
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Barndoor -54 "Back to Dalarna"


så vackert!! 
"GILLA!"

Påskhelg och coronatider så vart det lite garagetid
Filade ur lite på några hål på mellanplåt och kylplåt så nu ska det förhoppningsvis lira, blästrade och grundade mellanplåten så nu ska den bli blå igen snart 
Elen kopplades men varken oljetryckslampa eller laddlampa lyste så det verkade inte finnas tänding
efter lite funderande så mätte Macke lite och det fanns visst tändning
Så bilen startades upp och har nu kört 2-3 meter
Gav upp efter detta men kunde inte släppa det och åkte tillbaka på kvällen för felsökning, hade ju inte rört nått fram vid pod och säkringar... kollade verkstadshandbok, säkringar, pod... rätt var det var så började en av lamporna lysa men inte den andra... funderade på om det var laddrelät som strulade, visste att Leif hade köpt ett nytt som inte fungerade så ringde och kollade med symptomen han haft, han hade gått igenom allt möjligt innan han upptäckte att det var laddrelät, kablar, batteri, generator, lampor...hmmm... lampor... jag bytte ju alla lampor i höstas... lika bra att prova att byta och visst fan lyste den då... så ett 5minuters jobb brände man ett par timmar på
Sen var det dags för läckaget från drivaxeln som verkar komma från packboxen, lika bra att byta alla bromsgrejer då också.
Permatex och sånt kladd är nog bra för att få saker tätt men inte så skoj när man ska byta senare
höger sidan slängdes ihop utan kladd, hoppas det blev rätt/tätt...

Tog även en sväng igår kväll och fixade SPA resans brake-down, en fjäder i soffan
tror det var tredje fjädern jag fixat nu, svetsat ihop och bytt dom med andra som inte blir lika belastade...
Spa resans break-down
Härligt att det är på G. 
Bra jobbat! Trist när det dyker upp nya problem när man precis trodde man va klar, men snart är väl allt bytt och då funkar det 
Ja, känns som det rätt ofta ska jävlas lite
, men vänster sida kvar och sen 2-krets konvertering så 
Behövde vara hemma lite i veckan så passade på att köpa en 2k sprayburk Duvblå så jag kunde få på färg på mellanplåten som jag redan blästrat och grundat, tänkt göra för ett år sen...
Så en solig eftermiddag så tänkte jag det skulle vara mysigt att göra ute på garageuppfarten, tog en pallbock och hängde upp plåten och placerade mig utanför garageporten i solen, efter de första spraytagen så började det blåsa och plåten började svänga oroväckande mycket... nu var det inte lika mysigt längre...skynda och lägga det åt sidan, baxa ut moppe och bubbla ur garaget så jag kunde ställa mig inne... damm och skräp fastna i färgen men till slut så var det hyffsat

Igår förmiddag när det fått härda några dagar så drog jag förbi garaget och mattade ner plåten och monterade, känns rätt bra, var ju ingen utställningslack innan 

