1

Hej,
Jag köpte denna http://www.hagmans.se/sv/spray/hagmans- … varmefarg/ mattsvarta värmefärgen för att måla på cylindrarna, stödstängsrören och glömplåtarna bland annat. Efter lackeringen ska det lackade föremålet värmas upp till 250 C för att härda färgen. Kan detta skada mina nya fina cylindrar på något sätt? Jag tänker på om härdningen kommer påverkas eller om cylindrarna kan tappa formen till exempel. Jag googlade lite och läste att topparna kan ligga på ~180 C (350 F) när motorn går, vilket betyder att jag borde kunna härda färgen på cylindrarna med den temperaturen i alla fall? Jag har inte målat cylindrarna ännu så det är inte för sent att byta färg.

Tack på förhand

2

Varför måla
Färg håller inne värmen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Varför måla
Färg håller inne värmen

Har kollat på forum mm och folk tycker olika kring detta. Så här står det i how to Hotrod-boken:

Apply a thin coating of flat-black paint or black stove paint to the exterior surfaces of the cylinders. This provides the best possible heat transfer from the cylinders fins to the cooling-air blast. Actual tests of this black paint idea show that it reduces cylinder running temperature at the hottest point by as much as 80 degrees Fahrenheit (27 C)...        ...Incidentally, avoid any paint claiming insulating qualities, such as VHT Enamel which is perfect for exhaust components. In this instance you want to let the heat out of the cylinders, not keep it in.

Jag tänker i alla fall måla, men kommer jag ha problem om jag värmer cylindrarna till 250 C i ugnen? Vill inte ta några risker

4

”The tempering range can vary between 180 and 300 C or up to 600C for high speed steels. Heating above the tempering temperature will remember the steel and consequently soften it. this is usually only a concern for finished components”

Jag skulle inte chansa

5

TobiasL skrev:

”The tempering range can vary between 180 and 300 C or up to 600C for high speed steels. Heating above the tempering temperature will remember the steel and consequently soften it. this is usually only a concern for finished components”

Jag skulle inte chansa

Tack tack ICQ/ay

6

Finns kanske en viss risk för formförändring. Cylindrarna blir under användning inte lika varma som topparna.

7

Varför inte låta motortempen härda färgen, dvs första uppstart

221-72

8

Jag gillar HTHRYVWE, men på punkten om att måla cylindrarna har de fel.
Sen kan man ju fundera på om hur mycket ytrost isolerar flänsarna...………
Kanske färgen på cylindrarna är pyttelite sämre, men bättre än pyttelite ytrost……

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Ska de målas, så ska det vara med silverfärgen!
Enkel fysik & kemi, svart absorberar värme, vitt reflekterar värme.
Anledningen till att värmeelement är vita, de ska släppa ifrån sig värme..
Solfångarelement på tak är svarta, för att absorbera värme.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

10

finns ju spis svärta...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Piraten skrev:

Ja, med värme utifrån.....
Vitt är ett synligt ljus medan värme från ett element strålar i ett infrarött ljus, så du har fel.

12

Mogge skrev:
Piraten skrev:

Ja, med värme utifrån.....
Vitt är ett synligt ljus medan värme från ett element strålar i ett infrarött ljus, så du har fel.

Man lärde ju sig i fysiken att värmeelementen har fel färg, men det är väl snyggare med vitt i inredningen i huset...
Den där färgen... (inte kulören) ... tja jag vet inte, jag har målat avgassystem till buggy, motorcykel, moped och en annan het grej.. svart, trots omsorgsfullt underarbete efter konstens alla regler blir ju slutresultatet bara ”så där” färgen blir först väldigt matt, sedan blir den grådaskig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

All värme avger infrarött ljus..men, det är klart, min utbildning som brandutredare och de fysikaliska regler som gäller för värme vid bränder är väl också fel då ICQ/ag
Jag lämnar herrarna åt sitt öde i den här diskussionen, men följer för att se vilka övriga hypoteser som dyker upp ICQ/bt

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14 Senaste redigerad av T2 Rookie (2019-11-05 00:13:05)

Bra att du är brandutredare, då är det bara att läsa in dig på värmeavledning då du förstår alla parametrar.
Googla https://physics.stackexchange.com/quest … than-white
Så kommer du att kunna läsa ytligt eller gräva djupt.
Summa sumarum så har grabbarna rätt i att en svart kropp avger värme bäst.
I praktiken så har man ett varmt grenrör och då tar svarta cylindrar upp mest strålvärme så då minskar fördelen samt att om man har för tjockt lager färg kan få isolerverkan.

Inte en slump att tex Setrabs kylare inte är vita utan just svarta.

221-72

15

T2 Rookie skrev:

Bra att du är brandutredare, då är det bara att läsa in dig på värmeavledning då du förstår alla parametrar.
Googla https://physics.stackexchange.com/quest … than-white
Så kommer du att kunna läsa ytligt eller gräva djupt.
Summa sumarum så har grabbarna rätt i att en svart kropp avger värme bäst.
I praktiken så har man ett varmt grenrör och då tar svarta cylindrar upp mest strålvärme så då minskar fördelen samt att om man har för tjockt lager färg kan få isolerverkan.

Inte en slump att tex Setrabs kylare inte är vita utan just svarta.

