126

Tror det, har gått upp i huvudmunstycke i omgångar, sitter 150 nu och ser då inte ut på stiften som den går snålt.

Så det snurrar i huvudet vad det beror på, avgas med fel motstånd? får den för lite luft med enkelförgasare och original luftfilter? Får den för lite luft utifrån?

Grejen är ju att den går HUR bra som helst, jättetrevlig att köra, tycker bara den går lite för varmt  ICQ/bw

127

Jag har ett liknande motorrecept men 1776cc, komp 8:9-1. Jag kör med 150 huvudmunstycke i original 34 pict3, kanske går lite fett, ryker lite svart vid gaspådrag. Jag har kört ca 30 mil i olika omgångar sedan uppstarten under påskhelgen. Har kört lite blandat med landsväg och motorväg och kommer upp i 60-70 grader på oljan. Mäter i hålet för oljestickan. Vi får se hur det blir när det blir högsommarvärme. Jag är övertygad om att det borde gå att köra utan extra oljekylare på din buss.

dasauspuff
1964 Typ 2

128

Jag trodde det från början, nu satte jag i en extra oljekylare och då har man dels kylare och dels mer olja så då tänkte jag att det skulle bli bra men icke, nått mer lär det vara som sagt  ICQ/bn
Vad har du för avgassystem?

129 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-05-18 16:24:50)

Att förgasarna flödar över eller läcker kan bero på t ex nålventil.
Tankens höga placering i en barndoor kan ställa till det ibland. Jag råkade ut för det på en -54 panel jag hade.
Finns ju en patenterad "Borlänge lösning" på det problemet. Stavas svetstång. ICQ/ag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

130

GB skrev:

Jag trodde det från början, nu satte jag i en extra oljekylare och då har man dels kylare och dels mer olja så då tänkte jag att det skulle bli bra men icke, nått mer lär det vara som sagt  ICQ/bn
Vad har du för avgassystem?

Original väl inkört avgassystem. Tändning 26 grader vid 3000 varv.

dasauspuff
1964 Typ 2

131

Det går inte att fixa så du kan ha motorluckan på glänt? Den nya fläkten och motorn suger ju lite mer luft än orginalmotorn. Och tändningen är nog klokt att kolla.
Du kanske har någon förbättring för att släppa in mer kylluft redan?
På min bubbla har jag så att luckan kan vara lite öppen nedtill vid låset och har märkt förbättring när den är på glänt.

Bubbla -62

132

kan inte mycket om VW och dess normala oljetemp.

Men 100-110 grader är ok på en luftkyld MC.
Och det är bra för då kokar vattnet som ev ansamlats i oljan.
Och oljetempmätare är ju rödmarkerade vid 120grader.
Så 88grader är nog nästan på kalla sidan.

"ljushuvud"

133

GB63VW62 skrev:

Det går inte att fixa så du kan ha motorluckan på glänt? Den nya fläkten och motorn suger ju lite mer luft än orginalmotorn. Och tändningen är nog klokt att kolla.
På min bubbla har jag så att luckan kan vara lite öppen nedtill vid låset och har märkt förbättring när den är på glänt.

Vad menar du med förbättring?
Motorn mår ju ganska bra vid ett visst temperaturspann, vilket inte jag riktigt kan bedöma vad det ska vara, men en oljetemp mellan 95 och 110 grader gissar jag är en lagom temperatur.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

134

Mogge skrev:
GB63VW62 skrev:

Vad menar du med förbättring?
Motorn mår ju ganska bra vid ett visst temperaturspann, vilket inte jag riktigt kan bedöma vad det ska vara, men en oljetemp mellan 95 och 110 grader gissar jag är en lagom temperatur.

Svalare! Jag brukar känna på oljestickan när jag kört och fått rådet att man ska kunna hålla i den utan att det bränns. Som GB säger också.
När jag en varm dag körde utan luckan på glänt så var stickan märkbart varmare och jag kunnde inte hålla i den så länge.
Inte vetenskapligare än så. Oljetemperatur har väl avhandlats tidigare och jag har för mig att den inte ska över 90grader helst. Men jag är inte säker på att jag minns rätt.

