1

Hej.
Jag tänker att jag ska bättringslacka lite på min buss. Det är en del som ska få ny färg, mestadels utsatta områden. Ca 20 cm runtom nästan hela bussen, rutor ska plockas ut och ramarna runtom ska få ny färg, i stort sett hela lastgolvet, lite delar av hyttgolvet, hjulhus, skärmkanter, samt lite på dörrar.
Har ej tillgång till någon färgspruta, är det möjligt att lacka allt det nämnda med burk, eller är det spruta som gäller? Dessutom, vilken typ av färg ska jag köpa, och var? Ska helst inte vara ofantligt dyr, men ska ändå vara tålig.

2 Senaste redigerad av kee (2019-07-17 19:21:14)

Du kan lacka med sprayburk, men det blir ett högre literpris än med spruta, så att få det hållbart, billigt och enkelt går inte, man får välja bort en av de tre parametrarna.

En kompromiss som jag kan tycka är okej är tvåkomponentsfärg på sprayburk. Då får du en slitagetålig lack som inte kräver utrustning för att applicera. Dessa burkar brukar dock kosta lite mer än dito enkomponents, har för mig jag gav runt tvåhundringen stycket när jag köpte en sån senast. Kolla med lackfirmor i din närhet vad de har och vad de tar.

Det ska även nämnas att det är lättare att få ett bra resultat med spruta. Jag var i din sits för tiotalet år sen när jag hade gett mig på min första rostlagning av pickupen och hade en del plåt som behövde färgas in mot originalplåten. Då körde jag med 2-komp på burk. Sen dess har jag lackat lite med spruta i andra projekt sen jag skaffat större kompressor och nu är valet av spruta givet när jag återigen får anledning att bättra på efter ännu mer rostlagning av samma pickup.

Mina "2 cent". ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

2K spray är kanon till mindre arbeten typ sparklådor över/underdel av skärm, dörr e.tc. men kan aldrig mäta sig med en spruta
som har justerbar både sprutbild och färgmängd och en spruta lämplig för bättring hittar du på ex.vis JULA för lite och ingenting
sen köper du en 1/2 till 1 liter färg för i princip samma kostnad som det antal sprayburkar som kommer att åtgå till det jobb du
beskriver. Men som Kee säger det går med sprayburkar men det bör vara av den typ som billackeringar och återförsäljare av
billack har blandat dessa är VIDA överlägsna det som säljs som bättringsfärg hos bilhandlare, macker e.tc. Lycka till glöm inte att
lägga lite grundfärg också oavsett vilket system du väljer att använda.

4

Måste fråga en till fråga. Var köper man billack på sprayburk? Behöver både grundfärg och vanlig färg och sedan lite spackel. Var och pratade med ett billackeri i närheten idag och de hade inte färg på burk och hade ingen aning om var man kunde gå tag på det heller. De sa att färgen numera är vattenbaserad och att det därmed är svårt med gamla färger. Har någon ett tips på något ställe i norra Stockholmsområdet eller någonstans man kan beställa på internet vore det bra!

5 Senaste redigerad av kee (2019-07-31 15:37:35)

Testa nästa lackverkstad? Ringa runt och fråga? Har inget mer specifikt tips. Vad menas med "gamla färger", har hela branschen övergett sprayburkar?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Här är dom två översta resultaten från google när jag sökte på beställa lack.
https://www.bilfarg.se/
https://www.billackering.eu/

Jag har tidigare handlat från http://www.lackman.se. Mest för att jag bor i göteborg.
Har bara blivit fel en gång (fel färg blandad) och det löste dom på bästa sättet möjligt.

7

Prova Upplands bifärg i Uppsala. Handla alltid färg där. De fixar allt du behöver.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966