1

Säljer en VW typ 1 1641 motor för har satt in en typ 4 2.0 istället ICQ/ab
Motorn har splitternya cylindrar/kolvar från AA och splitternya toppar original 1600 (35/32.5) inköpta från dalhems. Den saknar fläktkåpa, oljekylare (men har en typ 4 kylare om man vill ha), har en del annat liggandes i garaget också som dubbla empi 34 ICT förgasare också splitternya, endast länkaget modifierat och omsvetsat för hade dem på typ 4:an när den skulle startas upp men har bytt mot dubbla 44:or direkt efter ICQ/ag. Om någon är intresserad så hör av er är helt ny på forumet här.
PS. Kan tänka mig att byta mot toppar med större ventiler till typ4 motorn/porsche914 än de jag har (jag har 37.3/33)

0733116917 är mitt nummer. Sms eller mail är bäst ICQ/ab mvh björn

2

Uppdatering: har en bild här på hur den ser ut nu, block cylindrar toppar insug avgas bränslepump på. Allt som sitter på blocket är helt nytt som sagt. 10k för mycket? Mvh björn

3 Senaste redigerad av michaelth (2020-01-10 12:40:36)

men det viktigaste... insidan... ICQ/be
är blocket arborrat??
lager, vev slipad  ?
oljepump?
yttre grejer dvs kolvar cylindrar toppar  är ju en "enkel" bolton..
men inga motorer är ju nya längre, så vad är grundmotorn för något..
typ bokstäver framrör motornummret under infästningen för generator tornet.
bussbalkhål???

Lägg gärna upp bilder här om du har för stora bildfiler vill det oftast inte det, men på tex forumbiler.com sedan länka bilderna hit..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Grundmotorn är en dubbelports 1300 (AB) blocket är ett AS41. Inte gått igenom bottendelen, så skulle nog gissa att det är original saker där inne men den har alltid känts frisk och inga kännbara glapp hållt trycket bra men har ju dragit runt en buggy så inte så mkt vikt. Antar att man kanske bör byta lager i bottendelen men typ 1 är det ju mycket smidigare än på typ 4 iaf

5

Oljepumpen är också nu, sådan med oljefilterhållare från dalhems

6

Att känna på glapp är tyvärr inte att veta.
som innan dessa motorer är ju inte nya och som sådana om man inte vet ..
En buggy har ju ofta sämre kylförmåga då luften kan cirkulera på fel sätt.. dvs sugas åter..
att bara byta lager utan att arborra... nja... men vad vet jag.
en gammal motor som får nya cylindrar och därigenom mer mos frestar ju på lager mer, än en sliten gammal lågkompad maskin..

vill inte trascha din sälj annons, men man vill ju veta om det är ett objekt eller ..
mer info är oftast bäst..

Jag har själv fusk "renoverat" ibland men det skiter sig oftast då..
dessa maskiner är små känsliga saker, allt skall ju lira ihop.. ICQ/be

Jag hoppas att du får sålt så både du och köparen blir nöjd. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Jo jag förstår vad du menar, har ingen sälj eller vidare köperfarenhet av dessa maskiner

8

Men tempen översteg aldrig 85 vid steäckkörning motorväg så så varmt gick den aldrig

9

Även om motorn är utrustad med ny cylindersats och nya toppar på ett helt orenoverat vevhus så är den ju värd pengar. Ingen vet ju men den kan funka i många år om köparen har tur. Det säljs ju helt orenoverade motorer här på forumet för 5-10.000 kr. Huvudsaken är ju att köparen vet vad han får och att han är nöjd med priset.

10 Senaste redigerad av bomberogranater (2020-01-10 17:06:13)

Ja men exakt.  En ny motor får man ju inte för 10k precis..!

11

Ett just pris borde ju vara priset på de nya delarna (som säkert inte var billigt) plus vad man brukar ge för ett orenoverat vevparti. Tycker jag..

12

Jag tänker att man får aldrig tillbaka vad man ger för nya delar för då hade den varit hur dyr som helst bara topparna och cylindersatsen är ju nästan 10k från dalhems där jag köpte dem

13

Räkna ut vad de nya delarna kostar och lägg sen på 500 kr för det orenoverade vevhuset eftersom det inte är värt mer. Då har du ett realistiskt pris för motorn. Om sen den nya ägaren använder motorn som den är eller river den och fixar till vevhuset är ju upp till honom.

14

Ihopräknat de delar som är nya och en femhundring för blocket (bottendelen) så blir det 15500, säljer den fortfarande för 10k, 12k med förgasarsatsen som också är ny för det är ju enda använt ca 50 mil och nu stått i garage i två månader
Mvh björn

15

Då får jag önska dej lycka till med försäljningen. För det priset så ska det inte vara nåt problem att få den såld. ICQ/ab

16

Tack, behöver platsen

17

Var på landet finns motorn?
/Anders

1303S 1974
Typ1 1957
Porsche 911S Targa 1974
Samt Mazda MX5, Renault Megane Kombi & 2 st Monarscoot 1961

18

Den finns i Skåne utanför Kristianstad
Mvh björn

19

Pris nu: 10000 för motorn inklusive tillhörande dubbla empi 34 epc's, någon intresserad?

20

Motorn är såld nu tack för visat intresse folk