1

Ny på detta forum.  Jag bor i Bålsta. Har återupptagit VW hobbyn efter ca 20 års uppehåll (familj, hus osv).

Jag har en bubbla 57:a med typ 4 motor som jag gjorde i ordning i min ungdom.

Framvagnen är kortad och sänkt.
Nu vill jag korta bakvagnen. Har en nyare svingaxel.

Jag är på det klara med principen.

Korta torisionsrören och axelrören.
Köpa kortare drivaxlar (typ 5").
Använda torisionsaxlar från tidigt 60-tal.

Det jag inte kunnat klura är vilka bärarmar (svärd) man ska använda bara att de skall vara de med de längsta splinesen???
Har använt sökfunktionen med inte hittat något svar.

Från vilken modell ska man använda?

Vilka delar passar på en IRS om jag vill göra samma operation på en sådan bakvagn.

Funderar på ett byte från sving till IRS när man ändå håller på.

Jonas

2

JonFli skrev:

Framvagnen är kortad och sänkt.
Nu vill jag korta bakvagnen. Har en nyare svingaxel.

Jag är på det klara med principen.

Korta torisionsrören och axelrören.
Köpa kortare drivaxlar (typ 5").
Använda torisionsaxlar från tidigt 60-tal.

Det jag inte kunnat klura är vilka bärarmar (svärd) man ska använda bara att de skall vara de med de längsta splinesen???
Har använt sökfunktionen med inte hittat något svar.

Från vilken modell ska man använda?

Vilka delar passar på en IRS om jag vill göra samma operation på en sådan bakvagn.

Funderar på ett byte från sving till IRS när man ändå håller på.

Jonas

Jag tänker att du tar svärd som passar till torrisions stavarna du ska använda. Att korta ett par såna är nog inte så bara.
Lättast är nog att kolla om du kan hitta några bilder på Dalbecks gamla rejs/drag bubbla. Den är som uppbyggd med coilovers och ungefär 4link eller vad man ska säga. Då är det ju bara drivaxelröret som bestämmer längden på bakvagnen.
Byter du till irs blir det lite klurigare.

Bara en tanke. Vet inte så mycket om ett sånt här bygge själv. Aldrig gjort nå liknande.
Men skulle jag göra det hade jag siktat på att helt bygga bort torrisions fjädringen. Straight axel och coilovers.

Hoppas du får nått mer och bättre svar. Lycka till i bygget.

Tomato Potato
Dyslexiker..

3

Svärden från porsche 924-944 passar och är justerbara. Använder du den delen med rör-splines och bultar fast det på ett swingaxelsvärd där du skurit ut splines borde det funka. Tror det kan finnas eftermarknadssvärd typ EMPI annars.

4

du tar svärd från irs o fjäderstavarna från en pendel so inte sticker ut från locket
bärarmen får man kapa av o sen svetsa ihop
så är de gjort på min racebil

typ 1 -55 soltak 2854cc
typ 1 -51 race 2833cc 9,20 400m

5

Tack för informationen.
Nu har jag klart för mig hur man gör och vilka delar man använder.
Det blir att sätta in en köpesannons.