1 Senaste redigerad av T_Axelsson (2019-10-15 04:08:14)

Dags för 2019 års försök till prisguide för bubblor!

Priserna är för fungerande, besiktigade originalbilar som ser rimligt bra ut på in- och utsida. Från vettigt bruksskick till riktigt fina (extremt fina är inte med. Inte heller besiktigade bruksbilar som ger ett risigt helhetsintryck).

VW 1950-1952 export
220 000 - 320 000
Spretig prisbild på dessa tidiga, men jag ligger kvar på fjolårets gissning. En möjlig internationell avsvalning kompenseras av en svag svensk krona.

VW 1953-1957
100 000 - 160 000
Ovalrutorna har länge varit populära och många har originalrenoverats genom åren. Min spaning är att priserna slutat öka.
(EDIT okt 2019: pris nedjusterat, se kommentar nedan)

VW 1958-1959
80 000 - 130 000

Så fort rutorna blir större hoppar priserna ned. Riktigt fina bilar i ”rätt” färgkombination kan dock bli mycket dyrare!

VW 1960-1964
70 000 - 120 000

Ligger kvar med prisgissningen från i fjol. Årets auktionspriser på PS och bilweb bekräftar att det inte är orimligt.

VW 1965-1967
60 000 - 110 000

Lite hoppig prisbild, men allt annat lika tror jag dessa årsmodeller inte ligger jättelångt efter tjockstolparna.

VW 1968-1970
50 000 – 90 000

Det var inte länge sedan detta ansågs vara ganska tråkiga årsmodeller. Men, de börjar få återupprättelse med en svagt stigande prisbild till följd.

VW 1302/1303S 71-74 (ej big)
40 000 - 70 000

Stort utbud och ganska jämn prisbild. Vettiga bilar under 40 verkar säljas på dagen (och dyker inte sällan upp för 60-70 några dagar senare).

VW1303S Big 1974, VW 1303 1975, VW 1302 Jubileum
60 000 - 110 000

Att en topprenoverad BIG blev uppmärksammad på VolksWorld show i år är ett tecken på att de senare specialarna börjar komma in i finrummet Skall jag ge ett investeringstips bland bubblor så är det nog just en fin och komplett BIG!

http://forumbilder.se/I5CJJ/img-4065-1.PNG?width=450
Fortfarande finns det folk som inte fattat prisbilden. Dessa båda kom ut i eftermiddags och såldes blixtsnabbt.


Fotnot 1:
Förra årets guide hittar ni här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50232

Fotnot 2:
Med original menar jag även kulör korrekt för året, original inredning, motor av originaltyp,

2 Senaste redigerad av Örebro-Micke (2019-05-17 11:50:35)

Hur mycket extra kan man räkna med att få om man har soltak?
Har planer på att sälja min 61:a med soltak inom kort, och är osäker på vad jag ska sätta ut den för. Vill ju varken förlora pengar eller sätta överpris liksom  ICQ/ad

3

20 till 25.000kr extra ännu mera om det är oval eller split.

T1 splitbuss kombi '64
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

4

Nu har jag varit borta från VW-världen i ca 5 år men har varit här inne och på blocket för att kolla på vad som finns om man skulle hitta något ICQ/ab. Det känns som priserna har stigit en hel del senaste åren? Priserna i Sverige har väl ändå legat relativt lågt internationellt sett?

Nu ligger min gamla bubbla ute på blocket för nästan 20.000 mer än vad jag sålde den för och den ser ut att vara i sämre skick dessutom....

Har jag rätt i att priserna stigit ganska kraftigt?

5

Japp

T1 splitbuss kombi '64
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

6

Höstuppdatering:

Börsen rasar och tron på ekonomin skakar. Vad händer då med priserna? Kollar man på vad som brukar hända i sådana lägen är min gissning:

1. Köparna blir mer kräsna.
2. Färre bilar bjuds ut till försäljning

Detta sagt så håller jag kvar prisbilden från i våras, men då gäller att bilen är helt original: inredning, kulör, motor, etc. Inga sänkta framvagnar, TMI-klädslar eller detaljer från fel årsmodell. Tittar man på Blocket är det få bilar till salu som uppfyller detta.

7 Senaste redigerad av viobebe (2019-08-19 19:18:19)

Finns fler bilar än köpare då det kommer fram nya bilar hela tiden, finns tendenser att marknaden håller på att mättas. Flera utländska handlare ligger ute med bilar som förblir osålda, priserna du anger ovan kan man köpa bilar utomlands för. Vi pratar en av världens mest tillverkade bilar här så tro det eller ej hypen börjar lägga sig... ICQ/bd

8

Vi är ju inne i hösten nu, och då är nog köpsuget minimal.
Påverkar priserna.
Men till våren tar det nog fart igen för en besiktigad körbar bil.

9

Svensksålda och svenskregistrerade bubblor är ju generellt i bättre skick och mer eftertraktade än andra, inte minst på kontinenten. Antalet välvårdade bubblor (före 68) som ännu finns i registret är inte särskilt många i förhållande till antalet intressenter i Tyskland, Nederländerna m.fl. så efterfrågan är sannolikt fortfarande större än utbudet. Att bubblan är en av världens mest tillverkade bilar spelar ju inte så stor roll när det bara finns en spillra kvar. ICQ/ab

10

Fortsatt stor efterfrågan på typ1 i bra skick. 128000 kr för denna 61a.
https://bilwebauctions.se/hostauktion-2 … -1200-1710

11

Efter en del funderande har jag skruvat ned priserna på ovalrutor. Globalt sett är de knappast ovanliga. Det har originalrenoverats ovaler sedan 80-talet, så tillgången är god. Jag ser inte att man kan få mycket mer än 160 000 om det inte är en extremt fin orenoverad bil, eller en soltakare. Samtidigt verkar det inte omöjligt att landa en 56-57 i bruksskick för runt 100 000. Tittar man internationellt så är prisskillnaden bara runt 15% till 58-59:or. Har jag fel? Har du sålt en ”svenskrenoverad” oval över 160 000 under 2019? Skriv en kommentar och berätta!

12

Ett tips till er som är ute efter en rolig bil och kan tänka sig köra något annat än en gammal VW så finns det tyska högprestanda bilar från början av 2000 tom 2005 till riktigt attraktiva priser idag speciellt i Tyskland, och dessa kommer definitivt stiga i pris. Historiskt har tidigare modeller som bl.a BMW M3 E30 och MB 500E som tillverkades av Porsche importerats till Sverige för att sedan exporteras tillbaka till Tyskland igen. Här får man en riktigt high end produkt med enbart de bästa komponenterna, dessutom har vissa modeller handbyggda motorer. Det gäller att köpa rätt modell, och dessa kommer definitivt att stiga i pris, det kommer inte VW bilarna göra...

13

Det här var ju inte roligt. Hela världens ekonomi tvärstannade bara sådär. Vad händer nu? Ja, hade jag någon aning skulle jag handla värdepapper som en tok...

En gissning: Efter en tråkig vår kommer en sommar utan karantän och folk kommer vara grymt taggade på att ha kul och träffa andra.

Min gissning är att körklara bilar i en prisklass som en vanlig knegare kan spara ihop utan lån kommer att stå stadigt medan dyrare hobbybilar faller. Jag tycker att det varit speciellt många 911 G-modell (74-89) på Blocket sista dagarna. Yngre, kanske tungt belånade, ägare med en hobbybil för runt halvmiljonen blir kanske nervösa när varslen duggar tätt. De som har en VW för en bråkdel av den summan behöver inte vara lika snabba att sälja kanske...

Återkommer i maj med en prisuppdatering för 2020, då kanske vi vet bättre!