1

Jag har en 6 ribbad 091 växellåda som är i behov av renovering eftersom den inte längre vill stanna i 4 ans växel. Finns det någon här på forumet som gör  sådana renoveringar eller kan jag få tipps om var jag kan vända mig.
Bussen finns i Stockholm

2

Hans Landelius, eller Mats Herrlander är båda proffs på lådor ICQ/ay

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

3

Jag har samma problem men 3'ans växel , bor dessa killar i Stockholmsområdet?

4

Sök här på Hans Landelius och MH, så hitta Ni båda.
De bor inte i Stockholm, men har färdiga lådor på hyllan. Vet inte när det gäller Hans, men Mats Herrlander ger Dig några kronor i inbyte för Din gamla låda.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

5

ICQ/ay

6

Okey va bra jag kollar

7

Både treans och fyrans drev är nållagrade och är på den övre axeln. För låg oljenivå är troligen det som gett upphov till problemen med trean och fyran.

8

Tack Kjell, novis fråga då, -kan det räcka med att fylla på olja eller är problemet oåterkalleligt?

9

Runt Stockholm finns Anders Fridh, tror han bor i Enköping numera. Du får dock ta dig utanför forumvälden och FB om du ska få tag i honom.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Det kan vara värt att prova.

Men om oljenivån är för låg borde inte då felet finnas både på 3 ans och fyrans växel.
I mitt fall är det bara 4 an som vägrar ligga i, om jag inte håller den stenhårt kvar med växelspaken.

Kan jag bara fyll på olja och testa om det löser problemet och sedan byta rubbet? Eller skall jag tömma den och byta allt på en gång?

Oljebyte på växellådan har aldrig gjorts av mig så det är säkert hög tid att lådan får lite ny olja.
Är det API GL-4 75W-90 som skall vara i eller är det fler förkortningar och kunskap om oljor som krävs för att jag skall hitta rätt växellådsolja?

11

Enköping vore som en dröm för där har jag garageplats i vinter ICQ/bq

12

Det hjälper inte med ett oljebyte. För säkerhetsskull brukar jag ofta ha lite för mycket olja i lådan och lfter bilen några centimeter i vänstra sidan vid påfyllning samtidigt som jag brukar vänta tills det runnit in överalt innan jag slutar. Kvalitetsklass GL4 är rätt och viskositet 75W/90 är lämplig.