1

Hej,

Har en T3 Reimo med B21A med Stromberg 175 CD. Tyvärr går den väldigt dåligt, är lite svårstartad och dör vid gaspådrag.

Jag har nyligen bytt bränslepump samt rengjort förgasaren. Membranet är nytt.
Har justerat på skruven som är i botten på förgasaren och då har den gått lite bättre, men fortsatt ibland tvekande vid gaspådrag och sen kan den dö helt plötsligt, ofta när jag ska ner på tvåans växel.

Har ni nån idé? Kan det vara tändningen? (Har aldrig meckat med tändning så är lite osäker där..)

Videon visar innan jag justerat förgasaren, men som sagt problem även efter det.

2

Har du rätt oljenivå i förgasaren? Det är växellådsolja ATF som ska användas , röd är den. Ta bort gula plastlocket på ovansida och kolla om det är ok.
Oljan dämpar förgasarkolven.
Sedan kan du kolla tändstift hur dom ser ut men kör några mil innan.
Jag kör B23 och den går helt perfekt, drar 0,8 ltr tändstift är ljusbruna.

T2b taigagrön ´77

3

Hej,

Tror att det var lite dåligt med olja så fyllde på med ATF-olja idag. Motorn går snarlikt. Jag kan köra hjälpligt men dör som sagt ibland när jag saktar in. Bluddrar stundtals och jag tycker att motorn knackar lite (hör det på tomgång). Tändstiften är lite svarta, mer svarta är nr 1 och 4.

Provade att ställa tändningen (på känn) genom att vrida fördelaren, men den gick inte direkt bättre efter detta.

Nåt tips?

Tips på bra bilmeck för gamla förgasarmotorer i Göteborg tas gärna emot också! (om jag skulle ge upp själv..)

4

Lossa locket till vacumklockan och dubbelkolla att du inte har nått lite hål i membranet genom att dra försiktigt i det, och att det sitter rätt monterat.

Här finsn liet läsning om hur man justerar, leta reda på din modell.
http://240.se/litteratur/tp10933.pdf

"ljushuvud"

5

Tack, och mycket bra länk :-)

Börjar med den grundgenomgången som beskrevs!

Har inget hål i membranet, men möjligen sitter det fel.

6

Jaha, får försöka hjälpa dig i denna tråd också, vi är nog ett gäng som kör T3 med olika Volvomotorer.
Om du tror att förgasaren verkar ok finns tyvärr en mängd felkällor kvar...
Sitter ett "tomgångsrelä" på insuget som kan spöka. Kopplar du bort pluspolen ska motorn stanna. Har den hängt sig och du ställt tomgången efter det får du problem. Kolla också gasvajerns infästning och läge.
Rekommenderar även " jag rullar"-forumet för Volvo men inte fel att vi tar upp frågan här då många problem beror på just konverteringen.

7

Igår tog jag isär förgasaren igen och gjorde grundinställning enligt länken och bytte två oringar på blandningsskruven i botten. Nu går den faktiskt bättre! Dock tendens till bluddring fortsatt. Och måste startas med choke trots att den står i varmgarage (normalt?).
Insåg också att jag har en 175CD S och inte SE som verkar vara standard till B21A? Kan det påverka.

Mitt chokereglage är också paj så får dra i vajern manuellt. Finns reglage att koppla på bef. vajer eller måste jag köpa en hel chokevajer med reglage (har inte hittat så lång nämligen)?

8

Jag startar alltid med choke årstid spelar ingen roll.Bluddra han går den för magert.

T2b taigagrön ´77