1

Har ett par nästan helt nya idf kopior av okänt märke, köpte dem i tron om att det var 40or men såg senare att dem var märkta med 44..kommer aldrig bygga en motor där jag behöver så stora så därför undrar jag om det är någon som skulle vilja göra någon form av byte ICQ/bq

2

Jag har också ett par 44or ståendes på hyllan, men som jag förstått det kan man sätta i mindre halsringar om man ska montera dem på en liten motor. Hur och om detta låter sig göras kan nog trimfolket svara bättre på, jag ville bara göra dig uppmärksam på att det kanske finns en enklare lösning?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av mettis (2019-10-31 19:14:23)

Jag har kört med FAJS 44:or både på småtrimmad 1600:a, 1914cc och 2387cc - bestyckat efter lamdamätare och inte bytt halsring (36mm)...
Nöjd i bägge fallen.
På 1600:an använde jag vaccumuttagen från bägge förgasarna, och en vanlig 70-tals fördelare.
-Det är lätt att köpa "för stort" vare sig det gäller cyl-satser, kamaxlar och förgasare, när alla ligger på samma pris ;-)

4

Aha, intressant, nu ska vi inte förstöra denna säljtråd något mer, men jag inser att jag har mer att lära. I mitt fall rör det sig om spanska IDF:er som jag köpte för en relevant penning, så det var inte så mycket storleken som tillfället som avgjorde.

Men då går det kanske att bygga en 1776a med dessa ändå? Fast jag är sugen på stroker så det blir kanske närmare två liter och det vore ett härligt motorrecept. Framtiden får utvisa.

Lycka till med försäljningen (om du nu inte ångrar dig förstås ICQ/ad )!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Jag ser storleken som en maxbegränsning. Det är mer en fråga om bestyckning än om storlek när det är fråga om att förgasaren är "för stor".
Det går att få en 48IDA att funka på allt från original 1600 till fullrace 240 hk motor. Allt beror på vad man stoppar i.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag gillar när ni är inne och gör dessa inlägg.. Halsringar har jag koll på att man kan byta men har fått för mig att jag ska ha 28mm och det finns väl inte till 44?

Jag är en av alla som borde nöja mig med det jag kan pilla med o inte krångla till det.. Men hur kul är det?  ICQ/ah

Tack för engagemanget!