1 Senaste redigerad av Alex B (2019-07-10 16:36:55)

Hej

Håller på att felsöka bilen då ratten vibrerar.
Vibrationerna börjar direkt när jag kommer upp i 70 km/h. Det sker i både 3:ans och 4:ans växel. Har provat att accelerera långsamt och snabbt men får samma resultat.

Däcken är nyligen balanserade och jag har bytt inre och yttre styrleder.

Någon som vet vad det kan bero på eller något bra tips på var jag ska leta vidare?

För övrigt så är det en 1302 från 72.

Alex

2

Har du gjort framvagnsinställning efter bytet av styrlederna?

Vad har du för lufttryck i däcken?

Man kan prova med att byta ett bakhjul med ett framhjul och se om felet kvartstår.
Det har ju hänt att balansvikter lossat.

3

Mr 56 skrev:

Man kan prova med att byta ett bakhjul med ett framhjul och se om felet kvartstår.

Nej ingen framvagnsinställning är gjord.

Jag har 1.6 fram och 1.8 bak i lufttryck. Har haft svårt att hitta info om vilket lufttryck man ska ha. Skrivs så mycket olika...

Balannseringen gjordes för två veckor sedan, förhoppningsvis har inget däck tappat någon vikt...

4

Det är ju rätt många leder på den framvagnen. 6 st p-ändar plus spindelled så exakt vilka leder har du bytt? Sen kan både styrsnäcka och hjälpstyrarmen på motstående sida glappa också. De är ganska känsliga de små liven så kolla alla leder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Det är ju rätt många leder på den framvagnen. 6 st p-ändar plus spindelled så exakt vilka leder har du bytt? Sen kan både styrsnäcka och hjälpstyrarmen på motstående sida glappa också. De är ganska känsliga de små liven så kolla alla leder.

Jag var och besiktade i maj och fick anmärkning på de inre och yttre styrlederna. De två på varje sida som sitter nämst hjulet kan man väl säga att det är, det är dessa fyra som jag har bytt.

6

Prova och mät ev toe in/out.
Man kan grovmäta själv med tumstock.
Mäter man i mitten på däcken en bit upp framför och bakom, Så ska avståndet vara ca 3mm mindre fram.

Och en vikt kan lossna när man monterar hjulet efter balanseringen.

Så man ska inte ta nått för givet.
Sen kan ju slitbanan släppt och gjort däcket orunt (långsökt, men har hänt mig med regumerade däck).
Däckbalanseraren kan ha en dålig dag.

Lättaste kollen efter glapp är att hissa upp, fatta hjulet mellan med en hand på kl nio och en på tre, inget glapp ska kännas. Sen fattar man mellan 12 och sex sama sak där inget glapp. Skulle men känna glapp kan man be nån bromsa och försvinner glappet är det ett hjullager problem, annar får man försöka se vilken led som glappar.

7 Senaste redigerad av Alex B (2019-07-10 20:12:39)

Ok. Tack för att alla tips   ICQ/ay

Då har jag någonstans att utgå ifrån ICQ/ab

8

Tala gärna om vad du hittar, när du hittar det.

9

Absolut. Kan ta lite tid däremot innan jag får tid till det...

10 Senaste redigerad av Alex B (2019-07-12 09:59:45)

Var ute och körde precis och la även märke till ett raspande ljud som kommer med farten, ju snabbare jag kör desto mer intensivt blir det.

11

Hjullager?

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

12

Alex B skrev:

Var ute och körde precis och la även märke till ett raspande ljud som kommer med farten, ju snabbare jag kör desto mer intensivt blir det.

Låter som en bromssköld ligger mot.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Har du kollat styrdämparen? Är den dålig så brukar man få vibrationer i ratten, oftast kraftiga vibrationer.

14

Håller med ovanstående, säkert beroende på dålig styrdämpare. Hade kraftiga vibrationer i min 1302 Cabriolet -72, från landsvägshastighet och uppåt. Blev avsevärt bättre när dämparen byttes.

https://www.classicvw.se/styrdampare-t1 … cts_id/296

Christofer Bäckstrand, 1302 Cabriolet Jubileum -72 (i familjen sedan ny)

15

Nu har vibrationerna försvunnit från ratten. Fick anmärkning på besiktningen att hjullager bak var dåliga då hjulet inte satt fast ordentligt utan man kunde vicka lite på det...

Efter lite undersökning kom jag istället fram till att det var den stora muttern som håller bromstrumman som var för dåligt spänd...

Detta är det enda jag har gjort vid, kan det verkligen bero på detta?  Låter märkligt ifall en dåligt spänd mutter på bakhjulen skulle orsaka rattvibrationer tycker jag...

16

Alex B skrev:

Nu har vibrationerna försvunnit från ratten. Fick anmärkning på besiktningen att hjullager bak var dåliga då hjulet inte satt fast ordentligt utan man kunde vicka lite på det...

Efter lite undersökning kom jag istället fram till att det var den stora muttern som håller bromstrumman som var för dåligt spänd...

Detta är det enda jag har gjort vid, kan det verkligen bero på detta?  Låter märkligt ifall en dåligt spänd mutter på bakhjulen skulle orsaka rattvibrationer tycker jag...

Det brukar resultera i att man tappar hjulet. Om det glappar har splinsen blivit dåliga och man gör klokt i att byta trumma. Muttern ska dras med 350Nm plus närmsta hål för saxpinnen och det finns en väldigt bra anledning till detta.

Ali G

17

Ok, fast det glappar inte nu längre efter att jag spänt muttern.

18 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-07-27 16:00:53)

Har man inte dragit enlig det som VW säger så kan trumman glappa lite fram och tillbaka på axeln.
Och till slut slutar den driva framåt för splinsen i trumman är utslitna (borta).
Så använd momentnyckel.

Post's attachments

005.jpeg, 182.08 kb, 1075 x 768
005.jpeg 182.08 kb, 10 downloads since 2019-07-27 

19 Senaste redigerad av GB63VW62 (2019-07-27 22:04:23)

Den storleken på momentnyckel är vi nog inte många som har. Och de är inte billiga heller.
350Nm är väl samma som 35kg på ett en meters skaft. Så om man lägger på 70kg på ett halvmeters rör som förlängare så hamnar man någorlunda rätt. 

Rätta mig gärna om jag minns fel.  ICQ/bv

Bubbla -62

20

Inte riktigt, 35 kg/m är 343 Nm. Men det är förmodligen hyfsat nära.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

21

Då får jag lägga på alla mina 80kg på halvmetersröret för säkerhets skull när det blir aktuellt ICQ/ad

De skall mao dras rejält hårt ICQ/bt

Bubbla -62

22

Alex B skrev:
Mr 56 skrev:

Nej ingen framvagnsinställning är gjord.

Jag har 1.6 fram och 1.8 bak i lufttryck. Har haft svårt att hitta info om vilket lufttryck man ska ha. Skrivs så mycket olika...

Balannseringen gjordes för två veckor sedan, förhoppningsvis har inget däck tappat någon vikt...

Prova med 2,5kg i däcken runt om sen kan du justera om det behövs men aldrig under 2kg

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?