1

Hej!
Tänkte bygga en replika ICQ/ab
Har en 1302 1972 som jag tänkte skarva ihop med en 1965 framdel , för att få IRS bak och torsionsfjädring fram . Då man måste kapa platta i alla fall .

# Går detta eller har jag missat något ?
# Har papper på 72 an  funkar den att besikta trots annan framvagn ?

Uppskattar alla svar om detta ICQ/ab

2

Det är väl bland det dummaste man kan göra eller hur.  ICQ/aq  ICQ/bu  ICQ/bu  ICQ/bu
Letar efter en platta från  automat även 1300S hade irs bak och torsionsfjädring fram.

T2b taigagrön ´77

3

Grubban Utveckla gärna vad som är dumt med det ?

4

Nej detta är inte godkänt med våra svenska regler..som sagt halvautomat platta har Irs bakvagnen och torrisions framvagn...
Skulle du ha papper från en dylik och gör din övning... så är det oxå fel då man inte får fibbla med identiteter...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Okey , man bygga om bakvagnen till IRS på en på 68 platta blir samma sak , ej godkänt ?

Att hitta en 68 automat i bra skick till rätt pris i Västerbotten , tror jag nog man kan helt utesluta tyvärr .

6

Grubban skrev:

även 1300S hade irs bak och torsionsfjädring fram.

Nej 1300S har pendelaxel. Detta vet jag eftersom jag tog en sån bakvagn när jag SA-konverterade min pickup. ICQ/bs

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7 Senaste redigerad av michaelth (2019-10-03 13:42:02)

northgrovve skrev:

Okey , man bygga om bakvagnen till IRS på en på 68 platta blir samma sak , ej godkänt ?

Att hitta en 68 automat i bra skick till rätt pris i Västerbotten , tror jag nog man kan helt utesluta tyvärr .

Sfro anser att man frångår så mycket av en original bil när man bara använder bottenplattan från en vw bubbla så man får inte göra fler förändringar ..dvs kortning och byta till skivbromskit på en trumbroms platta. Men annars skall plattan vara i original. Även motorn skall vara i original. För att klassa in som ombyggt fordon.
Om man inte kortar plattan kan man förändra bakvagnen  till Irs. Men det blir ju konstigt på en 356...
Om man läser Sfro bygghandbok så står det i klartext. Har inte med den till jobbet så kan inte citera...
Det fungerar bra att köra med pendelaxelar. Jag ville byta till Irs  på min buggy när jag byggde den och fick då veta att det ej var okey. Sen att vissa gör det sedan och ingen fattar... eller fordonet är slutbesiktigad gör det inte mer lagligt...min buggy är ju nu besiktigad för alltid..men som sagt pendelaxlar duger bra.
Har 10 tum breda bakhjul och ville därför har det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Man behöver inte byta till skivor men man får..eftersom det fanns...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Du kan nog byta axlar och byta kaross, som du vill.
Men då blir det ett amatörbygge.

Och då får man betala bilskatt i trettio år, Tex
och vara med i Bonus Malus skatte programmet


Sen är Trandportstyrelsen som säger att man inte kan ändra så mycket och låta bilen vara ombyggd. Och behålla ursprungliga identiteten.
SFRO och Testa tolkar regelverket och besiktigar Ombyggda bilar och MC..

"ljushuvud"

10

Tackar för ett bra svar  michaelth ICQ/ab

Då blir det pendelaxel

11

Min 1300S från 1973 hade 1600 motor och irs.  ICQ/bs

T2b taigagrön ´77

12

Kan man chansa och montera IRS fjädring på -68 platta till en Porsche , och hoppas den går igenom regbesiktning i alla fall ?
Hur hårda är dom  på 50 år gammal bil  som inte använd som bruksbil .

Jag är ju nybörjare här hoppas ni står ut med dumma frågor ICQ/ab

13 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-10-08 20:01:42)

Definiera dom? SFRO/Testa Bilprovningen?

Man kan ju bygga bilen olackerad besiktiga med pendelaxlar (originalplatta).
Och sen nästa vinter bygga om som du vill.

Sen chansa på att man inte åker på en flygand besiktning av Länstrafikgruppen (jag har klarat mig sen 1988). Då blir det ombesiktning, och pendelaxlarna åker på igen.

Eller så bygger du som du vill och får ett Amatörbygge, som du numera kan slippa besiktiga varje år.
Men måsta betala skatt på i trettio år, inklusive nya Bonus malus de tre första.

Du kan ju chansa och hoppas att man inte bryr sig vid regbesiktningen, men de killarna är bilintresserad tro inget annat så jag skulle inte ta den chansen.

Min åsikt.

"ljushuvud"

14

Tack för svar  ICQ/ab Bilprovningen har koll på vilka modeller som  IRS fjädring då kanske står i regbeviset ?
mmm .. hade varit kul med den bättre fjädringen bak . 
Annars är det den varianten att uppgradera efter regbesiktning  , men känns lite jobbig då det är lite omfattande .

15

Att bygga om till irs i efterhand vilket vi vet är olagligt e ju enkelt... ett par isvetsade inre fästen .. en annan växellåda drivaxlar svingor, svärd..handbromsvajrar?? ... men som innan en bubbla är inte en racer...
men visst det går ju att göra mycket.. ICQ/ag
https://rungecars.com/

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

northgrovve skrev:

Tack för svar  ICQ/ab Bilprovningen har koll på vilka modeller som  IRS fjädring då kanske står i regbeviset ?
mmm .. hade varit kul med den bättre fjädringen bak . 
Annars är det den varianten att uppgradera efter regbesiktning  , men känns lite jobbig då det är lite omfattande .


Dom ska ha koll om de kan sitt jobb, SFRO TESTA ska ha koll också.
Men du kan ju alltid chansa som du skrivit ovan.

Vad är jobbigast chansa och ev få bygga tillbaka. för att sen bygga tillbaka?

Eller besiktiga och bygga om? :-)

Men du kan ha tur...

Och visst är det olagligt att bygga om efteråt, men man får inte köra för fort heller :-)

"ljushuvud"