51

Ser fin ut.
Funkar kylningen bra med 30Hk kåpa?

"ljushuvud"

52

NoVW, inte minsta orolig över longblocket, sen ska jag få allt annat att lira vilket jag inte är lika säker på... så får ta lite hjälp ibland... ofta...  ICQ/ae

Mr56, det har ju gjorts ett antal gånger redan, det är ju i princip en doghouse kåpa med 30hk front och utan värmeutblåsen på sidorna så tänker man efter så borde väl kylningen bli bättre över cylindrarna då all luft åker ner där och inte till värmekamrarna  ICQ/bw  ICQ/bk

53

Blir bra det där! Se till att det blir tätt så luften hamnar där den ska. Jag körde med fogmassa invändigt i min iofs eftermarknadskåpa där det var glest mellan punktsvetsarna på inrådan av herr Landelius.
Mycket jobb som sagt, mer än man tror.
Om du kör utan spjäll så är urtagen för spjällen bra att sätta igen också.
Fast du kanske ska köra med termostat?

Bubbla -62

54

Vet inte om du har fungerande tuta men denna kan kanske vara bra vid en 12 volts konvertering...

Post's attachments

Skärmklipp.PNG, 217.91 kb, 403 x 251
Skärmklipp.PNG 217.91 kb, 179 downloads since 2020-02-17 

55

NoVW skrev:

Vet inte om du har fungerande tuta men denna kan kanske vara bra vid en 12 volts konvertering...

ICQ/ag En sån vill jag också ha.

Bubbla -62

56

https://www.tradera.com/item/343865/386 … ll-veteran

Ursäkta GB för kladd i din tråd.

//Morgan

57

GB63VW62 skrev:

Blir bra det där! Se till att det blir tätt så luften hamnar där den ska. Jag körde med fogmassa invändigt i min iofs eftermarknadskåpa där det var glest mellan punktsvetsarna på inrådan av herr Landelius.
Mycket jobb som sagt, mer än man tror.
Om du kör utan spjäll så är urtagen för spjällen bra att sätta igen också.
Fast du kanske ska köra med termostat?

Baksidan ligger omlott, pluggsvetsat med 2cm mellanrum och sen en sträng karosserikitt i skarven, blir inga spjäll/termostat och har satt lite gummipluppar här och där man inte ska använda hålen ICQ/ab

NoVW skrev:

Vet inte om du har fungerande tuta men denna kan kanske vara bra vid en 12 volts konvertering...

ICQ/ag

58

GB skrev:
GB63VW62 skrev:

Blir bra det där! Se till att det blir tätt så luften hamnar där den ska. Jag körde med fogmassa invändigt i min iofs eftermarknadskåpa där det var glest mellan punktsvetsarna på inrådan av herr Landelius.
Mycket jobb som sagt, mer än man tror.
Om du kör utan spjäll så är urtagen för spjällen bra att sätta igen också.
Fast du kanske ska köra med termostat?

Baksidan ligger omlott, pluggsvetsat med 2cm mellanrum och sen en sträng karosserikitt i skarven, blir inga spjäll/termostat och har satt lite gummipluppar här och där man inte ska använda hålen ICQ/ab

NoVW skrev:

Vet inte om du har fungerande tuta men denna kan kanske vara bra vid en 12 volts konvertering...

ICQ/ag

Hej
Intressant motorbygge, orginalgrejjor och större volym, enkelt :-)
Spjällen kan du med fördel montera, då fastsvetsade i öppet läge för att säkerställa funktionen som ledskenor.
Normalt i vindtunnlar, spoilers, fläktar och allt annat med luftflöden används ledskenor, vilka spjällen är i öppet läge, typiskt fantastiskt av VW att kombinera en produkt med 2 funktioner i 1.
Jag har kört många motorer utan spjäll/ledskenor, men tycker såhär i efterhand att jag gjorde fel då jag "gissar" (har inte gjort något empiriskt provande) att det förbättrar luftflödet i en VWmotor, eller jag ska säga såhär: Ledskenor förbättrar luftflödet vilket kan vara fördelaktigt för kylningen, men turbulent flöde kan också öka kyleffekten över cylindrarna.
I fortsättningen kommer jag alltid säkerställa att både termostat och spjäll/ledskenor fungerar på mina motorer.
Snyggt jobbat, som vanligt :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

59

Efter att man kapat, svetsat, slipat och blästrat lite plåt var det dags för grund:

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2008541.jpg

Sen hade jag tänkt lacka med epoxi men det bidde sprayburk, tyckte fläktkåpan såg ok ut så struntade i att spackla men när man fick på svart färg så såg det ju för jävligt ut  ICQ/bu ... sikta mot stjärnorna så kommer man kanske till trädtopparna i alla fall...ska ju vara massa grejer i vägen så det kommer nog inte synas allt för mycket  ICQ/ae 

Försöker få allt så rätt som möjligt, köpte nya gummin till doghouse men det var ju bara två gummin med... så köpte nån list på Jula som jag tyckte skulle passa men var såklart för tjock  ICQ/an  fick dela det med ett rakblad så bidde det bra:

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2008539.jpg

Nu är vi väl framme vid nutid, idag slipade jag ur lådan och testade att montera ett bojsänke jag hade liggande, verkar kunna funka:

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2008538.jpg

Nästa steg är väl att slänga i riktiga motorn i bussen så kan man montera det externa oljefiltret så man får rätt längd på slangarna  ICQ/aa

60

ICQ/ay Mycket mer jobb än man tror. Färdigt longblock, nu är det bara slänga dit grejorna eller inte. Fast det är ju kul ICQ/ab

Bubbla -62

61

Ja, i sin enfald så trodde man det skulle gå snabbt och sen får man för sig att ändra saker, tänkte tex att det skulle gå att modda dit 30/34hk värmekammare för att både få värme och en lite äldre look... jo tjena, efter några månader fick jag ge upp den tanken om det ska bli nått åka i sommar  ICQ/ah

Post's attachments

Skills.jpg, 69.18 kb, 500 x 485
Skills.jpg 69.18 kb, 193 downloads since 2020-03-08 

62

ICQ/ag

Bubbla -62

63

Been there done that  ICQ/ag
Bara att bryta ihop och komma igen.

