1

Hej Har en vw bubbla 69 med likströmsgenerator.
Fick tag på en växelström som jag tänkte sätta dit trodde det va inbyggd regulator på dom men 1974 va det extern regulator och det va en sån jag fått tag på och nu har jag fått tag på en regulator till den.
Finns det någon som kan hjälpa mig hur det ska kopplas nu på det nya regulatorn finns bara tre kontakter och på generatorn finns fyra.
mvh//Thomas

2 Senaste redigerad av Stefan F (2020-03-14 13:28:40)

Den fjärde, ensamma, kontakten är B+ och går direkt till batteriet. Är en ganska grov, röd, kabel.  Ämnet har varit uppe flera gånger, sök på "likström till växelström" (eller nåt sånt) så hittar du säkert flera trådar.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3 Senaste redigerad av Björn J. (2020-03-14 14:10:08)

Det är ganska enkelt!
B+ som redan nämnts skall till batteriets plus, vanligtvis kopplas den till ingående kabel på startmotorns solenoid, så sparar man några meter kabel.

Ibland på vissa generatorer kan det även finnas en B-, då är det en generator som inte har minus i godset, var avsedd för utryckningsfordon och vissa militära fordon, enklast är att koppa B- till motorblocket eller direkt till batteriminus. Var i såfall väldigt rädd om den generatorn, eftersom den är litet speciell. Kallas för avstörd generator.

Sedan finns det tre andra anslutningar uppe på generatorn, i en rund sockel med flatstift, i original fanns det en färdig kabel med passande kontakt, i andra ändan var det ett rektangulärt kontaktstycke, men det går lika bra med tre separata kabelstumpar. Observera bara att anslutningarnas inbördes konfiguration inte är densamma på generatorn och på regulatorn, tag på läsglasögonen och titta efter betäckningarna DF, D+ och D-. DF = ”dynamo field”

Alla dessa tre skall till regulatorn
DF På generatorn kopplas till DF på regulatorn.
Tro det eller ej, men D- kopplas till D- på regulatorn.
Sedan är det då D+ som skall till D+ på regulatorn, eller hur!?
Men D+ skall även ha en anhängare som går till laddningskonrtollampan. Om den inte kopplas in blir det ingen laddning, och även det har jag/vi skrivit om i sjuhundasextiotre olika trådar.

Har du koll på det mekaniska? Du måste också byta ut den delen vi kallar för ”generatortornet” alltså grejen som finns mellan generatorn och motorblocket. Detta då växelströmmare och likströmmare har olika diametrar. Och när du gjort det kanske du tvingas byta bränslepump. Om du har en modell med hög profil får den inte plats under växelströmsgeneratorn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tack för svaren har lyckats lösa det nu tack vare er ICQ/ay //Thomas

5

torensi skrev:

Tack för svaren har lyckats lösa det nu tack vare er ICQ/ay //Thomas

Vad bra! Det var väl inte så svårt!? ICQ/bs

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Hej igen trodde jag löst mitt problem med generatorn men tyvärr inte.
Laddlampan lyser och får ingen laddning. Kopplat allt enligt alla tips här och vad jag hittat på nätet har även kopplat på blå sladd till instr till d+ kabeln.
Gått igenom allt flera gånger men hittar inte vad som kan vara fel. Är på väg att beställa en ny med inbyggd regulator men gör ett sista försök att få hjälp här. Hittade denna felsöknings guide på start och generator specialisten https://www.startmotor.se/fakta-felsokning/
När jag prövade deras tips med att bygla B+ till D+ så börjar den ladda enligt, dom är det fel på laddlampans funktion då.
Nån som har något tips att ge mig tacksam för svar.//Thomas

7

torensi skrev:

Hej igen trodde jag löst mitt problem med generatorn men tyvärr inte.
Laddlampan lyser och får ingen laddning. Kopplat allt enligt alla tips här och vad jag hittat på nätet har även kopplat på blå sladd till instr till d+ kabeln.
Gått igenom allt flera gånger men hittar inte vad som kan vara fel. Är på väg att beställa en ny med inbyggd regulator men gör ett sista försök att få hjälp här. Hittade denna felsöknings guide på start och generator specialisten https://www.startmotor.se/fakta-felsokning/
När jag prövade deras tips med att bygla B+ till D+ så börjar den ladda enligt, dom är det fel på laddlampans funktion då.
Nån som har något tips att ge mig tacksam för svar.//Thomas

Är laddningslampan hel?
Har lampan 12V när tändningen är på?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Lampan är hel och lyser mätte med v mätare och fick 1.5v kan det stämma? borde väl inte lysa då?

9

Med tändningen på och motorn av ska lampan ha 12V, när generatorn börjar ladda får man 12V även från det hållet och det blir noll över lampan och den släcks.

