1

Körde hem splitbussen från bugrun idag, inga som helst problem, lastar ur och backar ut på gatan och ska lägga i ettan det är tvärlåst!!?  Står mitt i gatan och så fort jag släpper kopplingen så tvärförbindelse den, fick släpa in den på gården, känns som ettan och backen ligger i samtidigt?? Lyfter jag upp den så snurrar hjulen åt olika håll, men som sagt tvärlåst och även vxl spaken. Någon idé för imon åker väl skiten ur???

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

2

Det är säkert bara länkaget
Att hjulen snurrar åt olika håll är rätt och har man diffbroms snurra dom åt samma håll.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Jag vet de som haft det problemet med 2 växlar i samtidigt. De har kunnat lösa det genom att peta peta ur ena eller båda växlarna via hålet för nivåpluggen. Kan var värt att kika på innan du skruvar ur drivlinan.

VW 1200 '61, Yamaha Kodiak 700 SE ’19

4

Tror du har växlat för fort...
kolla om du kan lägga ur den växel som hakat upp sig via olje pluggen, har du tur kommer du åt växlings axlarna där och kan dra de frammät eller bakåt för att få ur växeln.
//Kenth

Bubbla -65 Porsche 911 3.2 Carrera -84

5

Tackar för tips...Är det oljepåfyllningen som ni menar på sidan???

6

Japp

Ghia64 skrev:

Tackar för tips...Är det oljepåfyllningen som ni menar på sidan???

VW 1200 '61, Yamaha Kodiak 700 SE ’19

7

En sliten bussning i väljarkåpan gör att det är möjligt att få i både backen och tvåan samtidigt. Tvåan går att peta ut via oljepåfyllningspluggen. Ibland underlättas ingreppet om man samtidigt roterar på ett hjul och någon hjälper till med att ta i växelspaken för att få den i annat läge. I svåra fall blir det att ta bort växellådan och skruva löst väljarkåpan och fixa till eventuellt glapp och lägger föraren i friläge innan återmonteringen av kåpan.

8

Ok nu är det en helt ny noskon påsatt i juli förra året så jag hoppas och tror att det bara har hamnat fel, var nog lite snabb när jag rullade bakåt och försökte peta i ettan... vxl reglaget är ju inte direkt något är helt fläckfritt känner man ju...

9 Senaste redigerad av Ghia64 (2019-06-11 07:46:49)

Rev ner det igår och det var som befarat, 2 vxl låg i...hockey klubban låg imellan... ska montera ihop det sista idag och provköra, frågan är bara varför det händer?? inget ser slitet ut...

10

Ghia64 skrev:

Rev ner det igår och det var som befarat, 2 vxl låg i...hockey klubban låg imellan... ska montera ihop det sista idag och provköra, frågan är bara varför det händer?? inget ser slitet ut...

Hockyklubban sviktar när man tar i  så det smakar
Har man en utväxlad spak också så är det änu mera kraft på hockyklubban
I tävlings lådor förstärkare man hockyklubban  då flyttar man växelgaffen i stället
Så du har tagit i som en tokig därför har det hoppat snett ( har man glappigt i bustningana så är det änu lättare att det blir så för då går det trögt)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

11

är ju inget under av precistion eller hur det nu stavas ICQ/bm  skulle gärna ha något bättre......???? får väl sluta med mina fullgas växlingar då....

12

Nu har det hänt igen! Har funkat några veckor men idag när jag skulle backa ut ur garaget så kände jag att den glider ur skiftgaffel och lät det vara så, så jag kunde backa runt å in igen, tar i spaken då så petar den i en vxl till och det är hel låst??? Nya grejer men något är det som felar?????

