1

går det och använda original bränslepump till dubbla idf 40? MVH Peter

2

Japp, det funkar fint.
Det beror iof på resten av motorns setup. Har du idf 40 och en jävla massa hästar blir det kanske snålt?

Jag har kört(och kör fortfarande på en bil) 110-120hk motorer med idf 40 & 44 med org pump.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

ok tycker bara att det blir dåligt tryck får väl leta något annat fel.

4

Det viktiga är att inte bränsletrycket är för högt.. så flottörerna i WEBER förgasarna flödar...
så en tex "filterking" filter/bränsletrycks regulator är en bra och billig lösning..
nya bränslepumpar (chinacrap) har ofta till och med för högt tryck för original förgasare....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Har filterking med manometer, där av ser jag att den bara rör sig någon mm o har provat och justera men blir inte högre!

6

vad för tryck visar den??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Stora problemet är originalröret i bilen. Det som gör funktionen bäst är grova rör och lågt tryck. Det går att sätta en pump under tanken och mata originalpumpen och sen justera trycket som skall vara runt 0.17 till 0.18 bar men pumpen under tanken skall vara av skoveltyp inte membran.

8

Tack för tippsen  får kolla vidare.....

9

Hans Landelius skrev:

Stora problemet är originalröret i bilen. Det som gör funktionen bäst är grova rör och lågt tryck. Det går att sätta en pump under tanken och mata originalpumpen och sen justera trycket som skall vara runt 0.17 till 0.18 bar men pumpen under tanken skall vara av skoveltyp inte membran.

Hans - vad vinner man med en pump under tanken OCH org pumpen på motorn? Är det inte bättre att bara ha en pump under tanken, en bra pump som klarar tryckfallet i röret och kan hålla rätt tryck bak vid motorn.
Två pumpar betyder ju fler källor för fel och strul. Finns det nån fördel med din setup som jag missat?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Pumpen under tanken är till för att originalpumpen skall orka suga genom pissröret. Fördelen med originalpumpen är att den ökar flödet med ökat behov och det är inte alltid jag har behövt sätta dit en regulator utan trycket har legat mellan 0.15-0.18 och lägre på tomgång. Skovelpumpen är inte tät så när litet behov inträffar så trycker den inte på. har du en stor pump under tanken av membrantyp med backventil så är risken större att trycket blir för stort på lågfart. Skovelpumpen är bara där för att kompensera för det lilla röret i tunneln. Det finns inget krav på att göra som jag gjort ,jag bara berättar hur jag löst mina problem. Glömde säga att Biltemapumpar passar inte in i den lösningen. Den bästa lösningen är naturligtvis ett grövre sopparör från tanken och då räcker originalpumpen till ca 140-150hk.

11

Jag förstår att det inte är nått krav, jag var bara nyfiken på hur du tänkte  ICQ/ax

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"