1 Senaste redigerad av Traktormille (2019-04-20 13:25:22)

Tjena! Jag har en likströmsgenerator som inte laddar... om jag provar köra den som elmotor med D+ till plus på batteri och DF till jord så snurrar den inte alls. Kanske ”rycker” till lite lätt men inte mer än så.. är generatorn slut då?

2

Nått fel är det, har du provat att vrida lite på den, för att se om det är problem med ankaret?
Kolla också så kolen ligger mot ordentligt.

3

Jag kan snurra den manuellt och kolen ligger emot, såklart lite ärgat å rostigt/skitigt överallt men...

4

Har du ordentligt kollat "kolen" alltså borstarna, kolborstarna?
Dom båda grafitbitarna som skall överföra energin från https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommutator kommutatorn till laddrelä och bilens övriga elsystem.
"Kolen" är inte sällan utslitna, för korta, köp då nya, kostar nästan gratis, sedan kan dom fastna i sina hållare, skall glida lätt, (vilket du kollat) och fjädern som trycker dom mot kommutatorn kan vara ganska slapp, den får då spännas, eller bockas till.
Sedan kan det uppstå överledningar mellan plattorna på kommutatorn, här kan man peta rent med en tunn kniv, skalpell eller liten skruvmejsel, men det får inte bli några grader på dessa.

Om detta inte hjälper kan det vara en lindning i rotorn (ankaret) som brunnit av, eller mer troligt en av lödningarna i anslutningen mellan lindningen och plattan i kommutatorn, det händer emellanåt att dessa lödningar släpper, kanske inte så konstigt efter alla år...
Det finns firmor som lindar om generatorer och elmotorer, men troligtvis är det inte värt det, bilelektriska firmor kan däremot fixa lödningarna, om du inte själv kan göra det.
Och det brukar finnas nya likströmsgeneratorer att köpa på exempelvis Classic VW Up-North, men växelströmsgenaratorena (endast 12 v) är både effektivare och billigare...

Men den ryckiga gången kan ju förklaras av ett det är något vajsing i överföringen mellan kommutatorn och lindningarna eller till kolen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."