1

Tjena,
Jag skulle installera kamlager i motorn jag renoverar. Dubbla axiallager hade jag beställt för att minska förslitningen. Då upptäckte jag att båda axiallagerna hade en liten flärp på lagerytan medans det bara fanns hål för denna flärp i den högra blockhalvan. Så jag googlade (och sökte här) och kom över detta på aircooled.net:

It's important to note that each thrust bearing will have a bearing tang on it. The case only has one notch for the bearing tang, on the normal thrust bearing half of the case. To install the 2nd Thrust Bearing, you must either file another notch in the bearing saddle, or (what we do) is grind/file off the tang on the 2nd thrust bearing. Just make it smooth. The bearing will not move because bearing crush holds it in, and the regular thrust bearing tang is still present.

Alltså kan man antingen fila blocket eller lagret. Vad rekommenderar ni och har ni någon bra metod för att få det bra? Lite rädd att det ska bli fel. ICQ/bl

2

Fila i blocket men tejpa för oljehålet så du inte får skit i kanalerna. Ta en fil på högkant och märk up var spåret skall  vara. Lägg i kammen och kolla så att inte axialytan är för tight. En tiondels spel funkar för oljan.