13

Det sitter spärrstift i lådan som gör att du inte kan lägga i två växlar samtidigt. Stiften sitter innaför pluggarna i växelhuset ,tre på sidan och en under. Om du har köpt en ny noskon så är det möjligt att hockeyklubban är felböjd eller att klumpen som glider mellan växelgafflarna är för stor. Det finns även eftermarknads bussnoskoner som är fel så att hockeyklubban inte ligger i 90grader mot växelgafflarna utan sitter fast emellan gafflarna. Överhuvudtaget skall det inte gå att lägga i två växlar samtidigt om spärrstiften har sin funktion. Eftersom spärrstiften är fjäderbelastade så kan fjädrar gå av och funktionen med spärrstiften slutar att fungera.

14

Hans Landelius skrev:

Det sitter spärrstift i lådan som gör att du inte kan lägga i två växlar samtidigt. Stiften sitter innaför pluggarna i växelhuset ,tre på sidan och en under. Om du har köpt en ny noskon så är det möjligt att hockeyklubban är felböjd eller att klumpen som glider mellan växelgafflarna är för stor. Det finns även eftermarknads bussnoskoner som är fel så att hockeyklubban inte ligger i 90grader mot växelgafflarna utan sitter fast emellan gafflarna. Överhuvudtaget skall det inte gå att lägga i två växlar samtidigt om spärrstiften har sin funktion. Eftersom spärrstiften är fjäderbelastade så kan fjädrar gå av och funktionen med spärrstiften slutar att fungera.

Tack för svar! det är väl bara å riva det igen å felsöka, är ett jävla skitfel för man blir ju stående på plats! nu var det ju i garaget men vill ju kunna lita på grejerna.....får väl idiot meka ikväll, tänkte åka till Vänerträffen och får väl ge fan i å backa, och riva ut det i höst  ICQ/bf

15

såg det sist att hockeyklubban lagt sig på ovansidan växelgaffel?? den smiter alltså ur backläget...

16

Tänk på att en busshockeyklubba har en större böj nedåt för att nå backen.

17

Oki tack! beställer en ny så får vi se....

18

Jag har ju bubbla låda i min buss....

19

Det är inte alls omöjligt att få i två växlar samtidigt. Spärrmekanismen är gjord så att backen, ettan och tvån inte kan gå i samtidigt. spärrmekanismen hindrar också att ettan, tvåan och trean eller fyran kan gå i samtidigt.
MEN spärrmekanismen kan INTE hindra att backen och trean eller fyran går i samtidigt!

20

Rent tekniskt så är det svårt att efter ha lagt i backen också få i trea eller fyran då du måste få spaken förbi ettan och tvåans växelförare. Men är man lite händig så går det mesta att fixa.

21 Senaste redigerad av Ghia64 (2019-07-26 07:09:44)

Kjell T skrev:

Det är inte alls omöjligt att få i två växlar samtidigt. Spärrmekanismen är gjord så att backen, ettan och tvån inte kan gå i samtidigt. spärrmekanismen hindrar också att ettan, tvåan och trean eller fyran kan gå i samtidigt.
MEN spärrmekanismen kan INTE hindra att backen och trean eller fyran går i samtidigt!

Det har jag märkt! fixade till det igår men vetskapen att inte lägga i backen finns nu, klubban lägger sig på ovansidan av gafflen å petar i en vxl på gaffel jämte! har beställt ny hockeyklubba och får riva det lite mer när träffarna är klara... något är ju galet? kanske en fel tillverkad klubba? vad vet jag....

22

Om den lägger sig ovanpå backens gaffel så är det nog så att den sista böjen på gaffeln för att nå backen är för kort. Jag har i en nödsituation svetsat på gaffeln så att den blev längre och låg kvar i växelgaffeln

23

Hans Landelius skrev:

Om den lägger sig ovanpå backens gaffel så är det nog så att den sista böjen på gaffeln för att nå backen är för kort. Jag har i en nödsituation svetsat på gaffeln så att den blev längre och låg kvar i växelgaffeln

Känns så ja, får se hur den nya ser ut. tanken fanns å svetsa ja......