Hej, köpte nyss en VW från 73, där stereon inte får ström, förslag på lättaste sättet att fixa det? Säkringarna är ok. Tacksam för feedback
Har den spänning ända fram till cdn?
Jordad och testat så jordningen är ok?
Kopplad rätt?
säkring? finns även en liten flatstifts på nyare stereo på baksidan
4 2019-07-15 08:49:16 Senaste redigerad av Björn J. (2019-07-15 08:49:54)
säkring? finns även en liten flatstifts på nyare stereo på baksidan
Ja antingen det eller så finns det en hängsäkring på pluskabeln, oftast röd, på äldre modeller.
Annars, som redan sagts, så är det ju ofta minusfel, chassijorden, inte säkert att det är så bra "jord" där i plastpanelen på 1303, så se till att det finns en bra minusledning, brun hos VW/Bosch, men brukar vara svart på stereoapparater, om det finns någon öht, om inte får du skruva fast en minuskabel med ringkabelsko i stereon och sedan se till att dess andra ända ansluts i karossen (=chassijord).
Men mät på kablarna med voltmeter/multimeter eller med en enkel testlampa.
Stereon är ok, funkar på annat batteri, kopplingen ska vara rätt. Tackar för tipsen, har lite att testa nu på en regnig dag 
Stereon är ok, funkar på annat batteri, kopplingen ska vara rätt. Tackar för tipsen, har lite att testa nu på en regnig dag
Ok, mät och testa så att du har spänning ut efter aktuell säkring, de där porslinssäkringarna har både i typ och i exemplar passerat bäst före datum!
Samlar på sig oxid och glappkontakt av tredje graden, nästan så att man tror att Mr. Lucas uppfann dessa, men det var Robert Bosch...
He he, ja det är nåt galet i bilen, väntar på en voltmeter på posten så jag vet säkert, plus en wire till hastighetsmätaren, den hoppar mer än en speedad känguru, kör på telefonens app så länge. Motorn är bra, och ingen rost, det är ju huvudsaken 
He he, ja det är nåt galet i bilen, väntar på en voltmeter på posten så jag vet säkert, plus en wire till hastighetsmätaren, den hoppar mer än en speedad känguru, kör på telefonens app så länge. Motorn är bra, och ingen rost, det är ju huvudsaken
Om nålen på hastighetsmätaren hoppar upp och ned beror det inte på att du tankat känggurubensin.
Det beror på att det lilla fyrkantiga hålet i smörjkoppen i centrum av vänster framhjul inte längre är fyrkantigt.
Här sitter den lilla fyrkantiga, kvadratiska ändan på hastighetsmätarvajern fast med en spårryttare. Om det glappar eller slirar där, då får hastighetsmätarvajern en grovvågig tremor.
Hur kan man fixa det tror du? Punktsvetsa och slipa med nålfil?
Köpa ny smörjkopp är det enklaste.

Jag brukar sätta en förlängare till hylsnyckeln i skruvstädet. Lägga koppen på förlängaren och slå till med en slägga. Hålet kryper ihop och sen är det bara att snygga till hålet, montera tillbaka och köra vidare.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Hur kan man fixa det tror du? Punktsvetsa och slipa med nålfil?
Classic VW Up-Norrh brukar ha dessa hemma, kostar inte speciellt mycket.
13 2019-07-21 12:45:16 Senaste redigerad av Björn J. (2019-07-21 12:47:15)
Jag brukar sätta en förlängare till hylsnyckeln i skruvstädet. Lägga koppen på förlängaren och slå till med en slägga. Hålet kryper ihop och sen är det bara att snygga till hålet, montera tillbaka och köra vidare.
Ja det funkar också, men i allmänhet är koppen så ful och sliten att det ändå är lika bra att byta ut den, å andra sidan skall man ju kanske inte byta ut sina originaldelar, men trådskapararen väljer ju förstås själv hur hem vill göra.
Men hur gick det med speldosan, fick du den att funka?
