1

Har hört att det ska finnas 12v startmotor, som har drev som till 6v startkrans stämmer det? Har 6v startmotor i dag som jag matar med 12v. Har svårt att få igång motorn tömmer batteriet fort, har provat me olika batterier men det blir inte bättre.

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

2

Hej,
Körde med den kombon i många år, utan problem. Gissar att du har ett annat problem.

3

Hur bra är startmotor bussningargen i lådan?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Bussningen är bytt, när jag bytte motor men startmotorn är ju inte ny, men det är ju frågan hur den är. Kan man kolla den på något vis?

5

Ja, som Hof skriver så går den kombon fint, jag kör så på en bil och har gjort det länge.
Det ska inte bli trögstartat, tvärt om faktiskt. Startmotorn ska snurra på snabbare än en 12v  ICQ/ay
Det enda är att man inte kan köra för länge på starten, då kan startmotorn bli varm och smälta ihop. Har aldrig hänt mig, jag gissar att man får nöta en stund isf, eller ha riktigt högt komp?

Kolla över alla jordpunkter, både mellan växellåda och kaross, kaross och batteri. Testa gärna att montera fler jordkablar, ta tex en startkabel som extrajord

Annars är det nog bra om du har en annan startmotor att testa med. Kanske nån i närområdet har en att låna ut för ett test om du inte har fler själv?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Känn på startmotorn med handen, den skall inte bli varmare än att du kan hålla om den utan handskar, blir den varmare så har du en mekanisk tröghet någonstans som ger värmeförluster.
Förresten, startar motorn lätt om du rullar igång bilen?
Och hur är batteristatus?
Om startmotorn går trögt drar den en himla massa ström och om batteristatus är försämrat blir det inte någon ström över till tändsystemet och då blir det ingen eller dåliga gnistor på tändstiften vilket resulterar i en svårstartad bil.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Start motorn blir varm, provat me olika batteri men lika dant. Kör jag med laddare me start hjälp går den lättare i gång kanske dåligstartmotor. Fick den renoverad startmotorn. El det kan så att kompet i motorn gör att den går trögare. Motorn är en 1835 landelius snurra.

8 Senaste redigerad av Björn J. (2020-04-24 14:20:46)

vwdanne skrev:

Start motorn blir varm, provat me olika batteri men lika dant. Kör jag med laddare me start hjälp går den lättare i gång kanske dåligstartmotor. Fick den renoverad startmotorn. El det kan så att kompet i motorn gör att den går trögare. Motorn är en 1835 landelius snurra.

Hmm, ja du skulle nog bytt svänghjulet, till ett som matchar en 12 volts startmotor.

Vad anser eller rekommenderar Landelius?

"Varmt" är ju visserligen ett subjektivt uttryck, olika människor kan tycka olika om värme och kyla.
Ljummet, varmt, jättevarmt, hett, jättehett, rödglödgat, varmt så som i h--vetet? ICQ/aq  eller hur man nu inom grammatiken komparerar detta adjektiv (eller om det är ett adverb).
Det är väl sällan man tar tempen på startmotorn, som vi gör med motoroljan.
Men om den blir så varm att du bränner dig om handen när du greppar om den, kan jag tycka att det är för varmt. Det finns visserligen inga plastdetaljer i startmotorn som kan smälta, men schellack-lacken som utgör isolering åt den lindade koppartråden kan ju ta skada och orsaka kortslutning, måhända långsökt men ändå.

Litet av kruxet också är ju att dessa startmotorer inte går att provköra utanför bilen, då startmotoraxelns yttre lagring sitter kvar i växellådans sprängkåpa.

I denna avdelning här på Boxerville finns en tråd angående VAG´s modernare startmotorer (12 V) som med liten modifikation passar i våra gamla bilar, men dessa startmotorer är avsedda för vresiga dieslar med hög kompression och borde då funka ypperligt, om nu batteriet orkar leverera den högre strömmen dessa drar under några sekunder tills dess motorn spinner igång.

9

vwdanne skrev:

Om det är komp och är nya cyllar o ringar så går det trögt  tills du har slitit in ringarna  typ 50 mil
Om det är första gången som den startas
Brukar man innan köra runt maskin utan tändstift  för att man skall säkerhets ställa att allt är ok
Skulle tro att Hasse har provstartat den i sin bänk
Vi som kör med mycket trim fuskar med två batteri  och  andra startmotorer  Så vi får riktigt bra snörr  första uppstarten
Det har även hänt  med 24 v så man får upp oljetrycket snabbt men det är inte så bra för starten (12 v till tändningen )
( i bland tror man att batterit är bra men det är det inte när man belastnings testar det )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

10

PPRMicke skrev:
vwdanne skrev:

Om det är komp och är nya cyllar o ringar så går det trögt  tills du har slitit in ringarna  typ 50 mil
Om det är första gången som den startas
Brukar man innan köra runt maskin utan tändstift  för att man skall säkerhets ställa att allt är ok
Skulle tro att Hasse har provstartat den i sin bänk
Vi som kör med mycket trim fuskar med två batteri  och  andra startmotorer  Så vi får riktigt bra snörr  första uppstarten
Det har även hänt  med 24 v så man får upp oljetrycket snabbt men det är inte så bra för starten (12 v till tändningen )
( i bland tror man att batterit är bra men det är det inte när man belastnings testar det )
/// M

Tja, det är väl lika illa att köra en 12 voltsstartmotor på 24 volt som en sexvoltare på tolv, men de modernare tolvvoltarna avsedda för dieselmotorer låter ju lovande.