Gött att det kan komma igång med diskussion
Om man värmebehandlar cylindrar  så har man dom i uppspänt läge (stressplattor med den typen av dragstänger som skall användas)
Man får redan förändring  vid 100 g c i gjutjärn  ( vi gör det skit jobbet på alla racing cylindrar om man  vill ha dom runda(BMW körde sina motorer i en std bil i 500-1000 mil sen byggde man F1 motorer av dom blocken på 70 talet)
När man drar ihop en Vw cylinder så förändras den i sin form ( det är inte svårt att mäta )
Det med alu och färg  så ytbehandlar man alun så den blir annan färg ( husqvarna  var först med det )Man kan göra samma sak med järn när det gäller cylindrar
I alu kallas det eloxering för man inte skall få något isolerings skikt mellan matrial och yta ( finns en special färg till värmeelement)
Gjutjärn gör man typ samma process för den är mer kornig i ytan som vanlig färg går ner i och isolerar
Om man kollar på flygmotorer som är oftast färgade cylindrar  för max avkylning  syrabehandlar man ytskicktet typ som man gör med en gevärspipa
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Då strålningen från kylflänsarna strålar ut så tar motstående svarta kylflänsar emot värme bättre än om kylflänsarna vore vita.
Men detta resonemang är som resonemanget att lysa med en ficklampa mot en solcell som driver ficklampan ;-)

Nu var det inte detta som frågades efter, men det är inte färgen som kommer stjälpa motorn, utan snarare felmontering, utebliven service, ingen termostat osv.
Min uppfattning är att målning av cylindrarna och dess härdning görs bäst under drift :-)

17 Senaste redigerad av michaelth (2019-11-05 12:22:25)

Mogge skrev:

Då strålningen från kylflänsarna strålar ut så tar motstående svarta kylflänsar emot värme bättre än om kylflänsarna vore vita.
Men detta resonemang är som resonemanget att lysa med en ficklampa mot en solcell som driver ficklampan ;-)

Nu var det inte detta som frågades efter, men det är inte färgen som kommer stjälpa motorn, utan snarare felmontering, utebliven service, ingen termostat osv.
Min uppfattning är att målning av cylindrarna och dess härdning görs bäst under drift :-)

Målning  under drift ICQ/ai menar du motorn i ett motorstöd  igång eller...massuppfattade jag ???  bara härdningen. .... ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

michaelth skrev:
Mogge skrev:

Målning  under drift ICQ/ai menar du motorn i ett motorstöd  igång eller...massuppfattade jag ???  bara härdningen. .... ICQ/bv

Nej man sprayar in färgen i kylluftintaget under drift förståss  ICQ/ag  ICQ/ag

19

Indian motorcyklar hade förnicklade cylindrar. Var det för utseendet eller av någon annan orsak?

20

Tänkte hålla mig utanför, men jag kunde inte.

Att måla cylindrarna kan mycket väl göra att de går varmare.

Men man målar väl ett tunt lager för att de inte skall rosta?
Och hur mycket värme släpper rost igenom?

Om man kör bilen regelbundet så behövs säkert inte färgen (målade VW sina cylindrar?)

Detta gäller hobbybilar som körs på allmän väg, och står stilla relativt mycket samt inte skruvas isär periodiskt.

Racerfordon kan man lämna omålade, för att vara på säkra sidan, när den sist hästkraften skall tas ut.

"ljushuvud"

21

Om man läster svar 3 och 15 så får man info om att ja man sänker cylinder tempen om man som i svar 3 applicerar tunt lager svart färg sänker tempen 27C cylindertemp i drift ( finns massor av praktiska försök som är gjorda).
Svar 15 finns teorierna varför det är så ( om man inte orkar/vill läsa) så har Micke redogjort hur fabrikanter och raceteam  " svarta ner sin motor " utan att använda färg tex eloxering blånering etc.

Hoppas punchrulle tycker att våra dispyter för honom framåt mot sitt beslut ICQ/af

221-72

22 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-11-06 11:24:13)

T2 Rookie skrev:

Om man läster svar 3 och 15 så får man info om att ja man sänker cylinder tempen om man som i svar 3 applicerar tunt lager svart färg sänker tempen 27C cylindertemp i drift ( finns massor av praktiska försök som är gjorda).
Svar 15 finns teorierna varför det är så ( om man inte orkar/vill läsa) så har Micke redogjort hur fabrikanter och raceteam  " svarta ner sin motor " utan att använda färg tex eloxering blånering etc.

Hoppas punchrulle tycker att våra dispyter för honom framåt mot sitt beslut ICQ/af

Tack
lite mer info
På Porsches 24 t luftkylda racing motorer var det obehandlade ytor där kan vi snacka om att bli varma
Nickasil eller alusil cylindrar(färgen var grå )var det på dom alu topparna var mjuka av värmen efter en sådan sväng
Det företaget brukar forska en del och om det skulle kosta någon tusing per cylinder så inte bry sig om det gick gå någon grad kallare
Dom sa att luftflödet var det viktigaste för att hålla nere tempen på rena ytor ( har för mig att det finns en SAE rapport om det (  https://www.sae.org/publications/technical-papers )
På ett sådant fordon så lyser avgas rött efter en timma samma med bromsar ( det är fränt att se)
Det där med infärgning kan vara fränt att se på men att mäta är svårt för att se resultatet
Sen det där med infärgade oljekylare har jag aldrig sett på en F1 bil dom sista 10 åren Där är det naturlig färg ( dom lägger ner onödigt mycket pengar om dom kan hitta en halv grad till att kyla vatten o olja)
Jag vet inte om ni har testat att värme behandla ett avgassystem och vad som händer efter värmebehandling och det få gå i 6-24 timmar i sträck
Matrialet kolat ur sig och spricker brukar vara det vanliga men det är mycket få som får den möjligheten att se sådant
Det finns en anledning att avgas är zinkade i dag på bilar
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke