så att jag hade några referenser att gå efter.
Så när jag fick de avskurna plåtdelarna var det bara att sätta igång och kapa igen.
Här infogar jag de “rätta” fästena för cabblåsen.

Och så här ser det ut när det är klart. Lite tennspackling på det och det blir fina biffen.

Sen var det ju bara läge att täppa igen de där hålen för de nyare solskydden så jag klippte till en bit plåt i rätt tjocklek och svetsade in den.

Vad som var liiiite tråkigt i stundens hetta var att jag inte gjorde rätt från början och försökte fixa upp en hel fönsterbåge. Men jag gjorde inte det för att då hade det blivit en hel del jobb med annat och som inte skulle att komma att passa. Som t ex ventilationsrutorna och sidorutorna. Så jag valde till slut att gå på detta med fönsterramen från 1965-72. Men med facit på hand så hade det varit trevligare med en rakare framruta men då hade jag som sagt fått köpa oförsvarbart dyra sidofönsterbågar som antagligen hade varit i så dåligt skick att man fått kroma om dem. Nu hade jag ju redan en hel uppsättning med helt acceptabla sidofönster så jag får leva med det och petitisten/besserwissern får klaga och skälla på mig hur mycket han vill för jag är redan medveten om det.
Så här står den. Vad ska man göra härnäst?