Bubbla -62

135

Phileas Fogg; jo den kollades ju men märkte inget fel, eller så var det nått skit som försvann när man började peta på grejerna, inga problem tidigare och inget efter  ICQ/bw svetstång? jag har ju bensinkran ICQ/ab
Aktö; stryper inte original avgas?
GB63VW62; motorluckan på glänt är nog ingen bra lösning på en BD, men har testat luftscoop förra året och det sänkte temperaturen lite faktiskt.
Mr 56 och Mogge; nja, bortåt och över 100 grader kan väl inte vara bra, jag skulle vara nöjd om det låg mellan 70-90 beroende på temperatur ute, det påverkar ju det också.

Hur så drog jag förbi Macke igår och kollade tändningen, stod inte helt fel, möjligtvis lite högt men sänker jag lär det väl gå ännu varmare?
Ska testa en nyare/större luftburk idag tänkte jag, få se hur den beter sig om det får lite mer luft  ICQ/bw

136

GB skrev:

Phileas Fogg; jo den kollades ju men märkte inget fel, eller så var det nått skit som försvann när man började peta på grejerna, inga problem tidigare och inget efter  ICQ/bw svetstång? jag har ju bensinkran ICQ/ab
Aktö; stryper inte original avgas?
GB63VW62; motorluckan på glänt är nog ingen bra lösning på en BD, men har testat luftscoop förra året och det sänkte temperaturen lite faktiskt.
Mr 56 och Mogge; nja, bortåt och över 100 grader kan väl inte vara bra, jag skulle vara nöjd om det låg mellan 70-90 beroende på temperatur ute, det påverkar ju det också.

Hur så drog jag förbi Macke igår och kollade tändningen, stod inte helt fel, möjligtvis lite högt men sänker jag lär det väl gå ännu varmare?
Ska testa en nyare/större luftburk idag tänkte jag, få se hur den beter sig om det får lite mer luft  ICQ/bw

Om jag hade byggt en motor för maxprestanda hade jag inte valt original avgas eller 34pict-3 för nu är detta en motor som ska ta mig jorden runt och lite till, har inte så stor betydelse för mig om det är 70hp eller 75hp. Då är det för mig viktigare att det verkligen går att köra med den i alla väder. Oljekylaren kanske är din lösning när resten är rätt injusterat.

dasauspuff
1964 Typ 2

137 Senaste redigerad av michaelth (2021-05-19 07:56:56)

Inga tankar på 2 dubbel förgasare?
Har du aktuell bild på "pannrummet"  ICQ/bw  Kanske dåligt med plats för mer förgasare filter osv.. ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

138

Atkö; jo samma här, en trevlig åkmotor med lite botten som man hänger med i trafiken är ju tanken, och det är ju precis det jag fått men som sagt går den liiite för varmt bara...
michaelth; nje, ska inte behövas, men det går att få plats med om man flyttar bensintanken.

139

Då det skulle vara i princip samma temperatur igår som i förrgår så skyndade jag mig att fixa en större luftburk så jag kunde testa och jämföra igår, men det där med att spå väder  ICQ/an

Men med en större luftburk drog jag samma väg till Macke för att jämföra, något lägre men temperaturen ute var ju också något lägre så svårt att jämföra... tändningen kollades igen och den är spot on.

Så det blir lite småtestningar och inkoppling av elfäkten framöver, sen måste man ut och åka lite längre för att kunna avgöra hur läget är nu och om det blivit bättre  ICQ/ar

140

Lite pill i veckan, förutom att jag testade att byta tändstift och tändkablar så var det dags att koppla in elfläkten till oljekylaren, hörde med Macke tidigare och han föreslog plus från startmotorn och en jord fram till en brytare.
Inte helt haj på bilel men det ska väl inte vara några konstigheter... testade först att dra en plus till batteri och sen dra fram en jord nånstans där framme för att testa... hände ingenting... testade att dra jorden till minus på batteriet, snurra på som fan... testa att dra jorden på olika punkter fram och här och där igen, stendött  ICQ/bw fatta ingenting och tänkte dra hem men drog fram en verkstadshandbok för att försöka förstå, slog upp ett elschema och... hmmm... från batteriet går ju minus till karossen där... fan... hade ju glömt att sätta på minuspolen på batteriet  ICQ/bu
Så nästa dag drog jag kablarna under bussen och allt verka funka fint tills man kom till de sista, kabelskon till startmotorn, hade jag nån sån? såklart inte  ICQ/ae

