hej, har precis ryckt ur motor och växellåda ur en 1302 72- tänkte slänga i det i min 64 typ 1 har läst att det är möjligt så undrar om jag har fattat allt rätt eller om det är något jag har misstagit mig på. som jag fattat så måste jag byta ut drivaxlar och (noskon) tror jag det kallas har original lådan ifrån 1200 växellådan kvar så tänkte ta noskon och drivaxlar ifrån den och sätta på den nyare växellådan, det är det jag har hört att man behöver ändra på så att den passar i bilen, är öppen för tips och förslag rätt så ny på detta ämne 
Nej noskonen behöver inte bytas men däremot drivaxlar, diff och gavlar. Det är ett rätt stort jobb och kräver lite specialverktyg för att ställa in kronhjul och piniong.
Vad är anledningen till att du vill byta låda?
Ali G
Får inte tätt på den gamla lådan bara droppar olja har bytt packningar och limmat men den ger sig inte alltså i trumpeterna, behöver jag inte byta noskon till den gamla så jag får det gamla fästet?
Nej noskonen behöver inte bytas men däremot drivaxlar, diff och gavlar. Det är ett rätt stort jobb och kräver lite specialverktyg för att ställa in kronhjul och piniong.
Vad är anledningen till att du vill byta låda?
Ditt problem med läckage av olja i din -64 vxl. är inte nytt.
Problemet ligger i att VW under perioden (61 - 65) använde sig av plastpluggar för att plugga Blindhål (4 st hål man var tvungen att borra för att få en funktion, och inte kommer åt med mindre än att man borrade utifrån och sen pluggade ingångsdelen av hålet). Problemet löstes senare av VW med Al-pluggar (isf. plast).
Har du en vxl., som i DITT fall, före -66, rekommenderar jag dig starkt att överväga en renoverad vxl. förutom att det var en låda som var avsedd för 34 hk (1200 cc), så hade den de sämsta/klenaste delarna (som jag aldrig återanvänder), och ... ..den är 54 år gammal. Ja, det är ju klart, det blir LITE bättre att använda en vxl. från -72, ...den är ju bara 46 år gammal. VW räknade med att denna 20-tals konstruerade bil skulle var 10.000 mil (10 år)...........
tack för tipsen. jag har haft problem med plast hålen förut men har åtgärdat det så nu är den tät där iallafall största bekymret är packningen runt växellådsgaveln som droppar nästan hela tiden har bytt packningar med hjälpte inte något har jag sätt i det fel eller är det ett vanligt fel, bilen är alltså en 64 med en 1200 i som ska få en 1600 motor istället, tror jag kör på samma växellåda som sitter i bara jag får tätt den
Ditt problem med läckage av olja i din -64 vxl. är inte nytt.
Problemet ligger i att VW under perioden (61 - 65) använde sig av plastpluggar för att plugga Blindhål (4 st hål man var tvungen att borra för att få en funktion, och inte kommer åt med mindre än att man borrade utifrån och sen pluggade ingångsdelen av hålet). Problemet löstes senare av VW med Al-pluggar (isf. plast).
Har du en vxl., som i DITT fall, före -66, rekommenderar jag dig starkt att överväga en renoverad vxl. förutom att det var en låda som var avsedd för 34 hk (1200 cc), så hade den de sämsta/klenaste delarna (som jag aldrig återanvänder), och ... ..den är 54 år gammal. Ja, det är ju klart, det blir LITE bättre att använda en vxl. från -72, ...den är ju bara 46 år gammal. VW räknade med att denna 20-tals konstruerade bil skulle var 10.000 mil (10 år)...........
tack för tipsen. jag har haft problem med plast hålen förut men har åtgärdat det så nu är den tät där iallafall största bekymret är packningen runt växellådsgaveln som droppar nästan hela tiden har bytt packningar med hjälpte inte något har jag sätt i det fel eller är det ett vanligt fel, bilen är alltså en 64 med en 1200 i som ska få en 1600 motor istället, tror jag kör på samma växellåda som sitter i bara jag får tätt den
MH skrev:Ditt problem med läckage av olja i din -64 vxl. är inte nytt.
Är det plåt gavelen på drivaxel röret som läcker
dom brukar dom vara in bucklade så det läcker där Man får rikta med kulhammare på baksidan sen fila dom jämna
Varför dom blir så är det är försmå brickor och förhårt dragna ( max 25 NM) ( Om det skall bli bra och inte läcka får man byta till dom tjocka brickorna som kom senare Finns även figur skurna för det skall bli tätt)
I din låda har du ett kullager som pinjong lager när 1300 kom bytte man till koniskt rulllager ( finns mer svaga saker i dom)
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vad är en figur skuren hur ser dom ut och vad köper man dom
goagubbar1 skrev:tack för tipsen. jag har haft problem med plast hålen förut men har åtgärdat det så nu är den tät där iallafall största bekymret är packningen runt växellådsgaveln som droppar nästan hela tiden har bytt packningar med hjälpte inte något har jag sätt i det fel eller är det ett vanligt fel, bilen är alltså en 64 med en 1200 i som ska få en 1600 motor istället, tror jag kör på samma växellåda som sitter i bara jag får tätt den
MH skrev:Ditt problem med läckage av olja i din -64 vxl. är inte nytt.
Har du en vxl., som i DITT fall, före -66, rekommenderar jag dig starkt att överväga en renoverad vxl. förutom att det var en låda som var avsedd för 34 hk (1200 cc), så hade den de sämsta/klenaste delarna (som jag aldrig återanvänder), och ... ..den är 54 år gammal. Ja, det är ju klart, det blir LITE bättre att använda en vxl. från -72, ...den är ju bara 46 år gammal. VW räknade med att denna 20-tals konstruerade bil skulle var 10.000 mil (10 år)...........Är det plåt gavelen på drivaxel röret som läcker
dom brukar dom vara in bucklade så det läcker där Man får rikta med kulhammare på baksidan sen fila dom jämna
Varför dom blir så är det är försmå brickor och förhårt dragna ( max 25 NM) ( Om det skall bli bra och inte läcka får man byta till dom tjocka brickorna som kom senare Finns även figur skurna för det skall bli tätt)
I din låda har du ett kullager som pinjong lager när 1300 kom bytte man till koniskt rulllager ( finns mer svaga saker i dom)
Det är en bricka som är figur skuren
Men jag tror du måste rikta plåtgavelen först ( om man inte gör det blir det för stort glapp mellan gavel Majblomman o plåtgavel
För det det hjälper inte att sätta dit figurskurna brickorna om man inte har riktat
CSP i hyllinge har haft( brukar ringa o kolla för dom har mer än på nätet i hyllorna) dalhems har haft Mats H har på lager (MH)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det är en bricka som är figur skuren
Men jag tror du måste rikta plåtgavelen först ( om man inte gör det blir det för stort glapp mellan gavel Majblomman o plåtgavel
För det det hjälper inte att sätta dit figurskurna brickorna om man inte har riktat
CSP i hyllinge har haft( brukar ringa o kolla för dom har mer än på nätet i hyllorna) dalhems har haft Mats H har på lager (MH)
/// Micke
TACK micke precis det som var fel på mina så nu är den riktad och fin och inte läcker olja tack så mycket för tipsen!