Det var massvis av underredsmassa som hade släppt på underredet och hängde löst. Jag frågade här och fick som svar att underredsmassa som är lös är en riktig rostbov. Dessutom tyckte jag att underredet kändes så otroligt lortigt med en massa underredsmassa som hängde löst och inte gick att tvätta rent, så det var bara att börja arbeta... när det är så mycket och den ändå är väldigt intakt och tjock går det att få loss mycket genom att knacka med en hammare. Då spllittras den och faller av. Sedan är det plattskruvmejsel och morakniv som gäller och det sista kladdet tas bort med tjärborttagningsmedel.
26 2020-05-28 18:36:09 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 18:46:22)
27 2020-05-28 18:46:43 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 18:59:19)
Eberspächern behövde tas ut för att des skulle gå att skrapa underredsmassa där den var. Då den ändå var ute var det lika bra att renovera den! Jag tror inte jag kommer använda den så mycket, men nu vill jag att allt på underredet ska bli fräscht. Började med att skrapa rent den från underredsmassa och den var i riktigt fint skick därunder allt kladd! Nya delar behövdes, Biltema är bra på vissa saker, andra saker inte, men dessa saker jag köpte är helt dugliga för en amatör.
28 2020-05-28 19:00:46 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 19:07:11)
Då jag ville ha den i toppskick var det enda alternativet att borra isär den. Sedan lade jag många timmar på slipning. Därefter målades plåtarna med rostätare, då det alltid kan finnas rostporer kvar efter att man slipat, tyvärr har jag ingen tillgång till sandbläster. Därefter målades delarna med värmetålig zinkfärg. Den lilla slangklämman målades med vanlig rostskyddsprimer då den ska målas över sedan. Nej, delarna målades inte på golvet, de togs bara in där för att det började regna utomhus. Gummidetaljerna blev som nya efter att jag skrapat rent dem från underredsmassa och diskat av dem med diskmedel!
29 2020-05-28 19:07:33 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 19:14:50)
Arbetet fortskrider, fler delar målade. Jag valde att kasta och byta ut alla gamla slangklämmor och köpa nya, då det är lättare än att renovera de gamla. Dock blev jag tvungen att slipa ned och lackera specialklämman som håller fast fläkten. Det var inte roligt, det var då jag bestämde mig för att byta alla som gick att köpa nya. De utstickande delarna på själva värmaren målades svarta, då det blev finare och ser mer detaljerat ut än om allting bara är mattgrått.
30 2020-05-28 19:09:15 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 19:25:01)
En av fläktarna blev som ny efter att jag försiktigt skrapade bort underredsmassan som så oförsiktigt sprutats på. Sedan kunde jag nita ihop huvuddelen! Naturligtvis råkade jag rista lacken så att det fick bättras på här och där efteråt.
Övre delen målades då den ändå inte syns sedan när den är monterad och det var lika bra att skydda den ordentligt. Undre delen syns (tills man monterar hasplåten), så den fick vara obehandlad som original. Kanske behandlar jag den med något vax eller liknande, men jag vill inte ha någonting som blir kladdigt, då kladd drar åt sig smuts och jag hatar smuts!
31 2020-05-28 19:25:19 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 19:38:12)
Klar! De små detaljerna putsades med Svinto och örontopsar.
Wow finaste Eberspächer jag nånsin har sett. Har du haft den i gång fungera den?
33 2020-05-28 20:00:41 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 21:07:14)
Oj, tack, det var riktigt trevligt att höra, jag har lagt ner mycket tid på den! Jag har inte haft den igång ännu, den ska tydligen ha fungerat enligt tidigare ägare, men jag har aldrig testat den då jag bara kört på varma dagar. Efter renoveringen har jag inte monterat in den igen, jag måste först bli klar med underredet på bussen då den är ivägen. Nu ligger den väl förvarad på mattan bredvid sängen och jag har bara snubblat på den en gång!
När jag var klar med Eberspächern fortsatte arbetet med att skrapa underredsmassa och det är inget roligt ska ni veta! Jag har hållit på sedan mitten av Februari, men nu börjar det äntligen likna någonting, det är trevligt då man kan väga säcken och inse hur mycket man skrapat ihop 
Idag besiktigades även bussen, vilket gick bra. Den gick igenom, dock hade en skruv till styrdämparen lossnat, men det är ju bara att sätta dit. Dock var besiktningsmannen rätt så misstänksam över det stora uppklippta hålet i vänstertröskeln som jag klippt upp för att se vilka plåtbitar jag behöver beställa. Han sa att det max fick vara 50 cm långt, vilket hålet var, men han sa att det fick gå för den här gången 
34 2020-05-28 20:14:09 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 20:20:02)
Bussen är i väldigt fint skick, rosten i tröskeln är i princip den enda rosten, sedan finns även någon liten rostsvullnad i båda vänster domkraftsfästen och någon gammal ful lagning i framgolvet, samt lite i vänster, främre innerskärm. Jag har beställt en massa plåt från Alan Schofield som förhoppningsvis kommer snart, enda problemet är dock att jag inte har någon svets, men det löser sig.
