1

Go kväll. Har postat tidigare angående laddningsproblemen på dotterns 1500cc och fick en massa fina tips som jag följde till punkt och pricka
dock så kvarstår problemet med att laddningslampan tänds på dom HÖGRE varven från c:a 2.500-3000 rpm. Har bytt till ett nytt elektroniskt
laddrelä, bytt varenda kabel inklusive jordkabeln även sett till att relät är ordentligt fastsatt mot ren plåt och givetvis satt i nya kol och rengjort
kollektorn batteriet är nytt och har en startladdning på 12.85 har dessutom fått grejorna provkörda tillsammans på auktoriserad bil-el firma och dom kan inte se annat än att det ska fungera. Märkte efter ett tag att om jag nöp till lite extra med fingrarna över generatorkolen så upphör problemet med laddningslampan prövade då med ett par
hårdare fjädrar till hållarna men det hjälpte inte och som grädde på moset så laddar batteriet efter start på tomgång nästan 16 volt så jag brydde mig inte
ens om att testa på högre varv. Kan det vara så att kollektorn är skev eller nåt ser dock ut att snurra fint vid koll. Ingen som haft liknande problem?? Eller om
någon har ytterligare tips så vore jag långt mer än tacksam.

2

Sannolikt borstarna, dom som kallas ”kolen” dom ”flyter” vid högre varvtal, når då inte ned till kommutatorn, den som du kallar rotor. Hårdare fjädrar har du provat, men hur ser kolens anläggningsyta ut? Nejdå, det är ett vanligt problem.
16 volt är en alldeles för hög laddningsspänning. Jag hävdar att batterier börjar gasa redan vid 14,2 volt, men i läroböckerna står det 14,4 volt.
Av någon anledning anges 13,9 volt som en optimal laddningsspänning.
Har du satt i nya ”kol”? Om så är fallet skall dom liksom slipas in för att få rätt konkava form för att få samma radie som kommutatorn.

Men jag själv och andra jag känner har bytt till växelströmsgeneratorer av just de anledningar du nämner här...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ytan på borstarna ser bra ut lätt skålade det som gör mig konfunderad är den höga laddningen på 16 volt
och vad tusan det kan bero på jag menar kan borstarna med ev. dålig anliggning verkligen
orsaka detta?? Mystiskt.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2020-02-22 21:27:20)

Du skriver att laddningslampan slocknar då du lägger mer press på kolen/borstarna, då har du felet där. Kolla att kolen löper fritt i sina hållare, det kan vara litet kinkigt där ibland. Fjädrarna hade du bytt mot kraftigare, så det är ju bra så långt.
Möjligen då om kommutatorn är lätt orund kan ju kolen åka litet berg- och dalbanan och på så vis få laddningen att fallera.

Det är troligtvis regulatorn som orsakar den höga laddningsspänningen, mät spänningen innan och efter regulatorn. Mät även direkt på batteriets poler med motorn igång och med avstängd motor, vad ger det?
Kolla även att regulatorn är kopplad på rätt sätt, det känns spontant som om den släpper igenom oreglerad spänning. Varierar spänningen med motorvarvet?

En del billigare multimeter kan luras om de får i sig oren likspänning, men det bör du inte ha om du har en gammaldags likströmsgenerator. Mät över kända spänningar försatt kolla instrumentet, exempelvis över ett 9volts ”brandvarnarbatteri” detta bör vara på omkring 9,5 volt då det är nytt och obelastat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jo då regulatorn är rätt kopplad. Vad gäller laddningen så håller batteriet löst och urkopplat 12.75 V
Inkopplat med motorn avslagen lika mycket startar jag upp skenar multimetern upp i 15 V på tomgången
och enda upp till 17 vid 2-3.000 rpm Borstarna löper fint och lätt i sina hållare och ser normalt lite rundat slitna
ut MEN som sagt problemet med laddningslampan försvinner när jag sätter lite tryck på borstarna med fingrarna
skulle kanske ta hjälp och se vad multimetern visar medan jag håller dom kanske försvinner även överladdningen
då och OM den gör det kan man då tänka sig att det rör sig om kollektorn??

6

Då har du två fel, ett mekaniskt och ett elektriskt eller elektroniskt.
1. Borstarna/kolen ligger inte an tillräckligt hårt mot kommutatorn. Vet inte hur du skall åtgärda det, möjligen med nya kol. Känner du om kolen åker upp och ned när du trycker på dem?
2. Laddningsregulatorn lägger ut för hög spänning mot batteriet, reklamera den!

