Får inte någon rätsida med gången under 2000varv, har provat lågfart munstycken från 50-57 men den går som min gamle moped med ställbart munstycke när den "taktar" över 2000varv går den kanon. Huvud135 luft 200 har haft dom i beståndsdelar men kan inte hitta något fel, är det något jag missar? MVH Peter
Hur är flotör nivån
Vilket soppa tryck har du
Om det är över 0,19 så flödar dom över på tomgång och lågfart ( om man tittar ner i halsen o det kommer droppar där är det för högt tryck )
Hur stora är halsringana vilken storlek på maskin
Är det Weber eller kopior ( empi )
Har du något instrument att kolla hur fett det går ( bredbands lambda)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Flotör nivå 10mm bränsletrycket e017-018 vid start men sjunker när jag kört en stund har original pump, halsringar 32 motor 1641cc inte weber "kopior" har ingen lambda MVH Peter
Vad är det för weber idf?
Jag misstänker att det är idf 36 från alfa? Dom brukar ha 32 halsringar 
Jag har haft liknande problem med alfa idf 36 för några år sen.
Jag läste nånstans att ett fast ”munstycke” till luft för lågfartsmunstycket var för stort på alfa weber. Kommer inte ihåg storlekarna nu, men om alfa weber hade 1,3mm hål så skulle vw ha 0,8mm, eller liknande. Ta måtten med lite salt, kommer inte riktigt ihåg.
Minns tyvärr inte var jag läste det heller, ska fundera lite.
Jag lödde ihop hålen och borrade upp dom i rätt storlek.
Sen gick det mycket bättre, bara på den lilla ändringen.
Här är en bild där jag ringat in ”munstyckena” Det är små kopparrör som är nerpressade i förgasaren.
På ett par andra 36or lyckades jag byta dom rören från två skrotade idf 40 jag hade liggande. Det gick att dra ut dom med en lagom stor skruv.
Men det lättaste är att löda igen och borra.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Jag skulle tro att du har för stor halsring för din motorstorlek. Det skiljer bara 4mm mellan spjäll och halsring. På dom flesta förgasarna är skillnaden mycket större. Jag skulle prova med 28 i halsring så kanske du får upp farten på luften även vid låga varv. För att komma över så kallade flat spots kan man med gott resultat sätta i en mindre halsring än Weber säljer. Weber 48idf har som minsta halsring 40mm men jag beställde 36mm från JPM. motorn svarade enormt bra på gasen efter det. Om det är Alfa sud förgasare så är dom rätt svåra att tuna in. Jag stängde spjället helt på tomgång och justerade in tomgången med blandmunstycket. Verkar som om dom förgasarna har en extra luftkanal för tomgången. Kan nog också vara som Lasslo beskriver att dom har ett fast munstycke som behöver minskas i storlek men jag har aldrig gjort så. Har aldrig gillat Alfa Sud förgasarna då dom har lågfarten under filterplattan, ett helvete att byta när motorn är inne i bilen. För att veta om du har Alfa Sud förgasare så har dom blanskruvarna i ett hål så dom är svåra att justera med motorn i bilen. vanliga Weber har blanskruvar som sticker ut från huset som man kan justera om än svårt inne i motorrummet.
Tack för er support, kul med folk som delar med sig av sina erfarenheter när vi andra kör fast! MVH Peter
En fråga till,justerar man air bypass skruvarna eller vad är dom till?
Finjustering om inte spjällen i förgasaren öppnar lika. Börja med dom stängda när du synkar förgasarna. Om halsarna visar olika när du kollar dom i en förgasare kan du släppa förbi lite luft förbi spjället med dessa för att synka varje förgasare.
Ok tack....
Ursäkta att jag kapar tråden lite.
Jag undrar om det är de munstucken jag ringat in på bilden som ska lös igen och borras upp till mindre storlek?
Vad är det för weber idf?
Jag misstänker att det är idf 36 från alfa? Dom brukar ha 32 halsringarJag har haft liknande problem med alfa idf 36 för några år sen.