Hur mätte du för att få 1,5V?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:

Med tändningen på och motorn av ska lampan ha 12V, när generatorn börjar ladda får man 12V även från det hållet och det blir noll över lampan och den släcks.

Hur mätte du för att få 1,5V?

Mätt med jord mot karossen och plus på lampkontakten.
Va ute nyss och mätte fick 1.54v.Men när jag tar ut lamphållaren från mätarhuset och mäter får jag 0.62v mätte även blå sladd vid regulatorn vid tändning och fick 0.62v känns väldigt skumt.

11

Laddlampan och oljetryckslampan matas med 12V på sidan av hållaren från tändlåset, sen går det en kabel från spetsen(botten) på lamporna till laddreläet respektive oljetrycksgivaren.

Så när motorn är avslagen och tändningen på skall man ha noll volt på spetsen(botten) och jord.
Lite spänning kan finnas på grund av ev jord fel typ det du angav ovan för
Och 12V på sidan på lampan.

Startar du och ställer upp varvet lite, skall det vara batterispänning mellan spetsen av lampan och jord 13,3-13,8 och lampan skall vara släckt.

Är den inte  det så kan man mäta på laddreläet anslutning 61 den med sladden som går till laddlampan. Har du inte batterispänning där är det fel på reläet eller generatorn.

"ljushuvud"

12

Mr 56 skrev:

Laddlampan och oljetryckslampan matas med 12V på sidan av hållaren från tändlåset, sen går det en kabel från spetsen(botten) på lamporna till laddreläet respektive oljetrycksgivaren.

Så när motorn är avslagen och tändningen på skall man ha noll volt på spetsen(botten) och jord.
Lite spänning kan finnas på grund av ev jord fel typ det du angav ovan för
Och 12V på sidan på lampan.

Startar du och ställer upp varvet lite, skall det vara batterispänning mellan spetsen av lampan och jord 13,3-13,8 och lampan skall vara släckt.

Är den inte  det så kan man mäta på laddreläet anslutning 61 den med sladden som går till laddlampan. Har du inte batterispänning där är det fel på reläet eller generatorn.


Varit ute och mätt lite igen lampan slocknar ju inte när jag startar och varvar upp mätte på lampan när motor gick fick ca 0.8v prövade dela blå kabel från reläet och då har jag 12.7 v på kabeln till lampan och när jag mäter
från d+ där blå ska kopplas ihop med vid reläet får jag 0.8v  kopplar jag ihop kablarna sjunker v 0.8 igen på lampan. Allt detta är när motorn är igång.
Hoppas ni förstår vad jag menar//Thomas

13 Senaste redigerad av Björn J. (2020-03-29 20:59:05)

De tre kontrollamporna klockan sex i hastighetsmätaren matas att tre med en SVART pluskabel från tändningslåset, och som MR 56 riktigt påpekar så är den svarta pluskabeln ansluten på utsidan av dessa lampor, det som man förväntar sig vara minus.
Många tror att det är felkopplade så och skall ge sig på att ändra detta, varvid man får en massa konstiga fel, så som utebliven laddning.

Jag har nog skrivit det hundra gånger, men generatorns fältspole måste förmagneteiseras innan start, det gör man genom att låta en liten ström passera genom kontrollapparat glödtråd genom spolen och sedan jordas, det är förmodligen den du mätt upp som en låg spänning.
Om denna ström uteblir, om kontrollampan är oansluten, felansluten eller trasig blir det ingen förmagnetisering och ingen laddning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Varit ganska less på det här när jag inte fått det att funka så jag har beställt en ny generator med inbyggd regulator. Hoppas få den i veckan funkar det inte med den så är det ju inte generatorn som är fel. Har plockat bort den gamla nu och relgulatorn men va tvungen att gå ut och kolla kablarna du beskrev och allt verkar vara enligt din beskrivning men har ingen ström påkopplad så jag kan mäta. Får jag samma problem med den nya så måste det vara något framme vid hastighetsmätaren.
Tack för alla tips ICQ/ay






Björn J. skrev:

De tre kontrollamporna klockan sex i hastighetsmätaren matas att tre med en SVART pluskabel från tändningslåset, och som MR 56 riktigt påpekar så är den svarta pluskabeln ansluten på utsidan av dessa lampor, det som man förväntar sig vara minus.
Många tror att det är felkopplade så och skall ge sig på att ändra detta, varvid man får en massa konstiga fel, så som utebliven laddning.

Jag har nog skrivit det hundra gånger, men generatorns fältspole måste förmagneteiseras innan start, det gör man genom att låta en liten ström passera genom kontrollapparat glödtråd genom spolen och sedan jordas, det är förmodligen den du mätt upp som en låg spänning.
Om denna ström uteblir, om kontrollampan är oansluten, felansluten eller trasig blir det ingen förmagnetisering och ingen laddning.

