1

Hur går man enklast tillväga för att sänka bussen bak?

2

Kugga om svärden, ganska enkelt

T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Tja "ganska enkelt" vi vet ju inte trådskaparens förkunskaper, så det är en väl grov generalisering. Med detta sagt, så har ju trådskaparen lite sig själv att skylla med den öppna och brett ställda frågan.

Om jag ger mig på att ge mitt svar då:

"enklast" vet jag inte, för jag vet inte om man kan göra det på så mycket mer än ett sätt, visst snackar vi korta bakvagnen, eller bygga om till typ1-låda när man ändå sänker, så är det mer komplicerat, men också separata frågeställningar såsom jag ser det, annars finns det mig veterligen bara ett sätt. Som Grubban skrev, så "kuggar man om" bärarmarna (svärden) på de splinesförsedda torsionsfjädrarna. Torsionsfjädrarna är försedda med "splines" i båda ändar och det är olika antal på dessa, därför innebär det att genom att labba med antalet "kugg" på ytter- respektive innersida, olika höjd som resultat. Oftast nöjer sig folk med att bara sänka på den yttre splinen för det är då lättare att hålla koll på hur många hack man flyttat från originalläget, men får man med sig torsionsstaven ut när man knackar loss bärarmen, så är det bra att hålla koll på dessa saker.

Det som är "ganska enkelt" är att man inte behöver svetsa, eller hålla på och byta ut saker, man kan i princip säga att det är justerbart vilken höjd man ska åka på. Men det är en del skruvande för att få isär bärarmen och det är säkert en del rost som ställer till det och försvårar praktiken från den ideala teorin.

Skaffa en verkstadshandbok och lycka till! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Kan bara tillägga att det finns en enklare variant som dock medför en liten kostnad, det är att montera så kallade hästskor bak. Man släpper då på drivaxlarna ute vid hjulen, sen monteras hästskon sen flyttar man upp drivaxeln och monterar dom i övre delen av hästskon.

Svårt att förklara men några bilder säger mer än tusen ord...
https://www.wagenswest.com/how_to/how_to_h-plates.php

/Foppa