Du skulle airbrusha lite brunt på de beigea
Längs med kanten och på hörnen!
hmm färgkoden vore trevlig att ha... då denna bussen har hela tiden varit min inspiration till min skvader....
nej min blir aldrig en exakt kopia men ... min sorts fake baydoor.. fast färgen skulle jag vilja ha....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
snyggt!
Snart med svart bälte i underredesmassa!
Smakfulla förbättringar Grattis till lyckat köp
If it sounds good it is good!
Mycket bra ser bättre ut med detaljerade stötis.
Har du testad original 16tum eller breddade hjul med navkapslar?
Har inga 16tum men det satt svarta 356kopior på med navkapslar och det var inte riktigt min grej, breddade plåt på buss är inte heller nån favorit och tycker inte det passar på denna.
Du skulle airbrusha lite brunt på de beigea
Längs med kanten och på hörnen!
Nja, är inte så förtjust i för mycket fejkpatina, räcker med att matta/slipa ner lite.
hmm färgkoden vore trevlig att ha... då denna bussen har hela tiden varit min inspiration till min skvader....
nej min blir aldrig en exakt kopia men ... min sorts fake baydoor.. fast färgen skulle jag vilja ha....
Kan försöka komma ihåg att titta på sprayburken om det står nån färgkod på den.
Grubban skrev:Mycket bra ser bättre ut med detaljerade stötis.
Har du testad original 16tum eller breddade hjul med navkapslar?Har inga 16tum men det satt svarta 356kopior på med navkapslar och det var inte riktigt min grej, breddade plåt på buss är inte heller nån favorit och tycker inte det passar på denna.
Vwbugmod skrev:Du skulle airbrusha lite brunt på de beigea
Längs med kanten och på hörnen!Nja, är inte så förtjust i för mycket fejkpatina, räcker med att matta/slipa ner lite.
michaelth skrev:hmm färgkoden vore trevlig att ha... då denna bussen har hela tiden varit min inspiration till min skvader....
nej min blir aldrig en exakt kopia men ... min sorts fake baydoor.. fast färgen skulle jag vilja ha....Kan försöka komma ihåg att titta på sprayburken om det står nån färgkod på den.
najs... som sagt denna bussen e såååå rätt!!
dom 2 färgade kofångarna lyfter!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vackert! 2 färgat blev kanon
Det var en trevlig tråd att läsa! och en grym
Barndoor
Nu när bilen var "klar" var det dags för lite träffar
En av sakerna man gick igång på när man tittade på bussen var motorn, 30hk med Judson inne i stan så tycker jag den var rätt lik en 1600, men hur funkar den på längre utflykter... Volksmeet i Sundsvall blev första längre turen så jag, Macke (som också gjorde sin första längre tur med nya motorn) och Kalle drog dit, vi valde mindre vägar på GPS´n… och det blev mindre vägar... verkligen mindre vägar...men motorn rulla på rätt ok ändå.
Nu när bilen var "klar" var det dags för lite träffar
![]()
En av sakerna man gick igång på när man tittade på bussen var motorn, 30hk med Judson
inne i stan så tycker jag den var rätt lik en 1600, men hur funkar den på längre utflykter... Volksmeet i Sundsvall blev första längre turen så jag, Macke (som också gjorde sin första längre tur med nya motorn) och Kalle drog dit, vi valde mindre vägar på GPS´n… och det blev mindre vägar... verkligen mindre vägar...men motorn rulla på rätt ok ändå.
30hp räcker till längre än vad man tror.. körde 30hp UTAN judsson med 3:88 straigt axel i min BD och var skitnöjd. Husvagnen och motvind var dock inte att rekomendera... fråga mig hur jag vet det
Jo, det räcker långt MEN jag åker ju även på lite Europa resor och just en sån var planerad till SPA i Belgien, flera sa att det inte gick att åka med Judsonmotor på en sån resa , kontaktade en kille i UK som kört Judson länge i BD och visst skulle det gå, inga jättehastigheter men håller man koll på inställningar så skulle det funka, ja då testar jag väl då (hade ingen annan motor heller)
Lite nervös var jag men hade med mig grejer så jag skulle kunna köra utan Judson om den skulle pajja
Liten camping med godaste Schnitzeln
Wolfsburg
Cruising på SPA banan var en sån jääääävla höjdpunkt
Så väl hemma igen så kunde jag ändå konstatera att hur snygg och cool Judson än är så blir det inte så skoj att åka på 350mils resor med det, blir för ansträngt och svårt att hänga med trafiken och jag vill använda bussen så den får lov att bytas ut
Redan när du hade uppe din förra buss till salu spekulerade vi i "Snabbverkstan" vad som kunde föranleda denna handling. Vi var enstämmigt övertygade om att det måste hägra än ännu "bättre" buss i medvetandet hos dig. Du verkar inte som killen som bara ger upp hobbyn, säljer bussen för att köpa ny kåk eller blidka frugan, du verkar inte heller vara killen som hamstrar på dig massa objekt utan ägnar dig åt ett i taget (vilket för övrigt är mycket klokt).
Med denna tråd som resultat så kan jag bara konstatera att våra misstankar var korrekta, måhända visste MrP (som har oftare kontakt med Bårlänge än mig) redan om ditt nyförvärv, men det var nytt för mig. Och vilket förvärv det är! Du vet ju redan att den är stuprätt både i modell och stuk och det ska bli intressant att få stifta bekantskap med detta eminenta fordon på någon framtida träff. Färgkombon är mycket intressant, kan inte minnas att jag sett den förut, är det "kustom" eller bara ovanligt?
Ska bli kul att följa dina framsteg som jag är säker på kommer bli smakfulla och härliga!
