1

Hej, köpte nyss en VW från 73, där stereon inte får ström, förslag på lättaste sättet att fixa det? Säkringarna är ok. Tacksam för feedback

2

Har den spänning ända fram till cdn?
Jordad och testat så jordningen är ok?
Kopplad rätt?

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

3

säkring? finns även en liten flatstifts på nyare stereo på baksidan

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

4 Senaste redigerad av Björn J. (2019-07-15 08:49:54)

umekille skrev:

säkring? finns även en liten flatstifts på nyare stereo på baksidan

Ja antingen det eller så finns det en hängsäkring på pluskabeln, oftast röd, på äldre modeller.
Annars, som redan sagts, så är det ju ofta minusfel, chassijorden, inte säkert att det är så bra "jord" där i plastpanelen på 1303, så se till att det finns en bra minusledning, brun hos VW/Bosch, men brukar vara svart på stereoapparater, om det finns någon öht, om inte får du skruva fast en minuskabel med ringkabelsko i stereon och sedan se till att dess andra ända ansluts i karossen (=chassijord).
Men mät på kablarna med voltmeter/multimeter eller med en enkel testlampa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Stereon är ok, funkar på annat batteri, kopplingen ska vara rätt. Tackar för tipsen, har lite att testa nu på en regnig dag  ICQ/bs

6

kronblom skrev:

Stereon är ok, funkar på annat batteri, kopplingen ska vara rätt. Tackar för tipsen, har lite att testa nu på en regnig dag  ICQ/bs

Ok, mät och testa så att du har spänning ut efter aktuell säkring, de där porslinssäkringarna har både i typ och i exemplar passerat bäst före datum!
Samlar på sig oxid och glappkontakt av tredje graden, nästan så att man tror att Mr. Lucas uppfann dessa, men det var Robert Bosch...

7

He he, ja det är nåt galet i bilen, väntar på en voltmeter på posten så jag vet säkert, plus en wire till hastighetsmätaren, den hoppar mer än en speedad känguru, kör på telefonens app så länge.  Motorn är bra, och ingen rost, det är ju huvudsaken ICQ/ay

8

kronblom skrev:

He he, ja det är nåt galet i bilen, väntar på en voltmeter på posten så jag vet säkert, plus en wire till hastighetsmätaren, den hoppar mer än en speedad känguru, kör på telefonens app så länge.  Motorn är bra, och ingen rost, det är ju huvudsaken ICQ/ay

Om nålen på hastighetsmätaren hoppar upp och ned beror det inte på att du tankat känggurubensin.
Det beror på att det lilla fyrkantiga hålet i smörjkoppen i centrum av vänster framhjul inte längre är fyrkantigt.
Här sitter den lilla fyrkantiga, kvadratiska ändan på hastighetsmätarvajern fast med en spårryttare. Om det glappar eller slirar där, då får hastighetsmätarvajern en grovvågig tremor.

9

Hur kan man fixa det tror du? Punktsvetsa och slipa med nålfil?

10

Köpa ny smörjkopp är det enklaste.
ICQ/bm

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

11

Jag brukar sätta en förlängare till hylsnyckeln i skruvstädet. Lägga koppen på förlängaren och slå till med en slägga. Hålet kryper ihop och sen är det bara att snygga till hålet, montera tillbaka och köra vidare.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

12

kronblom skrev:

Hur kan man fixa det tror du? Punktsvetsa och slipa med nålfil?

Classic VW Up-Norrh brukar ha dessa hemma, kostar inte speciellt  mycket.

13 Senaste redigerad av Björn J. (2019-07-21 12:47:15)

nisslars skrev:

Jag brukar sätta en förlängare till hylsnyckeln i skruvstädet. Lägga koppen på förlängaren och slå till med en slägga. Hålet kryper ihop och sen är det bara att snygga till hålet, montera tillbaka och köra vidare.

Ja det funkar också, men i allmänhet är koppen så ful och sliten att det ändå är lika bra att byta ut den, å andra sidan skall man ju kanske inte byta ut sina originaldelar, men trådskapararen väljer ju förstås själv hur hem vill göra.

Men hur gick det med speldosan, fick du den att funka?