15

Finns firmor som kan testa din generator och regulator så varför köpa en ny innan du vet om den gamla är trasig?
Om du berättar var du bor, förslagsvis i profilen, så är chansen större att nå3kan hjälpa dig att hitta ett företag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Ja det går ju men tyckte inte det va så dyrt med en ny får se hur kvaliteten är på den nya hur länge den håller. Jag fick i alla fall den nya generatorn idag och har satt dit den och det funkade direkt ICQ/ay
Behåller den gamla och får göra ett test på den nån gång är det bara regulatorn som är fel har jag kvar den som reserv generator. Bor i vetlanda står redan på min profil. Tack till alla som orkade engagera sig// Mvh Thomas









Svwerker skrev:

Finns firmor som kan testa din generator och regulator så varför köpa en ny innan du vet om den gamla är trasig?
Om du berättar var du bor, förslagsvis i profilen, så är chansen större att nå3kan hjälpa dig att hitta ett företag.

17

Ok, jag bytte också en generator, förra helgen" dock inte i en bil, utan i båten.
En slang till varmvattenberedaren hade lossnat några gånger och duschat generatorn som sitter intill, det var direkt obra, lagren skar.
Varma PVC-slangar glider under slangklämmorna.
Jag kunde ju lämnat in den gamla generatorn till renovering, hade väl varit mest klimatsmart, men ju köpte jag en ny av Olssons i Ellös www.oie.se
Den firman kan jag rekommendera, dom har väl iofs inga VW-delar, men mycket traktorgrejer, bland annat strålkastare som kan passa till buggys eller kitcars, liksom strömställare och sådant.
Och då även grejer till marindieslar.

Men det var inte det jag skull berätta egentligen, det var det att det blev en del olyckliga stavfel i mitt förra inlägg, och då det nu varit citerat blir det galet att rätta, så jag lägger ut det igen, rättat denna gången:

"De tre kontrollamporna klockan sex i hastighetsmätaren matas alla tre med en SVART pluskabel från tändningslåset, och som MR 56 riktigt påpekar så är den svarta pluskabeln ansluten på utsidan av dessa lampor, det som man förväntar sig vara minus.
Många tror att det är felkopplade så, och skall ge sig på att ändra detta, varvid man får en massa konstiga fel, så som utebliven laddning.
Jag har nog skrivit det hundra gånger, men generatorns fältspole måste förmagneteiseras innan start, det gör man genom att låta en liten ström passera genom kontrollampans glödtråd genom spolen och sedan jordas, det är förmodligen den du mätt upp som en låg spänning.
Om denna ström uteblir, om kontrollampan är oansluten, felansluten eller trasig blir det ingen förmagnetisering och ingen laddning."

Jag skrev detta ursprungligen på min nya Ipad med automatiskt felstavningsprogram, och då kan det bli hur tokigt som helst. ICQ/an

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Inga problem förstod va du menade ICQ/ay




Björn J. skrev:

Ok, jag bytte också en generator, förra helgen" dock inte i en bil, utan i båten.
En slang till varmvattenberedaren hade lossnat några gånger och duschat generatorn som sitter intill, det var direkt obra, lagren skar.
Varma PVC-slangar glider under slangklämmorna.
Jag kunde ju lämnat in den gamla generatorn till renovering, hade väl varit mest klimatsmart, men ju köpte jag en ny av Olssons i Ellös www.oie.se
Den firman kan jag rekommendera, dom har väl iofs inga VW-delar, men mycket traktorgrejer, bland annat strålkastare som kan passa till buggys eller kitcars, liksom strömställare och sådant.
Och då även grejer till marindieslar.

Men det var inte det jag skull berätta egentligen, det var det att det blev en del olyckliga stavfel i mitt förra inlägg, och då det nu varit citerat blir det galet att rätta, så jag lägger ut det igen, rättat denna gången:

"De tre kontrollamporna klockan sex i hastighetsmätaren matas alla tre med en SVART pluskabel från tändningslåset, och som MR 56 riktigt påpekar så är den svarta pluskabeln ansluten på utsidan av dessa lampor, det som man förväntar sig vara minus.
Många tror att det är felkopplade så, och skall ge sig på att ändra detta, varvid man får en massa konstiga fel, så som utebliven laddning.
Jag har nog skrivit det hundra gånger, men generatorns fältspole måste förmagneteiseras innan start, det gör man genom att låta en liten ström passera genom kontrollampans glödtråd genom spolen och sedan jordas, det är förmodligen den du mätt upp som en låg spänning.
Om denna ström uteblir, om kontrollampan är oansluten, felansluten eller trasig blir det ingen förmagnetisering och ingen laddning."

Jag skrev detta ursprungligen på min nya Ipad med automatiskt felstavningsprogram, och då kan det bli hur tokigt som helst. ICQ/an