Här är lite bilder på sånt jag hittade, någon hade lagt ett tjockt spackellager som numera börjat släppa på ena bakhörnet en gång i tiden, så jag har slipat bort det och grundmålat det provisoriskt. Även en spackelklump var inklämd i ett rosthål på vänster framdörr, vilket förmodligen bara gjort hålet ännu värre! Högerdörren är dock väldigt fin.
35 2020-05-28 20:21:20 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 20:26:27)
Nu är det inte så värst mycket underredsmassa kvar att ta bort längre!
36 2020-05-28 20:32:55 Senaste redigerad av Elias (2020-05-28 20:34:12)
All underredsmassa ska bort, sedan ska det på nya plåtbitar, därefter ska all rosten blästras eller slipas, all bra färg ska mattas ned, sedan ska det målas tjockt med epoxyprimer överallt, sedan stenskottsgrund i hjulhusen och på domkraftsfästena och sedan samma blå färg som bussen, har köpt in 10 kg epoxyprimer, hoppas det räcker! Så är tanken nu, men det kan ju ändra sig, vill ha den bra rostskyddad, men ändå inte kladdigt. Jag gör bara själva plåten nu då jag inte har kunskap eller någon bra lokal för att plocka isär hela det mekaniska och måla om de delarna, dessutom är allt det mekaniska i bra skick, så det är inte direkt nödvändigt heller, men någon gång i framtiden görs det säkert också, hade ju varit kul med ett underrede som ser helt nytt ut. 
Snyggt jobbat! Den ser ju riktigt bra ut under all underredsmassa. Om du ska sova i bussen får du väl klura på nån bra ventilationslösning 
Ja, den är väldigt välvårdad! Jag tänker nog inte sova i bussen särskilt ofta, gjorde det mest för att någon gång måste man ha gjort det! Faktiskt så var båda framrutorna lite nedvevade och takluckan stod öppen, men det hjälpte nog inte så mycket, det bästa om man ska ha en campingbuss att sova i är nog westfaliarutor på sidorna som ventilerar ut fuktig utandningsluft.
39 2020-09-02 21:06:56 Senaste redigerad av Elias (2020-09-02 21:10:15)
Dök upp ett stort paket! Det tog enbart fem dagar för sakerna från Alan Schofield att komma. Det första som gjordes vat att måla alla plåtrena plåtar med epoxyprimern som jag var sugen på att testa.
40 2020-09-02 21:10:34 Senaste redigerad av Elias (2020-09-02 21:15:04)
Tröskeln och domkraftfästena såg helt solida ut innan jag skrapade bort underredsmassan, men nu syns det tydligt att de är i behov av att bytas, tänk vad massan kunnat dölja!
41 2020-09-02 21:15:19 Senaste redigerad av Elias (2020-09-02 21:19:41)
Även från insidan innanför inredningspanelerna döljde sig en hel del rost, dock inte mer än vad jag förväntat mig. Köpte mig en svets och övade en hel del, sedan var det bara att sätta igång med att såga! 
bara se till att slipa bort epoxin där du skall svetsa då svetsångorna är otrevliga för hälsan.. en fingerslip är smidig för det.. brukar klippa hål för pluggsvetsar.. sedan rita genom hålen och slipa rent där det svetsas liksom runt hålen i plåten sedan måla med svetsbar primer. tex volvos. sedan när färdigt svetsat dränka med tunnad epoxi.. sedan karosserikitt och över det mer epoxi.
men förmodligen e det helt fel... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
43 2020-09-02 21:22:59 Senaste redigerad av Elias (2020-09-02 21:41:34)
bara se till att slipa bort epoxin där du skall svetsa då svetsångorna är otrevliga för hälsan.. en fingerslip är smidig för det.. brukar klippa hål för pluggsvetsar.. sedan rita genom hålen och slipa rent där det svetsas liksom runt hålen i plåten sedan måla med svetsbar primer. tex volvos. sedan när färdigt svetsat dränka med tunnad epoxi.. sedan karosserikitt och över det mer epoxi.
men förmodligen e det helt fel...
Jodå, jag slipar rent där det ska svetsas, bra tankar! En fingerslip har jag faktiskt funderat på att köpa, brukar slipa med en borrmaskin med roterande stålborste på. Men det är ju så mycket annat som man också måste köpa som prioriteras först
__________________
Kapandet och slipandet fortsatte! Hade tänkt mig att det skulle ta en dag att kapa ur allt, dock trodde jag fel. Det tog fem dagar istället, intensivt arbete! Hela vänstertröskeln var gammalt rostlagad för länge sedan och mycket rostig på insidan! Den var ersatt med en slät plåt som var svetsad från bakkant på framskärm till framför bakhjulet och sedan en halv centimeter spackel över det!