"ljushuvud"

64

Tjo, tog hjälp av Macke i helgen och betade av några av mina frågetecken, hängde bla i motorn i bussen så vi kunde måtta slangarna till oljefiltret. När man fått ordning på några grejer så blev man ju mer peppad och tog ledigt från jobbet idag så körde vi på igen.
Upptäckte att doghousenosen tog i plåten bak så Macke maserade den, hoppas det räcker...borde det...

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2012466.jpg

Min ursprungliga plan var att köra värmekammare men det sket sig som sagt... så nu när det blev endast J-rör så hittade jag på plåtar på Buttys Bits som man skurvar fast i undre plåtarna så får man lite skydd från värmen från rören, går ju att linda också men rätt snyggt såhär, ja passformen var väl sådär men det beror nog mer på plåtarna under...

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2012465.jpg

65

Sen var det inkörning av kammen  ICQ/ai nervös som fan...

Gick åt helvete... en mutter ville inte åka med... ICQ/ad

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2012464.jpg

66

Bättre på bänken än på vägen.

"ljushuvud"

67

Bara att du vänjer dig med lösa muttrar.
Jag har också ett avgas i rostfritt från Vintage Speed, man får efterdra ganska ofta i början ICQ/bs

68

Nordlock brickor löser det.....oftast

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

69

Åfan Frisk...  ICQ/bl

Ja, jag drog på skevbrickor nu så får vi se om det sitter kvar  ICQ/bn

70

Ok, då var det bara några saker kvar innan man kunde stoppa i motorn i bussen igen... trodde jag ja... Macke frågade om jag bytt startmotor till 12v... fan, det hade jag inte tänkt på alls  ICQ/ah

La ut i lokala messengergruppen utifall nån hade och fick napp  ICQ/bp

Så idag vart det att göra ren den och ett luftfilter jag också fick tag i, bytte bussning, montera startmotor och fyllde på ny olja i motorn efter inkörningen, då kom Macke igen... vad är det där? Tittade under höger bakhjul och... fan...  ICQ/bu

Post's attachments

Fan.jpg, 109.34 kb, 527 x 458
Fan.jpg 109.34 kb, 189 downloads since 2020-03-21 

71

GB skrev:

Åfan Frisk...  ICQ/bl

Ja, jag drog på skevbrickor nu så får vi se om det sitter kvar  ICQ/bn

Skaffa distanser så du får bättre förspänning.
Skicka mått kan jag tillverka några åt dig.
Får du dit längre bult så kan du ha ännu längre distanser, det är så man gör!
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

72

C.Frisk skrev:

Bara att du vänjer dig med lösa muttrar.
Jag har också ett avgas i rostfritt från Vintage Speed, man får efterdra ganska ofta i början ICQ/bs

Går det inte köra dubbelmutter å kontra dra, då bör ju skiten sitta. Eller annars stuka gängen.Är muttrarna RF eller svarta?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

73

50 split skrev:
C.Frisk skrev:

Bara att du vänjer dig med lösa muttrar.
Jag har också ett avgas i rostfritt från Vintage Speed, man får efterdra ganska ofta i början ICQ/bs

Går det inte köra dubbelmutter å kontra dra, då bör ju skiten sitta. Eller annars stuka gängen.Är muttrarna RF eller svarta?

Det där är ett elakt förband, och kör man dubbla muttrar eller stukar så har man ingen vidare förspänning.
Då kan det vibrera och börja glappa, och läcka och slutligen gå sönder, eller så håller det och är tätt...………….

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

74

Njaa, nu ska vi inte göra för stor grej utav det här, jag skrev i början när det var helt nytt.
När jag nu kört några hundra mil så funkar det bra.

75

I helgen blev det lite städning och ommöblering i båset för att försöka få undan massa bös…

Och då skulle ju också motorn "städas" undan som stod ivägen… så i söndags tog jag hjälp av Macke och skyffla i den i bussen, självklart inte helt smärfritt… fick slipa lådan lite till, meck med nån bult osv. men i hamnade den vilket var sååååååå skönt att se ICQ/ab

Har läst lite att det kan vara lite tight med ljuddämparen och det var det  ICQ/bl Macke bockade läppen lite så går det precis fritt  ICQ/bd

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2022186.jpg

Sen var det markfrigången, köpte ju för "extremely lowered buses", jo tjena... tyckte det hängde ner bra mycket jag  ICQ/bu
Så igår fick jag lov att dra förbi garaget efter jobbet och kolla, krängde på ett däck på en gammal plåtfälg (då det är ett helvete och sätta på bredare...), hängde på mellanplåt och stötfångare, höjde bussen aningen och släppte ner, får testa lite mer sen men kommer nog funka  ICQ/aq lite mer justering med bakre kylplåt/mellanplåt och stötfångaren så kan jag lacka mellanplåten också.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2022185.jpg

Några elkablar och det ska gå att starta den i bussen sen, men så har jag ju läckage och bromsar att fixa också  ICQ/bw