1

Så var de de där me oljepluncharna, se bild, 1är ju standard , 2 är ju ett alt för mer flöde genom oljekylaren (pga den slottade plunchen) den högra alt 2A va ju en som användes i 1500 motorena med dubbla förg. av vw .
Den korta fjädern med plunch sätter väl oljetrycket i motorn och den långa reglerar oljemängd över oljekylaren.
Sen pratas de på tex "Samba" om att de e skilldnad i oljesystemets utformning mellan AS21 o AS41 blocken betr. vilka oljeplunchar man använder.

Vad tror vi här i Svedala nu då ??

Post's attachments

IMG_6272.JPG, 108.65 kb, 640 x 480
IMG_6272.JPG 108.65 kb, 10 downloads since 2020-01-23 

IMG_6273.JPG, 112.73 kb, 640 x 480
IMG_6273.JPG 112.73 kb, 7 downloads since 2020-01-23 

IMG_6275.JPG, 110.03 kb, 640 x 480
IMG_6275.JPG 110.03 kb, 6 downloads since 2020-01-23 

2

Intressant frågeställning  ICQ/ay 

zimba27 skrev:

Så var de de där me oljepluncharna, se bild, 1är ju standard , 2 är ju ett alt för mer flöde genom oljekylaren (pga den slottade plunchen) den högra alt 2A va ju en som användes i 1500 motorena med dubbla förg. av vw .
Den korta fjädern med plunch sätter väl oljetrycket i motorn och den långa reglerar oljemängd över oljekylaren.
Sen pratas de på tex "Samba" om att de e skilldnad i oljesystemets utformning mellan AS21 o AS41 blocken betr. vilka oljeplunchar man använder.

3

zimba27 skrev:

Det med utformning av oljesystem är lika  men det kan skilja i storlek på huvud kanalen
styrkolven som skiljer i utformning  sitter även i WBX 
Det som jag har läst är att man inte stänger huvudkanalen för att det brukar vara 50/50 till oljekylaren ( kylare / huvudkanal   )
Därför ändrade man utformning ( mycket av sådan info kan man finna i VWs verkstads handböcker som det finns service meddelande  ( gula sidorna) ( sådant kan man inte hitta på samba) bara hos VAG
Där för är blocken så känsliga om dom inte är arborrade om det läcker bakom lagret  då tappar man tryck mot och det går lite olja genom kylaren
Det finns en sak till som att sätet till tryck kolven i blocket blir skadat av skitig olja ( så man får bearbeta den rak)
Om du tittar på kontakt ytan( över sidan ) på tryck kolvana  finns det olika utformning också   
Bara för info så stämmer inte fjärdens tryck på eftermarknad
I dag har det blivit handel av Std vw fjädrar  som  har blivit dyra om man kan hitta sådana
Man kan byta fjäder o kolv så man blir blodig men det är ofta inte problemet med dåligt oljetryck
Det finns två stora bovar som stjäl olje trycket  dom är  spel i blocket mot ramlagrena och lyftare hålen som är förstora 
Det ena är lätt att fixa  det andra är svårare        Det kan även vara att blocket är skevt så det läcker mellan halvorna ( mycket vanligt i buss och typ3 block)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

4

Jag använder kolvar som 1 på bilden ...ingen slits till AD motorer...men nu läste jag någonstans att  block med AS21 gjutning hade andra utf oljekanaler  och att då slittsade kolv kunde användas till den med långa fjädern. Just startat en ny-arborrad 1915 med kolvar utan slits och olja Kendal 20-50 .  Oljetryck  ca 5 bar kall vid 3000rpm som sen sjunker ner på 3-4 bar varm 3bar tomgång 800rpm.
Funkar väl fint då...en 10-30 el 40 ger väl mindre tryck då på tomgång.

5

zimba27 skrev:

Jag använder kolvar som 1 på bilden ...ingen slits till AD motorer...men nu läste jag någonstans att  block med AS21 gjutning hade andra utf oljekanaler  och att då slittsade kolv kunde användas till den med långa fjädern. Just startat en ny-arborrad 1915 med kolvar utan slits och olja Kendal 20-50 .  Oljetryck  ca 5 bar kall vid 3000rpm som sen sjunker ner på 3-4 bar varm 3bar tomgång 800rpm.

