1 Senaste redigerad av Fredrik Lundell (2020-02-05 17:47:26)

Här köpt mig en en split buss från Brasilien 70.
Förhållandevis rostfri .tänk göra i ordning inför lack.
Men byte av en framskärm är nödvändigt då den blivit svetsad mot Bstolpen. Kan någon rekommenderar vem som säljer den plåten med bäst passform. Även om någon vet hur nytillverkade dörrar brukar passa. Tänkte att det kunde spara tid eller om det blir mer tid att passa in dom än att göra i ordning dom som jag har.
Tacksam för svar

2

Repplåten som finns är ju nog gjorda för tysktillverkade vagnar, Vad som blir bäst i passform till din bastard är nog svårt att säga, då de enligt rykten ska vara sämre i karossen rent allmänt. Tunnare plåt, klenare balkar, annan uppbyggnad av förstärkningar under ytan än vad de tyska har. etc

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Som regel ser du på prislappen vilken framskärm som har bäst passform. Till splittarna ligger en billig (komplett) för dryga tusingen, medan man får pröjsa över 2500kr för en i lite högre kvalitét. Enligt de flesta är de billigare inget att ha. Själv har jag inte gjort detta på min pickup än, men jag bet i det sura äpplet och hoppas på mindre jobb med inpassningen sen.

Men allt detta beror ju såklart på ambitionsnivån. Jag har ingen uppfattning om brassebussarnas byggkvalitet, men huruvida man väljer ett billigare eller dyrare alternativ brukar i slutänden handla om kvalitet på jobbet och tidsåtgången för detsamma. Som ett exempel kan jag nämna att jag köpte "brasseplåt" till bakhörnen på min pickup och la säkert ner en hel helg på att försöka få till passformen på högersidan utan att lyckas särskilt väl. Visst plåten sitter där och ser väl okej ut, men skarven var väldigt svår att få till och det var först när jag kom till det andra hörnet som jag fick till en okej skarv. Dessa plåtar kostade ngn femhundring stycket, vilket skulle kunna jämföras med ett komplett bakhörn av finare kvalitet som kostar ett par tusen, men förmodligen låter sig monteras på en mycket kortare tid och man slipper en synlig söm över karossidan.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Tackar tackar.

5

Fått tag på ett par fina framdörrar. Finns det någon som tror sig veta om ett par dörrar från en tysk från okänt årtal kan passa. Eller om det är helt olika dörrar mellan olika årtal
Tacksam för svar

6

låsen skiljer mellan tidiga och sena .. kanske annat oxå..
tidiga har ett lås som ser ut som ett man har hemma på husdörren dvs en avfasad regel efter 64 ett vridande lås som låser runt en utstickande pinne i b stolpen.."bearclaw latch." enkelt uttryckt. men visst allt går ju att bygga om.. sedan e ju dörrhandtagen olika i infästning och funktion beroende på låset..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Blev rätt. Tidiga tyskar samma som sena brassar.  Men förfarande problemet kvar med lastdörrarna. Går att få tag på nyproducerade dörrar i svergie men dom är ju inte "släta" någon där ute som vet varifrån man kan få tag på en uppsättning?