I reparationsboken rekommenderar dom att man skall rensa mellan kommutatorns kontaktytor med ett tunt bågfilsblad, då det samlas koldamm som fastnar där, det ger överledning och sämre laddning... men då får du skruva isär generatorn. Men kommutatorn kan ju vara orund också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Kontrollmät kommutatorn så att den är helt rund och inte har någon lamell som flyttat på sig eller att den blivit orund på annat sätt.

8

Mekaniska relän skall väl eg. samköras med generatorn och ställas in av en
fackman i en provbänk.

9 Senaste redigerad av Björn J. (2020-02-24 17:24:29)

Jag har tappat bort mig i diskussionen litet, men hur var det med laddningsrelät? Har du en modernare elektronisk regulator eller ett gammaldags elektromekaniskt laddningsrelä?

Har du kontrollerat din multimeter så att den visar rätt?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10 Senaste redigerad av ztadsbudet (2020-02-25 17:16:56)

Ett nytt elektroniskt är det och jag har jämfört multimetern med en annan och på flera objekt
och dom verkar samstämma bra.

11

Du skrev:

//
    Inkopplat med motorn avslagen lika mycket startar jag upp skenar multimetern upp i 15 V på tomgången
    och enda upp till 17 vid 2-3.000 rpm
//

Mätte du mellan batteripolerna?

Batteriet är normalt en utmärkt spänningsregulator som håller ned spänningen.

Jag "TROR" att du antingen har ett batteri som nästan har avbrott/tom på syra+vatten.

    Eller

Dålig kontakt mellan batteri+ och B+ på generatorn, kan möjligen även vara dålig kontakt mellan växellåda till batteriminus..

Mina 5 öre
Sten vW

12

Sten vW skrev:

Du skrev:

//
    Inkopplat med motorn avslagen lika mycket startar jag upp skenar multimetern upp i 15 V på tomgången
    och enda upp till 17 vid 2-3.000 rpm
//

Mätte du mellan batteripolerna?

Batteriet är normalt en utmärkt spänningsregulator som håller ned spänningen.

Jag "TROR" att du antingen har ett batteri som nästan har avbrott/tom på syra+vatten.

    Eller

Dålig kontakt mellan batteri+ och B+ på generatorn, kan möjligen även vara dålig kontakt mellan växellåda till batteriminus..

Mina 5 öre
Sten vW

Jag funderar litet på samma sak.
Så kolla absolut upp detta eminenta tips från Sten!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Batteriet är splitternytt 12V 55AH ett s.k. gelbatteri vad gäller dålig kontakt mellan batt och b+ samt minus och vxl låda så ska jag göra en extra check där i dagarna.

14

jag har begränsad erfarenhet av de nymodigare elektroniska regulatorerna, både vad det gäller likström och växelströmsgeneratorer... med grundval av dessa få, två, erfarenheter försöker jag leta upp ta reda på och behålla de gamla originalregulatorerna… Förvisso är ju de till likstömsgeneratorena väldigt elektromekaniska och i allmänhet slitna. Men ett tips är ju att den där fordonstillverkaren på Hisingen försåg sina fordon med Boschs grejer, men det var väl kanske innan den tiden de döpte en av sina personbilar efter en sydamerikansk större flod.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

15

Vill bara visa min tacksamhet gentemot alla som hjälpte mig att fundera fram varför laddningen på dotterns 1500
lade ner verksamheten. Det visade sig att vad som behövdes var en svarvning av kollektorn OCH!! nåt så enkelt
som att vidga hållaren till borstarna nertill som gjorde att borstarna tycktes gå lätt och fint MEN den övre borsten nådde
inte riktigt ner till kollektorn när detta fixades så återställdes all till det normala enligt multimetern. Heder och tack. ICQ/ay

16

ztadsbudet skrev:

Vill bara visa min tacksamhet gentemot alla som hjälpte mig att fundera fram varför laddningen på dotterns 1500
lade ner verksamheten. Det visade sig att vad som behövdes var en svarvning av kollektorn OCH!! nåt så enkelt
som att vidga hållaren till borstarna nertill som gjorde att borstarna tycktes gå lätt och fint MEN den övre borsten nådde
inte riktigt ner till kollektorn när detta fixades så återställdes all till det normala enligt multimetern. Heder och tack. ICQ/ay

Föralldel!
Vad bra att du fick ordning på detta problemet!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Det förklarar varför den slutade ladda när varvet ökade, kolen knuffades bort från kollektorn kan jag tro.
Man kan undra varför den "auktoriserad bil-el firma" inte såg felet.
men det är nog glest mellan likströms generatorer idag.

Kul att du talade om lösningen.

"ljushuvud"