Hej bygger en 2110 till en buss..åt en kompis ..har ej bussen här! Går de att få ihop detta, den bakre svarta plåten måste väl va där för att göra tätt i motor rummet. Kan gå att "bonka till den lite för att gå fritt för nåt rör på de rostfria systemet!
Går bussbalken rakt över från ena infästningen till nästa infästning, i så fall kolliderar den med locket till oljepumpen!! Den kan passera igenom avgassystemet,måste bussbalken modifieras för att gå fritt för oljepumps locket??
Vill inte ha stingern som följde me ..hur löser jag ljud dämpare...1 st åt sidan ..eller 2 st 1st åt vardera håll..blir väl tystas då, ryms de under bussen?? Tror de e en 60 tals buss!
Bilder..
1 2019-08-20 19:13:22 Senaste redigerad av zimba27 (2019-08-20 19:31:23)
En "60-talsbuss" kan innebära både bay och splitt, en splitt har inte balken, så då är du safe. En bay behöver balken och jag tror spontant (utan att veta) att den borde gå fritt från oljepumpslocket, se bilden nedan (original oljepumpslock) från min projekttråd:

Passformen på eftermarknadsdelar, såsom ormboet i bild (och även kylplåtarna), är ju "sådär" oftast. Ibland får man modda lite för att få grejerna att passa. Det viktiga när det kommer till kylplåtarna är att de tätar motorrummet, om man får lov att göra någon åverkan på plåten, men att den bibehåller den tätande funktionen, så är det endast kosmetiskt.
Angående avgaset så är det lättast att avgöra med motorn på plats i vagnen. Vanliga fallgropar är att det kan krocka med eventuell dragkrok, mellanplåt eller motorbalken och jag har även hört om problem med resonans om avgasljudet inte kommer "ut från karossen". En vanlig "quiet pack" borde funka i alla förekommande fall.
Beställaren av jobbet bör vara medveten om att du behöver hjälp för att slutföra bygget inte minst behöver du ju veta om det ska till en balk eller inte. Balken GÅR att montera i efterhand, men det är bra att ha den till hands i ett tidigt skede om det visar sig att man behöver modda något.