1 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-14 20:51:31)

Före semestern surfade jag runt på interwebben.
och hittade te filmer på youtube som visade komponentprovare.
https://www.youtube.com/watch?v=ZUq6QDuSbfY

https://www.youtube.com/watch?v=7Br3L1B80ow

Med en sån kunde man kolla kondningar.
Och det är ju bra om man håller på med gamla bilar och mopeder.

Så jag gick ine på Ebay och beställde en sån här för sextio kronor.
http://www.brandow.eu/vw/0200/001.jpg

Förra veckan ville posten har 82kronor för tull och administration.
http://www.brandow.eu/vw/0200/002.jpg
Och idag kom detta kina paketet.

http://www.brandow.eu/vw/0200/003.jpg'
Snabbt i  med ett 9 volts batteri.

http://www.brandow.eu/vw/0200/004.jpg
Grävde fram en Ford Sidventisl kondningm och 3,88 microfarad verkar stämma med det som jag läst att det skall vara

http://www.brandow.eu/vw/0200/005.jpg
Tyvärr hade jag inga trasiga kondningar att kolla, ocjh dåligt med andra komponenter.
Så jag rotade fram en gammal bilstero.

http://www.brandow.eu/vw/0200/006.jpg
Lödde loss en kondning, och klämde fast i sockeln.

http://www.brandow.eu/vw/0200/007.jpg
skilde lite , men den var gammal och kanske inte högsta kvalitet.

http://www.brandow.eu/vw/0200/008.jpg
Lossade en transistor.

http://www.brandow.eu/vw/0200/009.jpg

http://www.brandow.eu/vw/0200/010.jpg
Googlad efram specen på den och det verkar ju stämma.

http://www.brandow.eu/vw/0200/011.jpg
Vanligt motsånd..


http://www.brandow.eu/vw/0200/012.jpg
Hittade en spole, och värdet stämmer med märkninge.


http://www.brandow.eu/vw/0200/013.jpg
Den gillade inte en kristall, eller också var den sönder.


http://www.brandow.eu/vw/0200/014.jpg
En diod sågut så här och den visade riktningenockså.


http://www.brandow.eu/vw/0200/015.jpg
Den här dioden gillade den inte , och den gick nog sönder av värmen när jag tog loss den.

Jag skall använda den för att kolla kondninger framför allt, så den duger åt mig.

Det finns andra prisklasser med lådor och extra kablar, ochmer finesser.
Men jag har aldrig beställt från Kina förut, och jag fick rabbat då det var min första beställning så jag betalade bara ett par dollar inklusive frakt!?

"ljushuvud"

2

Kul pryl, men som gammal komradiomek kan jag upplysa om att de flesta kondingar har en tolerans på 20%, så värdet Du fick ligger inom toleranserna.
Kondingar med mindre tolerans är oftast dyra, och behövs bara i mycket speciella applikationer.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Piraten skrev:

Kul pryl, men som gammal komradiomek kan jag upplysa om att de flesta kondingar har en tolerans på 20%, så värdet Du fick ligger inom toleranserna.
Kondingar med mindre tolerans är oftast dyra, och behövs bara i mycket speciella applikationer.


Så är det säkert.
Jag är bara en gammal PC power supply reparatör, försöjde mig i ett par år på att laga Switchade PC Kraftaggregat.
15 min fick det max ta i tid att laga, så man grävde inte så djupt :-)

Men jag ska ha den här för att verifera bil kondningar och se  om de är hela eller ej.
Återkommer när jag hittat en trasig.

"ljushuvud"

4

Mina 5 öre..

Kondingar för tändsystem behöver ofta testas vid högre spänningar och temperaturer.
Den jobbigaste felmoden brukar vara intern kortis av varierande grad.

Min numer pensionerade lokala magnet magnetisör Rune L. brukade grovsortera kondingar genom att testa för kortis genom att koppla kondingen till nätet via en glimlampa av den nätanslutbara typen som sitter i vissa nätbrytarkontakter.
Om glimlampan tände pga läckström genom kondingen var kondingen kass.

OBS detta test kräver erforderliga el och elektronikkunskaper, kopplar man klantigt så kan man bli grillad!

Sedan hade han en testsetup med tändspole och stort gnistgap (ca 5-8mm) där kondingar och spolar kunde köras längre tid (ibland timmar till dygn), en hårtork för att stressa kondingen ingick också..

Sten vW