Jaja, efter jag åkt förbi och dragit på den sista kabelskon så var det dags för en första natt i bussen nu i Lördags, fricamp utanför Falun närmare 7 mil bort i värmen, på hemvägen i typ 26 graders värme så körde jag fläkten hela vägen, när jag kom hem så låg den på 78 grader, jag borde testat att köra utan och kolla när jag kom dit för att jämföra men det glömde jag göra, känns ju helt ok ändå ICQ/ab

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2183202.jpg

141

Faaaast för kall skall väl inte en förbränningsmotor vara  ICQ/ad   ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

142

Det låter som att du borde ha en temperaturstyrning som startar och stänger av fläkten. Just för att inte motorn ska gå för kallt/varmt vid behov. Att själv styra saker funkar sällan så bra...

143

Fick med en sån tempstyrning till fläkten men då det dels är trångt och dels vill undvika ännu mera kopplingar då sket jag i den ICQ/ab
Nu är ju tanken att bara köra den när det är väldigt varmt eller man hamnar i typ en kö, tempstyrningen skulle starta fläkten vid 82 grader om den vart monterad.

Men det är bara att åka lite så får man utvärdera hur allt lirar  ICQ/az

144

Om du ändå ska hålla på o modernisera sådär kan du lika gärna hiva i en tdi!  ICQ/az

145 Senaste redigerad av michaelth (2021-06-01 17:54:29)

Tobias J skrev:

Om du ändå ska hålla på o modernisera sådär kan du lika gärna hiva i en tdi!  ICQ/az

hmm hörde att Kempes bussen fått ett motorbyte någon som vet mer..??
hittade nu en AAZ dvs 1.9 td dvs samma som kommer i min T3 buss sorry för trådkapning...

146

michaelth skrev:
Tobias J skrev:

hmm hörde att Kempes bussen fått ett motorbyte någon som vet mer..??
hittade nu en AAZ dvs 1.9 td dvs samma som kommer i min T3 buss sorry för trådkapning...

Ja tyvärr har craig stoppat en 1.9disel i Kempes.
Tycker det dödar charmen med den bussen men det är hans buss att göra vad han vill med...

Learning by experience is a great way to spend money...

147

Ja en TDI faller väl inte mig i smaken på en gammal VW  ICQ/bl men det går ju alltid att bygga tillbaka ICQ/ab

148

Hur gick det i värmen till Mantorp? Jag såg dig men hann inte fråga dig då.

Jag körde 8 mil på vägen hem och min oljetemp steg ganska snabbt till ca 80 grader men sen höll den sig där. Vädret måste väl ändå klassas som högsommarvärme med 27 grader varmt?

dasauspuff
1964 Typ 2

149

Micke; efter en timmes körning på fredag morgon låg min på 89 grader och Leifs låg då på 94 så det kändes ju ändå ok.
På söndagen när vi skulle åka hem så var det ändå varmare ute och vi kom inte iväg fören vid lunchtid, lite dumt/drygt att åka när det är som varmast  ICQ/an men då kollade vi inte tempen men stickan var varmare...

80 grader var inte mycket, har polare med orginalsnurror som drar iväg närmare 100 grader vid värme och motorvägsfart  ICQ/bw

150

Motorvägsfart för mig är 80-90 km/h. Men jag åkte inte mer än 3 mil motorväg, resten var landsväg och då varierar farten mellan 60-70 km/h. 123-appen visade ca 75 grader men jag vet att oljan är lite varmare. 90 grader är ju ok i den värme som helgen bjöd på.

GB skrev:

Micke; efter en timmes körning på fredag morgon låg min på 89 grader och Leifs låg då på 94 så det kändes ju ändå ok.
På söndagen när vi skulle åka hem så var det ändå varmare ute och vi kom inte iväg fören vid lunchtid, lite dumt/drygt att åka när det är som varmast  ICQ/an men då kollade vi inte tempen men stickan var varmare...

80 grader var inte mycket, har polare med orginalsnurror som drar iväg närmare 100 grader vid värme och motorvägsfart  ICQ/bw

dasauspuff
1964 Typ 2