1

Fick en fråga häromdan av en gammal kompis som tydligen satt ihop en 1600 motor för att ha i sin
lekbil i rallyskogen frågan jag fick var hur mycket man kunde shimsa upp hårdare enkelfjädrar till en
W-120 kam svaret var inte en aning MEN jag VET att jag läst om detta nånstans nån gång på forumet
men kan inte finna det. Om svar finnes var hittar man lämpliga shims och hur mycket kan/törs han stoppa
under fjädrarna?

2

Det beror ju på vad fjädrarna har för inspänningshöjd. Har man tex brotschat sätena så blir ju fjädern längre och detta kompenserar man då med shims under fjädern. Du får mäta dej fram. Fjädrarna får ju absolut inte shimsas så mycket att de slår ihop vid fullt ventillyft utan det måste finnas marginal där. De gånger jag shimsat hårda enkelfjädrar så har det bara varit 1-1,5 mm vilket varit tillräckligt. Sen så är ju så att W-120 kanske inte funkar ihop med enkelfjädrar. W-110 gör det men jag har aldrig testat enkelfjädrar ihop med W-120.

3

ztadsbudet skrev:

Fick en fråga häromdan av en gammal kompis som tydligen satt ihop en 1600 motor för att ha i sin
lekbil i rallyskogen frågan jag fick var hur mycket man kunde shimsa upp hårdare enkelfjädrar till en
W-120 kam svaret var inte en aning MEN jag VET att jag läst om detta nånstans nån gång på forumet
men kan inte finna det. Om svar finnes var hittar man lämpliga shims och hur mycket kan/törs han stoppa
under fjädrarna?

Då får jag ställa mot frågan  vad har du för ventilfjäder ( fabrikat och tråd tjocklek)
För alla fabrikat har olika tryck  Har testat 30 olika ingen har samma tryck i fjäderprovaren
Sen skulle jag behöva veta vilken inspäningshöjd du har
Det är skit lätt att man bottnar fjärden och man kröker stötstängerna när man shimsar
Har man inte koll på inspäningshöjden på fjärden skall man inte shimsa 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

4

Tack framförde detta till min kompis Ronny och det enda han vet är att det är s.k. 30% hårdare fjädrar inhandlade på
Classic VW topparna är tydligen nya DP med originalventiler och med nån form av portning på men en ny fråga han har är angående inspänningshöjd vad är det??? och om någon har erfarenhet av om just en w-120 är kompatibel med detta tänkta förfarande och hur och var  man kan mäta trycket i fjädrarna? Eller kanske förmedla ett tips om annan lämpligare form av trimning då det endast är vad han själv kallar``gubbrally``för mindre vetande äldre herrar med företrädesvis gamla Amazoner och PV han
har som motstånd.

5

ztadsbudet skrev:

Tack framförde detta till min kompis Ronny och det enda han vet är att det är s.k. 30% hårdare fjädrar inhandlade på
Classic VW topparna är tydligen nya DP med originalventiler och med nån form av portning på men en ny fråga han har är angående inspänningshöjd vad är det??? och om någon har erfarenhet av om just en w-120 är kompatibel med detta tänkta förfarande och hur och var  man kan mäta trycket i fjädrarna? Eller kanske förmedla ett tips om annan lämpligare form av trimning då det endast är vad han själv kallar``gubbrally``för mindre vetande äldre herrar med företrädesvis gamla Amazoner och PV han
har som motstånd.

Inspänings höjd är från botten på ventilbrunen till ventil brickans underkant som vilar mot fjärden
Mellan dessa två ställen är det ett mått som blir när ventifjäden sitter fastklämd
Att man vill ha det måttet är för att veta att inte ventilfjärden skall bottna vid den lyfthöjden som blir
Om vi säger att din inspäningshöjd är 45mm sen trycker man ihop fjädern 11,5 mm så får inte fjärden bottna
Sen skall det vara mist 1mm glapp mellan varje tråd för det skall vara bra
Om din polare viste inspännings måttet skulle man kunna sätta in fjädern i skruvstädet o dra ihop skruvstädet till det måttet  med fjäder i mellan Sen dra ihop lite till med den lyfthöjden som blir så kan man se om det går att shimsa utan man bottnar fjärden
Jag skulle tro du har fjäder tryck så det räcker med  det som är på dom Det är så tråkigt att det säljs saker utan beskrivning hur mycket tryck det är
Om man viste vilket fabrikat det var så brukar det finnas info på deras hemsida vad det är för tryck det är på den  inspäningshöjden
Ofta funkar enkla fjädrar lyfthöjd till 13,2 mm utan att göra något 
Skulle tro att många har förhögt inspäningstryck  då kan även stötstängerna flexa ( har även sett att man har böjt dom)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

6

Tack detta ska han få läsa igenom vid tillfälle.