1

Har en splitbuss med mycket härlig patina/rost på taket som jag funderar på hur jag ska försegla så det inte rostar mer.
Någon som har förslag på medel att försegla med

2

Har haft liknande funderingar och börjar snegla på "Tung" olja som alternativ till kokt linolja..

https://en.wikipedia.org/wiki/Tung_oil

S

3

Finns lite olika alternativ,

Linolja som ovan.
Olja, https://www.marinaman.se/batvard-1/batf … +0%2C5+lit
Wax, https://www.justkampers.com/morris-anko … itres.html

och säkerligen fler också ICQ/ab

4

http://www.roadsters.com/gibbs/

Buy the ticket, take the ride... - HST

5

Hej Micke, jag körde kokt linolja på Marchallfronten, det blir lite glansigare.
Kommer få göra om det nu 4 år senare.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Bi-vax hade de på Car SOS då de låste patinan på
en gammal militärbil de renoverade

7 Senaste redigerad av luftgekühlt (2019-05-11 09:13:51)

Vi använde kallpressad linolja men resultatet blev inte najs.

Det blev klibbigt, kladdigt, torkade aldrig riktigt färdigt och till slut fastnade en massa damm och insekter på plåten.

Slutade med att vi efter en hel sommar tog bort oljan vilket var ett helvetes jobb, gnida och gnida med trasa och bensin, det var svårt, två man två dagars arbete (splittbuss).

Jag vet inte om vi gjorde något fel men linolja var ingen hit i vårt fall. Vi hade ingen rost utan applicerade på billacken på vissa delar helt ny lack.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

luftgekühlt skrev:

Vi använde kallpressad linolja men resultatet blev inte najs.

Det blev klibbigt, kladdigt, torkade aldrig riktigt färdigt och till slut fastnade en massa damm och insekter på plåten.

Slutade med att vi efter en hel sommar tog bort oljan vilket var ett helvetes jobb, gnida och gnida med trasa och bensin, det var svårt, två man två dagars arbete (splittbuss).

Jag vet inte om vi gjorde något fel men linolja var ingen hit i vårt fall. Vi hade ingen rost utan applicerade på billacken på vissa delar helt ny lack.


Kallpressad linolja torkar i princip aldrig, använder Du kokt linolja så torkar/oxiderar/härdar den på ca 2 veckor! På patinerad bilplåt så blir både rost och oxiderad lack en nyans mörkare, och jag skulle väl inte vilja säga att det blir blankare utan kanske ett eller två snäpp mindre matt. Själv är jag väldigt förtjust i linolja till både trä och järn.....  ICQ/bs

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

9

Vad sägs om gammal hederlig matterad 2K klarlack? Om du har en patina du är nöjd med så matta av ev. kvarvarande färg lite lätt
med ett 1000`slippapper thinnertvätta och spruta på 1 till 1 1/2 varv en enkel och dessutom hållbar behandling som inte heller kräver
någon proffslokal för att applicera. Detta ger en yta som gör det lätt att hålla ytan ren och du slipper efterbehandla med jämna mellanrum.
Bara ett tips i all välmening.