44 2020-09-03 06:30:23 Senaste redigerad av Elias (2020-09-03 06:35:11)
Slipade rent från ytrost och målade lite till delar. Den svarta färgen på klokkerholm framskärmen försvann med aceton, men den svarta på de mer högkvalitativa delarna satt otroligt hårt, så jag mattade ned den med 240 sandpapper och målade över. Sedan började jag med att laga hålet i rambalken, vilket som tur var är enda stället där den var dålig.
45 2020-09-03 06:35:33 Senaste redigerad av Elias (2020-09-03 09:59:02)
Svetsade igen hålet, svetsade även igen ett hål i bakre tvärbalken. Det blev inget vackert överhuvudtaget, men vilken tur då att detta inte kommer synas över huvud taget då domkraftbalkarna kommer dölja dem. Till mitt försvar var detta mitt första svetsarbete på bussen, plus att det var riktigt svårt att komma åt att både se vad jag gjorde och svetsa på en och samma gång. Extremt mycket tid går dock åt och det är inget vidare roligt heller. Åla runt under en bil och slipa och svetsa. Det sätter sig dessutom slipdamm överallt som är jättejobbigt att torka bort inför målning jag får väl spola med vattenslang sedan när allt det här är över. Målade även med rostätare på balken som går under golvet. Råkade även såga ett litet snitt i en tvärbalk då jag kapade ur en del av golvet, blev tvungen att svetsa ihop balken igen. Blev inget vidare snyggt det heller, men som sagt var, vem kommer någonsin lägga märke till den? Det håller i alla fall! 
46 2020-09-03 06:43:26 Senaste redigerad av Elias (2020-09-03 06:48:47)
Målade alla områden där jag slipat bort rost med rostätare, sedan målade jag med epoxyprimer, då det är viktigt att det är färg inne i alla hålrum man inte kommer åt sedan.
47 2020-09-03 06:52:33 Senaste redigerad av Elias (2020-09-03 07:02:19)
Min första tanke var att slipa bort så lite färg som möjligt runt hålen för punktsvetsarna i tvärbalken, dock märkte jag på en gång att jag slipat för lite, då det började bubbla och ryka om färgen och sedan droppa smält färg, inget vidare trevligt, plus att det tog massor av extra arbete att rensa bort allt bränt. Det slutade med att jag slipade hela skarven plåtren. Det var lika bra det, för efter att jag punktat klart den så tyckte jag att jag lika gärna kunde svetsa längs med hela skarven också så den skulle sitta extra hårt då jag inte litar helt på mina svetsfogar. Nu sitter den i alla fall extremt hårt, lär inte ramla av i första taget!
Då främre tvärbalken som går över domkraftbalken var helt sönderrostad blev jag tvungen at böja till en egen. Det finns nya att köpa men då jag nyss gjort en beställning på plåt ville jag inte göra ännu en då frakten blir onödigt dyr då!
Bra jobbat.
Gediget förarbete, och det är 90% av jobbet.
Ta en plåtbit som är lika tjock som den du ska sätta på bilen.
Prova sen att punktsvetsa på den på din arbetsbänk eller dylikt, skruva upp strömmen och trådmatningen tillls du bränner igenom.
Sen backar du lite.
finns lite tips här.
https://www.youtube.com/watch?v=pGYubOcDVKM
Sen punkar du fast plåten i bilen, och det är bättre att det blir nått hål som man får lägga igen än att svetsen blir för klen.
Om du har något ställe där plåten är tunn eller ett hål du skall svetsa till.... och du kommer åt på baksidan. Då kan man med fördel klämma lägga en aluminium eller kopparbit bakom. Den kommer stötta smälta och det blir genast enklare.
Som Lars sa.. mer ström .amp mindre tråd matning. Blir starkare svets och mindre att slipa. Färg som brinner /ryker nära svets. gör dåliga tråkiga svetsar.
Men annars blir bra detta... brukar försöka måla när svetsa det är värdigt och bara det man inte kommer åt senare innan svets.. det går att spruta in epoxi med en hålriumsvätska spruta i balkar och dylikt. Man vill ändå ha dränering hål. Sedan hålriumsvätska vätska som kryper in...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
50 2020-09-03 10:06:20 Senaste redigerad av Kjell T (2020-09-03 10:10:06)
Aluminium eller koppar är bra att använda på baksidan. Ett sätt som jag har använt för att fylla stora hål med mig är att vid svetsningen mata in gassvetstråd samtidigt.
Eftersom närsynen blivit sämre med åren använder jag vid svetsning numera läsglasögon.
Ibland glömmer jag glasögonen och då blir det inte bra.