Nja Kee, rätt i mycket men har ju faktiskt tre objekt som det pysslats lite på i omgångar... men försöker i det längsta att hålla på med en åt gången och buss är jag inte beredd att vara utan nej
angående färgen så var den tvåfärgad och blå nedertill även som ny har jag fått bekräftat, möjligen att det var lite ljusare nyans på den blå (ser så ut på fyndbilderna), även Häsäs gamla BD hade likande färgcombo
Borde det inte finnas något färgnamn /kod någonstans i samlade kunskapsbanken så man kan få fram originalet?
Någon borde ju veta...
Jag tycker denna färgkombon är mycket atraktiv.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Föresten kommer man få se denna läckerbit (bussen) live på bugrauk i sommar? Eller blir det annat fordon dit
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Så väl hemma igen så kunde jag ändå konstatera att hur snygg och cool Judson än är så blir det inte så skoj att åka på 350mils resor med det, blir för ansträngt och svårt att hänga med trafiken
och jag vill använda bussen så den får lov att bytas ut
![]()
Hmm...för den som inte kan, vardör skulle det vara problematiskt med en judson på långresa?
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Kanske det ansträngande är när kompisarna kör "bigblock" maskiner som därigenom lättare orkar med "highwayspeed" ??? Berätta gärna...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja de andra har lite större motorer och även om kompressorn ger några hästar till så är det ändå en 30hk motor... så motorvägsfart och backar blir drygt att åka i, speciellt i en buss, sen ska man ha koll på smörjning (kompressorn kan skära ihop annars, höll på att få slut på olja men som tur var hade BBT på hemvägen), värme (kompressorn alstrar värme) och började även trycka ur sig lite motorolja här och där i slutet av resan… så ni som följt den "Bajsbruna" har ni koll på att den fick denna motor i höstas, hoppas den kommer trivas där men har inte hunnit ut på nån längre tur
Kan även nämna att det var inte så skoj att åka med 6v sent på kvällen på kurviga små vägar utan belysning... fick lov att försöka ta rygg på nån av de andra för annars såg jag inte vart vägen gick
Kan även nämna att det var inte så skoj att åka med 6v sent på kvällen på kurviga små vägar utan belysning... fick lov att försöka ta rygg på nån av de andra för annars såg jag inte vart vägen gick
Lite småmysigt är det ju när man blir upphunnen av andra och ser en stor skugga av sin egen bil på vägen framför
Kan även nämna att det var inte så skoj att åka med 6v sent på kvällen på kurviga små vägar utan belysning... fick lov att försöka ta rygg på nån av de andra för annars såg jag inte vart vägen gick
Beror nog på lite annat än bara 6 volten...
47 2020-02-13 12:22:24 Senaste redigerad av kee (2020-02-13 12:23:20)
Kan även nämna att det var inte så skoj att åka med 6v sent på kvällen på kurviga små vägar utan belysning... fick lov att försöka ta rygg på nån av de andra för annars såg jag inte vart vägen gick
Innan jag halogenkonverterade bayen kunde jag köra med fullt helljus utan att blända. Jag hade extraljusen på separat brytare på den tiden så jag behövde bara blända av med dem när jag fick möte. Körde så i flera timmar på en långresa hem från kontinenten utan att blända en enda med original helljus. Bayar har som bekant 12V.
Halogenkonvertering är det bästa man kan göra på en bay, men hur gör man på en splitt? En reläsats för full spänning fram till lyktorna är ett knep, fräscha reflektorer är ett annat. Halogenlampor med den gamla P45t-sockeln är en tredje (kräver iofs 12V?).
Bytte alla glödlampor till 12v och lånade ett batteri för att framförallt se om parkeringsljuset och instrumentbelysningen som aldrig funkat hoppade igång på 12v, tyvärr inte... men nog tyckte jag att baklysena lyste betydligt bättre i alla fall
Men åter till motor, flera bekanta har betydligt större motorer med dubbla gasare osv. egentligen tycker jag att en frisk 1600 gör jobbet, men sen ska man få tag i nått vettigt också... höll ögonen öppna och la ut några annonser efter nått tokfriskt/renoverat då jag vill ha nått som förhoppningsvis kommer funka i många år framöver, men inget napp
Bygga en motor från grunden är då inget alternativ för min del då jag inte har nån koll...så började fundera på ett longblock från nån motorbyggare.
Skulle som sagt funka med en 1600 men kostar ju inte så överdrivet mycket mer att bygga liiiite större när man ändå håller på, så jag tog käre Macke till hjälp med en spec. som skulle passa mina behov och vi kom fram till en 1914 med bara originalgrejer, inga trimprylar i och enkelförgasare så borde det bli en trevlig åkmaskin i bussen
Skickade iväg några förfrågningar och valet slutade på "Pappa Logmech", snackade med honom på SCC året innan och jag gillar ju verkligen deras racebil
Fick bilder löpande på bygget
Har man ett longblock så går det väl fort att skruva på alla motorplåtar och grejer? ja tjena...
Jaga plåtar, göra ren plåtar, bygga om plåtar osv. osv... vill ha lite äldre look så en 30hk kåpa parades ihop med en doghouse kåpa, mer jobb än man tror, bakre kylplåt lades det igen hål och kortades av, mätte lite på Demians så hoppas det passar när den ska in i bilen var det lider...
Göran på Logmech byggde motorn i Malos -61 soltakare , en 1914 med orginaltoppar/ventiler, Engle 100 kam och dubbla Weber 40. Går som en dröm och inte gjorde det saken sämre att Göran (ja Göran på Logmech alltså...) är mycket trevlig att ha att göra med.
Kommer att bli kanon det där.
Ok, du är rätt trevlig du med GB.
//Morgan Orb