Det parallella universumet "Fejsbok" har gjort samhället lite knepigare på flera plan. Vi som inte har FB kan sitta med våra bakåtsträvande ambitioner med armarna i kors och beklaga oss, men jag ser inte denna incident som ens i närheten av det allvarligaste problemet med FB, det är blott en krusning på ytan.
Jag tycker tex att det är långt mycket läskigare att jag setts figurera på FB och propagera för billiga Rayban-solglasögon och att folk i min närhet verkligen trott att det varit jag, trots att de vet att jag inte har FB. Detta bara för att nämna ett exempel.
Säljarens "öde" i det här fallet är ngt jag skulle klassa som ett tidstypiskt scenario. Med dagens lättillgängliga sätt att nå ut till flera personer samtidigt, vare sig det är via forum, eller något annat socialt nätverk, i kombination med anonymiteten (för även om man figurerar med sitt riktiga namn, vet ju inte hela jordens befolkning vem man är), gör att en och annan högljudd person kommer skriva något provocerande, oavsett om denne är ute efter att provocera, inte tänker efter före, eller är helt och hållet omedveten om hur andra människor reagerar. Det KAN ju också varit så att den andre budgivaren är omedveten om att annonsen figurerade externt, eller att scenariot att man hör av sig på andra vägar än FB, tedde sig så orimligt i dennes ögon. I vilket fall som helst är det ju mest synd om den som har en så begränsad uppfattning om världen. En del personer blir på allvar uppgivna om någon annan tränger sig i kassakön också.
Det svåra är att låta negativismen rinna av sig utan att det lämnar spår. Jag själv är otroligt sjåpig när det kommer till konflikträdsla och ibland när jag ens yppat något halvkontroversiellt så vågar jag knappt bemöta responsen. Jag har personligen för avsikt att bara skriva sådant jag kan stå för och saker jag kunnat sagt i verkligheten, men det skyddar en ju inte mot andra som beter sig illa på nätet.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't