Det med annat utförande av olje kanalen 
Vissa block kan ha en borrad extra kanal till kamen på högersidan  (mycket ovanligt )
Skulle tro det är 1% som har det och skulle tro det lika många som behöver den som 1%
Det finns viktigare saker att vara fokuserad på  Som hur olje pumpen passar i blocket för där är det viktigare att ha koll ( plasering av hur hålen är borrade )
Om du kollade (typ på samba)  vad fjärden skall vara i tryck på 900 varv( 450 varv på oljepumpen) När den öppnar till reduserings hålet
Ps försök att ha maskin min 900 varv på tomgång om det är std kam om det är en fränare kam lite högre varv så kamen får smörjning ( skvätt smörjning på den )
Med dom trycken som du har är jättebra
Jag vet inte varför alla är rädda för höga oljetryck  Vi som lever i snabbåkar världen vill ha höga flöde o höga tryck så man kyler lagerna i maskin ( dom som inte har det får ofta vevlager haveri
Om jag inte minns fel så står det vad det skall vara i denna bok https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// M

6

PPRMicke skrev:
zimba27 skrev:

Vissa block kan ha en borrad extra kanal till kamen på högersidan  (mycket ovanligt )
Skulle tro det är 1% som har det och skulle tro det lika många som behöver den som 1%
Det finns viktigare saker att vara fokuserad på  Som hur olje pumpen passar i blocket för där är det viktigare att ha koll ( plasering av hur hålen är borrade )
Om du kollade (typ på samba)  vad fjärden skall vara i tryck på 900 varv( 450 varv på oljepumpen) När den öppnar till reduserings hålet
Ps försök att ha maskin min 900 varv på tomgång om det är std kam om det är en fränare kam lite högre varv så kamen får smörjning ( skvätt smörjning på den )
Jag vet inte varför alla är rädda för höga oljetryck  Vi som lever i snabbåkar världen vill ha höga flöde o höga tryck så man kyler lagerna i maskin ( dom som inte har det får ofta vevlager haveri
Om jag inte minns fel så står det vad det skall vara i denna bok https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// M

Problemet är väl att VW motorn när den renoveras ...många sätter in högvolymspumpar ...större än 26mm ..o då blir ju trycket högt vid kall motor..typ 5-7 bar..och om man då varvar ..med en 20-50 olja så kan de blåsa olje kyl eller packningar .
1 bar per 1000rpm..har väl vart en bra regel...men inte över 5 bar på maxvarv ..sen att högt oljeflöde kyler..de e väl bra!

7

zimba27 skrev:
PPRMicke skrev:
zimba27 skrev:

/// M

Problemet är väl att VW motorn när den renoveras ...många sätter in högvolymspumpar ...större än 26mm ..o då blir ju trycket högt vid kall motor..typ 5-7 bar..och om man då varvar ..med en 20-50 olja så kan de blåsa olje kyl eller packningar .
1 bar per 1000rpm..har väl vart en bra regel...men inte över 5 bar på maxvarv ..sen att högt oljeflöde kyler..de e väl bra!

Som vanligt är många saker som styr oljepumps val
Om man tar pistmaskiner som går på relativa höga varv  valde dom 32/34 mm bred på pumpen
Om du varvar typ 7000 varv och har 5 bar burkar dom bli blåa på vevtapparna om man kör länge
Vi som är i gillar 30 mm(eller större) som flödar bra men då krävs det att man har koll regleringen  för tryck är en sak andra är flöde av oljan
Detta är på sugmotor  På en tryckt är det andra saker som styr som höga lagertryck Då måste man ha oljan att lyfta lagret från vevtappen på grund av mycket högre cylindertryck   
Det med att spränga oljekyl och liknade har jag aldrig lyckas med under 25 års trimmande av Vw produkter
Då har jag använt samma olja och fabrikat som du använder i dag
Dom gånger som en pbox har krypet ut är till 99% att blocket har varit så varmt ( man har klantat sig) så förspänningen har försvunnet
När an har kört utan fläkt  har detta hänt ( man lär av misstagen ibland) (eller så har man inte gjort sin hemläxa=modifering av vissa saker )
Jag fick möjligheten att kolla in i en maskin som har gått 100 402s vänder i Usa man såg inte slitaget på vevlagrena i den maskin Där kör man bara med 30mm pump och det är varmt som fan där också Det var saker som var slitna som f"n på andra ställen i den
/// M