1 Senaste redigerad av germanbug (2011-11-08 19:35:31)

Har en fundering om dubbla Weber 34 ICT lirar bra ihop med en 1776-motor eller om fuggarna är för små?
Topparna är 041 och kammen är en Engle W110.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Jag tror mig veta efter att ha provat gamla 34pci på en 1835 att det kommer att funka suveränt. Det enda som kan störa är att insugen på ict kitten ofta är väldigt låga vilket kan ge upphov till ånglås när motorn är riktigt varm. Sätt en bakelitpackning mellan insug och förgasare så lär det bli lite bättre. Om du har enkla hårda fjädrar bör du schimsa upp dom en bit så att du vid fullt lyft bara har ett par mm kvar till coilbind dvs fjädern bottnar. Vid dubbla fjädrar bör du använda hårdare stötstänger, cromemoly. Glöm inte att koppla upp en slang för utjämning mellan förgasarna.

3

Tack för ett bra svar!
Jag kör både med hårdare ventilfjädrar men chimsad förstärkta vippbryggor och stötstänger i stål.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

germanbug skrev:

Har en fundering om dubbla Weber 34 ICT lirar bra ihop med en 1776-motor eller om fuggarna är för små?
Topparna är 041 och kammen är en Engle W110.

En sak mera att tänka på för utom det hasse skrev
Med en sådan kamaxel som w110 kan tomgång och låg varv vara tråkig om man har låg komp i motorn
Du kan lura motorn genom att du har längre insugnings rör för att få upp gashastigheten = bättre lågfart och tomgång
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Nu är jag äntligen på gång med förgasarna:)
Den bakelitpackning som du menar, är det något som finns att köpa eller är det home-made som gäller?

Hans Landelius skrev:

Jag tror mig veta efter att ha provat gamla 34pci på en 1835 att det kommer att funka suveränt. Det enda som kan störa är att insugen på ict kitten ofta är väldigt låga vilket kan ge upphov till ånglås när motorn är riktigt varm. Sätt en bakelitpackning mellan insug och förgasare så lär det bli lite bättre. Om du har enkla hårda fjädrar bör du schimsa upp dom en bit så att du vid fullt lyft bara har ett par mm kvar till coilbind dvs fjädern bottnar. Vid dubbla fjädrar bör du använda hårdare stötstänger, cromemoly. Glöm inte att koppla upp en slang för utjämning mellan förgasarna.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

germanbug skrev:

Nu är jag äntligen på gång med förgasarna:)
Den bakelitpackning som du menar, är det något som finns att köpa eller är det home-made som gäller?

Hans Landelius skrev:

Jag tror mig veta efter att ha provat gamla 34pci på en 1835 att det kommer att funka suveränt. Det enda som kan störa är att insugen på ict kitten ofta är väldigt låga vilket kan ge upphov till ånglås när motorn är riktigt varm. Sätt en bakelitpackning mellan insug och förgasare så lär det bli lite bättre. Om du har enkla hårda fjädrar bör du schimsa upp dom en bit så att du vid fullt lyft bara har ett par mm kvar till coilbind dvs fjädern bottnar. Vid dubbla fjädrar bör du använda hårdare stötstänger, cromemoly. Glöm inte att koppla upp en slang för utjämning mellan förgasarna.

Satt det inte tjocka packningar av bakelit under förgasarna på på typ3-motorerna.Dom går nog att modda så att dom passar.

7

Hur tjock bör denna bricka/distans vara (mellan insug och förgasare), tänkte om det är något man kan gör själv av aluminium?

germanbug skrev:

Nu är jag äntligen på gång med förgasarna:)
Den bakelitpackning som du menar, är det något som finns att köpa eller är det home-made som gäller?

Hans Landelius skrev:

Jag tror mig veta efter att ha provat gamla 34pci på en 1835 att det kommer att funka suveränt. Det enda som kan störa är att insugen på ict kitten ofta är väldigt låga vilket kan ge upphov till ånglås när motorn är riktigt varm. Sätt en bakelitpackning mellan insug och förgasare så lär det bli lite bättre. Om du har enkla hårda fjädrar bör du schimsa upp dom en bit så att du vid fullt lyft bara har ett par mm kvar till coilbind dvs fjädern bottnar. Vid dubbla fjädrar bör du använda hårdare stötstänger, cromemoly. Glöm inte att koppla upp en slang för utjämning mellan förgasarna.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

Du ska ju ha något som isolerar från värme underifrån. Alu leder värme.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Slangen för utjämningen, ska den sitta med nipplar mellans själva insugen, eller ska de sitta på den nippeln som sitter längts ner på förgasarna (gissar att den är till vakumstyrningen från fördelaren)?
Jag använder en 009.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10

slangen går mellan insugen

11

Håller på att gå igenom alla munstyckena i förgasarna nu.
Någon som har något bra tips på hur man kan få ur emulsion-röret, som sitter nerstucket?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

12

Vet inte exakt hur det ser ut för 34 ict, men för att lossa mitt e-rör på en 34 frd.
Så fick jag spruta i rostlösningsolja och sen in i en plastpåse med förgasaren. Där den fick ligga ett par dagar.
Sen tog jag en trästicka och stack in i änden av e-röret och kunde börja snurra lite, då fick jag ut det.
Sen var det 3r (rengöring, rengöring, rengöring).

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

13

Löst!!  ICQ/ag
Hittade en metallsticka som är något konisk, på jobbet. Och den passade perfekt i hålet på röret:)
Visade sig att det var ett F66-munstycke och inte ett F78, som jag trodde satt i;)

Nu är det bara att ånga vidare. ICQ/ad

RSK 718 skrev:

Vet inte exakt hur det ser ut för 34 ict, men för att lossa mitt e-rör på en 34 frd.
Så fick jag spruta i rostlösningsolja och sen in i en plastpåse med förgasaren. Där den fick ligga ett par dagar.
Sen tog jag en trästicka och stack in i änden av e-röret och kunde börja snurra lite, då fick jag ut det.
Sen var det 3r (rengöring, rengöring, rengöring).

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

Hur noga är det med att bensinslangarna ska/bör vara lika långa från T-förgreningen till själva förgasarna?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

germanbug skrev:

Hur noga är det med att bensinslangarna ska/bör vara lika långa från T-förgreningen till själva förgasarna?

Inte speciellt noga.

16

Har stött på lite patrull vad det gäller länksystemet... När jag har alltihopa kopplat så går förgasarna tillbaka som de ska. Men sen när jag kopplar på gaswiren så vill inte förgasarna gå tillbaka ordentliget, är som att det går för tungt då. Har justerat returfjädrarna på varje förgasare, men det hjälper inte så himla mycket.
Men hur blir det om man förlänger armen som gaswiren ska sitta med, så att wiren inte går så tvärt uppått, då den kommer ut ur fläktkåpan?
Länkaget som jag har till mina 34-ICT är från Empi.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

17

Om du förlänger armen får du fel utväxling och du kommer inte att få full gas. vad har du för returfjädrar?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Returfjädrarna är "vanliga" spiralfjädrar som jag har anpassat så att de drar tillbaka gasarmen, men det verkar inte vara tillräckligt ändå...
De sitter mellan den "vingen" på spjällaxeln där kulleden från länkaget sitter och till ett litet hål i konsollen som den tvärgående axeln sitter i.
En på varje förgasare.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983