Åkte tillbaka på kvällen och fixade vänster bakhjul med nya bromsar, packbox och o-ringar även om det inte läckte där, fast då kommer det väl göra det
och självklart ska det jävlas lite, trumman var lite väl sliten så måste hitta på en annan
Nästa helg siktar jag på byte till 2-krets huvudbromscylinder, närmar sig provtur 
Snyggt! Ja det börjar alltid blåsa eller regna när man ska göra nått ute 
Har du kollat efter den andra färgkoden?? 
![]()
Har du kollat efter den andra färgkoden??
Kollade burken och vet inte om du blir klokare av den 
Fortsätter helguppdateringarna, dålig jag blivit att fota
dels är det nog fokus och dels är det nog att jag kör aux till stereon med luren, borde byta till bluetooth
Gustaf hade en trumma jag hämtade i veckan, blästrade bort den svarta färgen och upptäckte en fantastisk orange/aprikos färg under.... sen på med lite ny svart färg, lite rostig i banan men putsade av det värsta och hoppas det sliter till sig.
Igår drog jag till garaget och monterade trumma och bytte till 2-krets huvudbromscylindern, bakre röret var typ 5cm för kort
testar att köra med en skarv så behövde jag bara kona ett kort rör och sen montera, sen var jag helslut och gav upp för dagen
Så nu är det förhoppningsvis endast justering och luftning av bromsar kvar men det spar jag till jag får hjälp 
Okey tack för "färgkoden"
från vilken firma handlade du färgen?? dom borde ju kunna tyda den..
Angående dåligt med fotande... är det inte en del andra som är i ditt garagekollektiv som e dåliga på det/uppdateringar hmmm
kanske kan påpeka det...
alltid trevligt med updates.. även om dom e små. 
Efter den första provturen såg jag en liten oljefläck under motorn, fan, inte tät längre alltså
Med en nybyggd motor med mer volym och enkelförgasare så var jag lite rädd att den skulle gå för snålt, hade redan gått upp till 140 i huvudmunstycke men man vet ju inte...
Så igår när det var lite fint väder så passa jag på att hämta bussen på lunchen så svängde jag förbi besiktningen och kollade lambdavärdet, 1,016 vid tomgång och 0,974 vid lite varv, inte helt tokigt men blir nog att gå upp till 145.
När jag sen kom hem så såg jag att det var olja på blocket, en pöl på bränslepumpen och förgasaren fuktig av olja...så då är det från motorutrymmet oljan kommer ifrån som sen leta sig ner på backen
Tänkte om det var tryck i vevhusventilationen så kika slangen men den var torr så nu börja jag fundera om luftfiltret läcker, har nu ställt det på bänken för att se om det rinner ur nånstans
Annars så går motorn kanontrevligt, kraft men lugn, precis som jag ville ha den, riktigt skoj att köra
förutom att smälla i avgasröret i några farthinder
Så leta reda på oljeläckage, hitta nått nytt ljud jag fått när jag svänger, nytt huvudmunstycke blir det framöver, sen skulle det suttit nya fälgar på då jag har lånade fälgar på nu, men dom vette fan var dom är i världen och när dom kommer

Då ska vi se, bytte luftburk och nu verkar det inte läcka olja därifrån men konstigt då det inte gick att hitta något läckage på den när man hade den på bänken
men nu läcker oljetryckskontakten lite istället... har en ny liggande så ska kanske byta och se, men hur hårt drar man fast den, är ju konisk och är livrädd att spräcka blocket
Sen ljudet jag plötsligt fått från högerframhjul när jag svänger till vänster, Macke tänkte det kanske var nån hjulbult som tog i men jag har ju samma som förra året...tog en annan fälg och en lös trumma och skruva i och visst stack flera bultar ut lite mycket kanske (är ju kapade sen tidigare)...men det är ju samma som förra året...slipa ner dom lite på insidan med vinkelslipen och visst var ljudet borta
Sen det här med fälgar jag nämnde, 2st skickades för 6 veckor sen och jag vet inte var dom är i dagsläget
… 2st skickades för två veckor sen och fick dom förra fredagen så det var väl jävligt skoj det i alla fall, men såklart ska det inte vara guld och gröna skogar, en hade fått sig en smäll
som tur var det på insidan och Macke tyckte inte det var nått problem att fixa så jag lägger mitt hopp på honom då, återigen... 
Hur nöjd är du med motorn?
Hur tar den uppförsbackarna?
Hur törstig är den?
Hur nöjd är du med motorn?
Hur tar den uppförsbackarna?
Hur törstig är den?
Är toknöjd, lugn och lättkörd som en standard 1600 men mer kraft och liiiiite "storkubiksljud"
Provade faktiskt "Karlsviksbacken" mellan Borlänge och Falun igår som man brukar få växla ner i men icke, aningen mer gas kanske man fick lov att ge
Hur den drar har jag nollkoll på, inte hunnit kolla det ännu 
....
Så igår när det var lite fint väder så passa jag på att hämta bussen på lunchen så svängde jag förbi besiktningen och kollade lambdavärdet, 1,016 vid tomgång och 0,974 vid lite varv, inte helt tokigt men blir nog att gå upp till 145.
Så sjukt fin! En barndoor lucka är ju så hotrod med de där lätthålen
Vilken station var det? Har de blivit trevliga i Borlänge igen?
sist jag besiktade pickupen (tror det var Opus) var han så obefogat otrevlig så jag bestämde mig nästan för att inte åka dit något mer. Höll inte på att bli genomsläppt för jag hade insprutning på en -78, för det var ju typ inte uppfunnet då.. 
Tackar 
Ja dom hade väl ett litet rykte för ett antal år sen, folk åkte runt i Dalarna för att slippa besikta hos dom 
Opus ja, men dom senaste åren har jag inte haft några problem alls och nuförtiden är jag storkund hos dom på jobbet så man känner väl igen dom lite också 
Jaha, vad händer här då...
Safarirutorna läckte in som fan så tänkte prova att byta inre listen men det lilla jag vart ut i regn så verkar det inte blitt mycket bättre
Men när jag ändå hade de ute och isärplockade så kunde jag lika gärna lacka om dom, var ju svarta och snyggast är ju i bilens kulör, lite väl patinerad runt om så det blev ju som ett par glasögon... men tog lite bajsbrun färg och dutta på så vart det väl rätt ok?

