1

Vad tror folk eller har för erfarenhet av denna kyl?
https://www.sunwind.se/product/show/?id … liter,-12V
Känns prisvärd men säkert inte lika bra kvalité som Waeco.

2

Waeco drar för mycket ström, Isotherm gärna med ASU är bättre att referera till.
Sunwind är antagligen ny på den svenska marknaden, men ställ frågan på ett marinforurum såsom www.maringuiden.se så får du en himla massa svar, där finns det stor erfarenhet av sådana här kylskåp.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

OK intressant inte så bra koll på isotherm men det såg ju bra ut. Waeco drar ju inte så mycket enligt deras egen spec men det kan ju vara glädjesiffror. ASU-tekniken verkar vara bra, iaf om man kör lite varje dag.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2019-08-27 10:53:27)

Harry skrev:

OK intressant inte så bra koll på isotherm men det såg ju bra ut. Waeco drar ju inte så mycket enligt deras egen spec men det kan ju vara glädjesiffror. ASU-tekniken verkar vara bra, iaf om man kör lite varje dag.

Jag är även båtägare, Waeco brukar vanligtvis få en massa negativa omdömen på marina forum.
Jag har Isotherm på 42 liter med ASU, (heter numera CR42 Inox) där startar kompressorn och går på högvarv när spänningen kommer över 13,2 volt (tror jag det var) vid 12 volts drift (funkar även på 24 V) alltså när generatorn laddar.
Jag har även solcellspaneler som kan öka spänningen över denna nivå, det är inte helt positivt sägs det, det går då åt mer ström när ASU startar och tror att generatorn laddar, margarinet blir stenhårt etc.. Så man får justera ned solcellsregulatorn några tiondels volt, om man som jag, inte har en jättestor batteribank på 280Ah.
Men jag är i alla fall väldigt nöjd med detta skåp, har fungerat klanderfritt i många säsonger, drar inte alls speciellt mycket ström över tid. Det finns en kylackumulator under frysfacket som tar hand om överskottskylan då generatorn laddar och denna håller kylan sedan.

Medelförbrukning 0,6- 2,7 A, i medel, men jag har vid något tillfälle mätt upp litet mer, omkring 3 A, men det var under en kortare stund då nya varor ställts in och omgivningstemeperaturen var hög.
http://www.thermoprodukter.se/templates … roupGuid=4
ASU kostar ju några tusenlappar till, så du får ju kalkylera om du behöver den funktionen.

Det var inte bara strömförbrukningen som gjorde att jag valde Isotherm framför Waeco, det var även inredningen som jag tyckte var mer funktionell i Isothermskåpet.

Båttillbehörsbutikerna slåss om bäst priser, Seasea, Hjertmans och Erlandssons brygga, dom brukar har reor på hösten och vintern samt då black friday.
Även Mässpriser under båtmässorna i februari-mars (samt den nyligen avslutade Öppet Varv på Orust och motsvarigheten på Marstrand).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag kör med en waecoenhet i mitt skåp och är sjukt nöjd. Jag har dock inte använt det så mycket och ännu mindre kalkylerat strömförbrukningen. För mig som skulle inreda ett original westyskåp var det viktigt med en liten enhet som var billig. Jag tror det är något av den minsta varianten jag köpt, men jag minns inte helt klart vad det var för modell, men jag lyxade till det med o-formad kylplatta (evaporator) så att man i denna får som ett litet frysfack.

Jag har kört skåpet lite denna sommar för att försäkra mig om att grejerna mår bra, samt att det smörjs lite när det går (tror jag?) och hade då bara öl i skåpet, men jag fick sänka från 3 av 9 till 2 av 9 för att ölen inte skulle frysa. Trodde det skulle vara sämre eftersom jag kör på westfalias originalisolering, men kanske beror det på skåpets ringa volym. Men än har jag massa utvärdering av detta skåp kvar framför mig så jag får återkomma med rapporter om detta.

Frågan är om man inte klyver hår när man jämför olika enheter med varandra i dessa sammanhang? I båtvärlden har man andra krav och en del båtar går för segel i perioder och har kanske dessutom större volym att kyla? Jag sneglade på ASU-tekniken när jag skulle köpa enhet, men bedömde merkostnaden som onödig i en buss. Kan jag fricampa en helg är jag nöjd och det går redan utan solceller med ett 100Ah-batteri, sen att jag vill ha solceller är en annan femma. ICQ/af

Jag vill slå ett slag för kompressortekniken som sådan, fabrikat är sekundärt. Ännu kör många med absorptionsskåp eller ännu hellre peltierenheter. Har man väl installerat en kompressorenhet i sin buss, så fattar man att det var värt varenda krona! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't