1 Senaste redigerad av Da Squirrel (2019-12-31 11:36:31)

Motorn i frågan är en Wbx 2.1 som jag rivit isär.

Det ser ut som rostporer på kammen, som att lyftaren bara gått mot ena sidan och hållt den ren. Men även själva nocken ser lite mörkare ut.

När jag läst runt på nätet har jag noterat på bilder att flera andra wbx motorer ser lika ut.

Hur ska man ställa sig till detta? Ser ju inge vidare ut?  ICQ/bc

https://farm66.staticflickr.com/65535/49229738253_ea574cd833_z.jpg

2

lyftarna som ätit sig genom ytskicktet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Dags att byta alltså

4

ja ny kam och lyftare behövs. då dom lever ihop.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Da Squirrel skrev:

Motorn i frågan är en Wbx 2.1 som jag rivit isär.

Det ser ut som rostporer på kammen, som att lyftaren bara gått mot ena sidan och hållt den ren. Men även själva nocken ser lite mörkare ut.

När jag läst runt på nätet har jag noterat på bilder att flera andra wbx motorer ser lika ut.

Hur ska man ställa sig till detta? Ser ju inge vidare ut?  ICQ/bc

https://farm66.staticflickr.com/65535/49229738253_ea574cd833_z.jpg

Jag vill inte vara dum men
Sådana skador beror på dåligt underhåll och dålig kvalitet av oljan
Tyvärr är är det vanligt på WBX och typ 4 motorer
För man skall slippa sådant så bör man byta olja oftare  Och att gå upp i kvalitet och en skvätt zink förstärkare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

6

Nya lyftare är redan införskaffat  ICQ/ay

Vet inget om motorn sedan tidigare, låg med på flaket när jag köpte pickupen och det är inte original motorn till den. Finns inget motornummer på den heller?

Dålig service kan det mycket väl vara.

7

Da Squirrel skrev:

Nya lyftare är redan införskaffat  ICQ/ay

Vet inget om motorn sedan tidigare, låg med på flaket när jag köpte pickupen och det är inte original motorn till den. Finns inget motornummer på den heller?

Dålig service kan det mycket väl vara.

Jag vill inte vara dum men
Om du sätter in nya lyftare på den kamen så kan du räkna med dom går sönder
kamen yta behöver vara jämna  ytor om inte så är det som en grov fil som på trycksidan av lyftarnas yta
Det är att skaffa en ny kam eller slipa om den
/// M

8

Jo det var det jag var rädd för, därav trådstarten

Nya lyftare hade jag innan jag delade motorn och fick se kammen

9

Om man slipar om den ändrar man inte "värdena" då? Det försvinner ju material

10

Typ ett kammar funkar väl i wbx? Då finns det ju kammar för hydrualiska lyftare hos cb performance...

11

Finns nya wbx kammar hos Vw classic parts också.
Till wbx finns det även olika original kammar, min ska vara en +2

12

Da Squirrel skrev:

Det är kamdrevet som är +2   Och sådana finns inte att köpa ( har aldrig funnes som eftermarknads bara som VW drev)
Om du skall ha +2 så får du flytta drevet från den gammal kammen till den nya
Ta reda på vilket fabrikat som du kan hitta som WBX kam För om du skall ha något som är så starkt som VW i matrialet  tror jag du får gå till web cams som har med hårda ytor men då är det inga låga priser
Jag kan inte förstå varför alla letar efter det billigaste skiten som man kan köpa som inte håller kvalitet
Jag vägrar att köpa från vissa firmor (svenska)  som säljer billiga kina skit prylar
Eller andra sortering  för det skall vara billigt
Om du får tagi en VW kam så köp men räkna med den kostar dubbla priset (till och med tre dubbla)mot eftermarknas
/// Micke

13

Kolla även lyftarhålen. Radiellt glapp är inte bra.

14

PPRMicke skrev:
Da Squirrel skrev:

Det är kamdrevet som är +2   Och sådana finns inte att köpa ( har aldrig funnes som eftermarknads bara som VW drev)
Ta reda på vilket fabrikat som du kan hitta som WBX kam För om du skall ha något som är så starkt som VW i matrialet  tror jag du får gå till web cams som har med hårda ytor men då är det inga låga priser
Jag kan inte förstå varför alla letar efter det billigaste skiten som man kan köpa som inte håller kvalitet
Jag vägrar att köpa från vissa firmor (svenska)  som säljer billiga kina skit prylar
Om du får tagi en VW kam så köp men räkna med den kostar dubbla priset (till och med tre dubbla)mot eftermarknas
/// Micke

Jag trodde också det var kamdrevet som skiljde.
Men kollar man Etka (vws original program) så finns det bara ett artnr på löst kamdrev sen en massa olika artnr på kammar med drev (från - 3 till +7 och även beroende på motorkod)
Art.nr står gjutet i min kam (även nr för lösa kamdrevet är gjutet i mitt drev)

Hur är kvalitén hos volkswagen classic parts? Det är ju VW själva så det bör väl vara närmast original??

Sen kan det ju finnas dom som gör bättre än original men även dom som gör sämre förståss

15

Da Squirrel skrev:
PPRMicke skrev:
Da Squirrel skrev:

/// Micke

Jag trodde också det var kamdrevet som skiljde.
Men kollar man Etka (vws original program) så finns det bara ett artnr på löst kamdrev sen en massa olika artnr på kammar med drev (från - 3 till +7 och även beroende på motorkod)
Art.nr står gjutet i min kam (även nr för lösa kamdrevet är gjutet i mitt drev)

Hur är kvalitén hos volkswagen classic parts? Det är ju VW själva så det bör väl vara närmast original??

Sen kan det ju finnas dom som gör bättre än original men även dom som gör sämre förståss

Efter som kamen såldes med kamdrev hos VW så fanns den märkningen ( fast nitade drev)
Därför står det så i ETKA (finns många produkter som har utgått eller som det står i ekta inte tillgänglig längre ) 
Jag köpte ren allt som fanns när det gäller ramlager till wbx hos Vw för många några årsen ( idag hänvisar man till eftermarknad när det gäller den produkten)
Vw classic parts är nos  Men jag vet att det redan var brist på kammar på tidigt 2000 tal hos vw och många fler saker till wbx
Efter som problem med lyftar hål och den typen av lyftare som skapar så hård tryck blid på kammen ( ett problem som man fick med när man använde typ 4 lyftare (för liten diameter på lyftaren så det blir tryckskador på kamaxelen)
Detta är även ett problem som är skapat av oljorna som inte har dom tungmetaller som gjorde att det skyddade mot tryckskador (eu miljöregler om tungmetaller i fordon ) Sen är det man inte byter så ofta som det skall göras eller oftare med god kvalitet
( Man ser detta problem ofta i fordon som bussar som man inte servar själv bara kör och lämnar bort för det blir för dyrt att byta olja filter
(brandkåren i Gbg har några med Wbx dom byter olja efter 500mil och dom är som nya invändigt i maskin när man kollar in i ventilkåpan dom byter glykol efter 3000mil eller 3 år också ) 
Om man vill ha bort det problemet  får man sätta in en bustning i hålet och använda Typ1 lyftare  då håller kammen länge
Ett ps till det är rätt svårt att finna vissa motor saker som håller Vw kvaliteten och det är brist på vissa delar som man får tillverka själv när det gäller Wbx
/// Micke