Förra året köpte jag såna mörker/värmeskydd till fönstren med sugproppar, ren skit då de ständigt släppte och störde sömnen så tog mina gamla gardiner från Mangobussen, nu gick det ju att sova ostört

Motorn ställdes ju in vid inkörningen av kammen och slängdes sen i bussen och har gått kanon hela tiden bortsett från att den gått lite väl varm, från garaget och hem på några kilometer så var den upp i 104 grader
...nu när det var som varmast vågade jag inte ens köra den... så klurade vad man kunde göra, har enbart externt oljefilter och inget extern oljekylare vilket inte borde behövas kan jag tycka
Beställde luftscoop och lindade J-rören fast jag har en plåt som ska skydda mot strålningsvärmen, sen hade jag kört närmare 100 mil så det var dags för byte av olja och oljefilter, olja och filter såg bra ut
Då jag skulle till Gotland i helgen så tog jag även Macke till hjälp med lite motorinställning, tändingen stod helt åt skogen... typ 20grader fel... måste kommit åt den eller så...nu borde den gå lite svalare.
Brände iväg och mellan Borlänge och Sala i 90 så var den upp i 104 ändå, testade att sätta på ett luftscoop och i Enköping så var den nere i 98, testade ett till och Nynäshamn så låg tempen på 97.
Kollade även förbrukningen och den fick jag till 0,77 mellan Borlänge och Enköping, nästan lite snålt kanske... ska nog kolla lambda värden igen framöver.
Annars så gick det kanon till Gotland och tillbaka (även om det inte gick att åka på de värsta skogsvägarna...), när man svängde runt lite på ön och även på hemvägen där jag hakade på ett par Leksingar så gick det bara i 75-80 och då låg tempen på 93-94.

hmm ja såg den i Stånga ... men då jag inte såg till dig blev det bara ett par utom bilder... hade gärna sett pannrummet..
kul att se den live för första gången..



men men kanske blir ett officielt buggrauk igen, och att bussen hittar dit då... 
Gotland såg riktigt nice ut! Verkade vara bra uppslutning med tanke på alla bilder i gruppen på fb 
Vad är förväntad temp på en buss med frisk motor? Är 100-105* ett problem?
Gotland såg riktigt nice ut! Verkade vara bra uppslutning med tanke på alla bilder i gruppen på fb
Vad är förväntad temp på en buss med frisk motor? Är 100-105* ett problem?
kanske någon kan lägga upp lite fb bilder här för oss som inte var där då.... 
Boxerville » Projekt » Barndoor -54 "Back to Dalarna"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.