1

Hej!
för ett par år sedan köpte jag en Alpine CDE-178BT stereo av en här på forumet (ingen skugga på honom). Nu har stereon börjat krångla. Plötsligt försvinner ljudet från fram- och bakhögtalarna (de som drivs direkt från enheten) och basen låter väldigt långt borta och burkigt. (Drivs av separat slutsteg via lågnivåutgången).
Ibland när man testar kan ljudet komma tillbaka, men det brukar försvinna efter en stund. Oftast kommer ljudet tillbaka när bilen stått länge, aldrig direkt efter att det lagt av. En gång lade det av när jag körde över en järnvägsövergång.
Jag misstänker en (kall)lödning någonstans som ger sig när anläggningen blir varm?

Nu till frågan: Vart vänder man sig för att få hjälp med felsökning/reparation utan att det kostar som en ny anläggning? Jag bor i Eskilstuna.

MVH Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

Bara en dum fråga, har du testat stereon i en annan bil och ser om problemet ligger i stereon?

3

JohanSjoestroem skrev:

Bara en dum fråga, har du testat stereon i en annan bil och ser om problemet ligger i stereon?

Inga frågor är dumma. Men nej, jag har ingen annan bil att testa i.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

4

Nu är jag absolut ingen elektriker....

Men jag hade skumma problem med en tv för några år sedan, visade sig bara vara 3 kondensatorer som höll på att ge upp, bytte ut dessa och sedan dess har tv.n funkat utan problem.
Hur ser man om en kondensator gett sig? Jo den liksom svullnar / blir svullen på toppen.
Kolla, kanske är så enkelt även här!

Har även fixat en sub till hemmabion med samma problem!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

5

Lowflyer skrev:
JohanSjoestroem skrev:

Inga frågor är dumma. Men nej, jag har ingen annan bil att testa i.

Jag håller på mycket med billjud och som de känns så har du antingen glapp i jorden in i stereon så den jordar genom lågnivån till basen, eller så är de kortis ute i anläggningen någonstans så testa genom att koppla ur lågnivå och se så inte jorden går igenom där eller ta isär hela sticket för högtalarna och kör bara basen för att lokalisera problemet.  ICQ/ay
Tror inte att problemet är i stereon  ICQ/bs

6 Senaste redigerad av umekille (2019-11-25 01:49:53)

Många bilstereo var jordade via antennsladden och där blev det fel
när yttre påverkan gjorde att antennen blev glappig mot plåten.
Då blev det krypjord genom apparaten istället mot t.ex högtalarna.
Tror ditt fel ligger i någon glappig kabelanslutning...prova ruska i kablaget
så ser du om något händer...då speciellt ström o jordkablaget. Har du häng-
säkringar på strömmen kolla också dem då de kan bli glappiga med åren