1

Hej!

Är det någon som vet hur man byter ut själva låset på rattlåsenheten? ICQ/ah

2

Ta först bort ratten. Glöm inte det lilla clipset och bussningen av plast. Skruva sedan loss torkarspak-blinkersenheten. Den sitter med fyra skruvar.
Därefter kan du lossa hållaren för rattlåset/tändningslåset. Sedan kan du lossa hela enheten (alltså det gjutna aluminiumhuset som låscylinder och kontaktdelen sitter i.
Du behöver bara lossa den så pass mycket att du kommer åt ett litet hål. I hålet sticker du in en liten pinne, ett litet borr, en cykeleker eller något annat. Då trycker du på ett fjädrade kontaktbleck på själva låscylindern. Ungefär som att öppna facket för sim-kort i en halvgammal iphone.
Skillnaden är att låscylindern inte fjädrar ut av sig själv. Du måste dra ut den med hjälp av nyckeln.
Om du inte har nyckeln kan du peta och bända med en liten skruvmejsel. Se bara till att fjäderblecket är inpressat.

När du fått ut låscylindern är det enkelt att byta ut den mot en ny, eller byta den elektriska kontaktdelen.

Det verkar nog krångligare i text än det är i verkligheten ICQ/bw

3

Grejen är den att jag inte hittar hålet. Har hela enheten lös och har en ny cylinder.

4

Är du helt säker på att du har rätt hus till tändningslåset? Jag vill minnas att det är först på typ 2 i slutet av sjuttiotalet som hålet inte finns från fabrik. Då måste man borra ett eget hål enligt måttangivelser i handboken. Samma sak gäller Golf (och andra vätskekylda bilar).
Huset till tändningslåset är inte unikt för typ 3.

Skulle du av någon anledning ha ett hus som saknar det lilla hålet kan du borra ett själv. Har du en lös låscylinder så kan du mäta var det ska vara, ungefär 13 mm från husets kant. Skicka gärna en bild på den lösa enheten.