Jag läste nånstans att ett fast ”munstycke” till luft för lågfartsmunstycket var för stort på alfa weber. Kommer inte ihåg storlekarna nu, men om alfa weber hade 1,3mm hål så skulle vw ha 0,8mm, eller liknande. Ta måtten med lite salt, kommer inte riktigt ihåg.
Minns tyvärr inte var jag läste det heller, ska fundera lite.
Jag lödde ihop hålen och borrade upp dom i rätt storlek.
Sen gick det mycket bättre, bara på den lilla ändringen.Här är en bild där jag ringat in ”munstyckena” Det är små kopparrör som är nerpressade i förgasaren.
På ett par andra 36or lyckades jag byta dom rören från två skrotade idf 40 jag hade liggande. Det gick att dra ut dom med en lagom stor skruv.
Men det lättaste är att löda igen och borra.
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S
11 2023-04-16 18:31:48 Senaste redigerad av erich (2023-04-16 18:34:28)
Isär nåre nya 40 mm Fajs IDF nu ... första å kolla e ju flåtören , låg som dom skulle . ca 10 mm på stängd ock 30-32 på full öppen .. , inga rester av annat skit faktisk .. blåst ur tomgång ock huvudmunstycken Blåsa gjenom tomgangskretsen naturligtvis .. Tycker dock att dessa funkar bättre med emulusjonsrör F2 än F11 . lycka til .
(dina lufthål e mycket större en normalt på et par 40 `)
Mvh /E
Ja Bert. Det är dom hålen jag minskade.
Jag minns inte till vilken storlek, men kan försöka mäta på en annan förgasare vid tillfälle.
Men vad ska du med dubbla idf? Inte har du väl gett upp kompressorn?
Eric - just så har det varit på alla fajs jag har monterat. Det att munstycke skulle vara täta, hål som missats, spån och skit. Det är nog mest skrönor och internetsanningar 
Ghia 57
Haha... nej då de är monterade på min notchback.
Måste ju ha något att åka med i väntan på att jag renoverat motorn igen till bubblan.
Gärna det.
Hur lyckades du löda igen hålen, testade lite idag. Men behöver nog en bättre lödkolv, fick inte tillräckligt med värme så tennet flöt ut i munstycket.
Ja Bert. Det är dom hålen jag minskade.
![]()
Jag minns inte till vilken storlek, men kan försöka mäta på en annan förgasare vid tillfälle.Men vad ska du med dubbla idf? Inte har du väl gett upp kompressorn?
Eric - just så har det varit på alla fajs jag har monterat. Det att munstycke skulle vara täta, hål som missats, spån och skit. Det är nog mest skrönor och internetsanningar
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Bra att rengöra även nya förgasare innan montage.
Du har inte möjlighet att mäta dessa lufthål på dina idf 40?
Vänliga hälsningar
Bert
Isär nåre nya 40 mm Fajs IDF nu ... första å kolla e ju flåtören , låg som dom skulle . ca 10 mm på stängd ock 30-32 på full öppen .. , inga rester av annat skit faktisk .. blåst ur tomgång ock huvudmunstycken Blåsa gjenom tomgangskretsen naturligtvis .. Tycker dock att dessa funkar bättre med emulusjonsrör F2 än F11 . lycka til .
(dina lufthål e mycket större en normalt på et par 40 `)Mvh /E
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Jag har nu lött igen luftmunstyckena och borrat upp dem till 0.9mm. Monterat tillbaka förgasarna i bilen och provkört. Den går mycket bättre på lågvarven nu. Lite finjustering på förgasarna nu så ska den får rulla i sommar. 
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Just det ja, jag glömde ju att mäta hålen. Ursäkta för det
Men du verkar ha hittat måttet nån annan stans endå, 0,9 känns bekant
Ja, jag har samma erfarenhet, det blev mycket bättre körbarhet, framförallt på lägre register efter den operationen.
Ghia 57