1

Hej har precis köpt mig en buggy. Varit Avställd ex antal år. Så troligtvis inte körd mycket.
Sitter 1300 med dubbel ports toppar i.
Kan inte känna nått axial glapp.
Är arborr med lager osv ett måste i allafall?
Har en typ 4snurra. En saknar lite kring utrustning. om den andra skulle ge sig.

Var börjar man på en 1300?
Andra cylindrar?
Toppar?
Kam?
Förgasare?  ICQ/bp

Tänker mig runt 65-75hk
Budget inga Fantasi summor men max 10k
Ge mig mer kött på benen Mvh

2

Om budgeten är 10000 så får du hålla dig till att försöka få 1300 motorn tillbaka till originalhästarna. Att trimma den motorn kostar i runda slängar 20-25000. Arborrning,nya lager, ny 1600 cylindersats, nya toppar, ny kam+lyftare, Portning +plana toppar, förgasare, renovera vevstakar, the list goes on. En 1300 dubbelport är väl runt 45år gammal och lär väl behöva en helrenovering för att funka. En så kallad snikrenovering är väl mer som att stoppa huvudet i sanden och hoppas att alt skall funka bra. Om det var min motor och en begränsad budget skulle jag renovera bottendelen först och sen spara ihop pengar till toppar och förgasare. Mycket hänger också på hur stor kunskap du har om luftkylda motorer och vad du klarar av själv. Skaffa en verkstadshandbok och läs från pärm till pärm. Du kan också skaffa boken How to Hot Rod VW_engines. Man kommer långt med kunskap och vetgirighet när det gäller VW-motorer. Det gäller även att inte lyssna för mycket på alla råd du får på Forumet utan skaffa dig en egen uppfattning om vad som skall göras. Dom som ger dig råd kommer inte att dyka upp och hjälpa dig när det gått åt helvete. Läs så mycket du orkar om att trimma VW, den kunskapen kommer aldrig att sitta ivägen.

3 Senaste redigerad av michaelth (2020-03-16 09:11:44)

Lägg upp en projekt tråd här på forumet angående bilen... det brukar alltid vara en hel del som man vill fixa och buggy är kul..
Fungerar motorn som den är nu?
Oljebyten nya stift rengöra förgasare och kör..
Givetvis bör hela broms systemet tittas över ordentligt innan...
En buggy med dess kortare axel avstånd och mer eller mindre obefintliga krockskydd framförs gärna inte för raskt, så en liten 1300 kommer man långt med..
Har själv en jag byggde för ett antal år sedan..roliga men...
Berätta gärna mer hur och vad du gör..
Men Hans råd ovan  är värda sin vikt i guld vad gäller vw luftkylda maskiner. !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Hans: då måste det bästa och  mest kostnads effektiva alternativet vara att lägga i en orginal typ4. Jag saknar förgasare o gasstag

5

rahusqvarna skrev:

Hans: då måste det bästa och  mest kostnads effektiva alternativet vara att lägga i en orginal typ4. Jag saknar förgasare o gasstag

Finns billig IDF förgasare komplett sats i Kina för typ4.
Men det krävs att du fixar lagring i svänghulet för typ1 växellådsaxel
En "självlagrad" startmotor. Och att du slipar ur svepet för den större tryckplattan.
Och ett avgassystem som "ser bra ut" i en Buggy...
Typ 4.an är stabil, men lider av nedgången kam (lyftarna "skär in") och glappa venilstyrningar avgas....

Har man kompisar med mekanisk verkstad, skulle jag hellre bygga en 1835 på 1300:an - "bara" ta upp hålen i toppar/cyl (samt en arborrming).
1300:a DP-toppar har samma ventilstorlek som 1600:an....

6

rahusqvarna skrev:

Det går inte att besikta med Typ4, om du inte har en jävla tur.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Om du skall ha buggyn genom besiktningen med typ 4 så får du också byta kaross till baybuss. Allvarligt talat typ 4 är inget alternativ oavsett vad bussfolk säger. Den är dyr att renovera och ger lite hästar i sugversion. Den är också tung vilket inte är en fördel på en buggy. Jag byggde en 1600 till en buggy för många år sen. Planade topparna 2.5 mm en 120 kam och allt var i nyskick. Buggyn gjorde lätt 150km/h och mer behöver man inte i en buggy. Skall kanske nämna att vi körde med en enkelförgasare med lite större munstycken. Pengar och hästar går oftast hand i hand.

8

Svwerker skrev:
rahusqvarna skrev:

Det går inte att besikta med Typ4, om du inte har en jävla tur.

Frågan är väl om du ens kan besikta din buggy med en 1300 med dp-toppar. Inte helt självklart.