1 Senaste redigerad av Nelzén (2019-04-06 15:24:11)

Jag har i många år haft ett läckage på ena utgående drivaxeln på min 1303s -74. Nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt ny packbox. Det var ett härk att få ut den gamla efter att ha monterat bort drivaxeln men tillslut fick jag loss den. Problemet nu är att den nya packboxen (inköpt från classiv vw up north) är bredare än den gamla och det gör att flänsen som drivknuten fäster i inte går att få in lika långt och jag kan inte få på den lilla låsringen eftersom dess skåra inte kommer fram.

Finns det olika flänsar och packboxar? Måste jag ha ny eller kan jag montera på drivaxeln utan låsring?

2

Nelzén skrev:

Jag har i många år haft ett läckage på ena utgående drivaxeln på min 1303s -74. Nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt ny packbox. Det var ett härk att få ut den gamla efter att ha monterat bort drivaxeln men tillslut fick jag loss den. Problemet nu är att den nya packboxen (inköpt från classiv vw up north) är bredare än den gamla och det gör att flänsen som drivknuten fäster i inte går att få in lika långt och jag kan inte få på den lilla låsringen eftersom dess skåra inte kommer fram.

Finns det olika flänsar och packboxar? Måste jag ha ny eller kan jag montera på drivaxeln utan låsring?

Det finns olika bredder på packboxar ( typ 8/10/12 mm) 
Packboxen skall ligga jämt med sidokåpan Sen har man ett verktyg som pressar in medbringaren för att låsringen skall komma i sitt spår
Mellan diff o medbringare ligger det en fjäderring
Om du har möjlighet att mäta bredden på den gamla packboxen
Har du verkligen fått in packboxen i sitt läge det kan kräva mycket kraft
Var finns du i vårat avlånga land
Ps köp saker hos CSP i hyllinge
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ja, det finns packboxar med olika bredd (de senare var bredare).
- Den senare sorten (B=12-15(?)) trycker  du in hela vägen till diff.lagret.
Nej, det finns bara en diameter och längd (bredd på tät ytan) på flänsar.
? "Måste jag ha ny eller kan jag montera på drivaxeln utan låsring?"
Förstår inte riktigt frågan: är det inte drivaxelflänsen du skall ha på plats?
Det går att sätta dit C-klämman och knacka på klämman med en dorn, så att C-klämman kommer in i spåret.
Har du putsat tätningsytan (där backboxen skall löpa/täta), i en svarv?
Det som är det genomgående problemet vid den här typen av tätningsproblem är oftast inte packboxen utan tätytan p-boxen tätar/löper mot.

4

Ah, jag mätte den gamla packboxen, den är ca 10 mm bred men den nya är 15. Det borde vara för stor differens för att få det att funka?

5

Nelzén skrev:

Ah, jag mätte den gamla packboxen, den är ca 10 mm bred men den nya är 15. Det borde vara för stor differens för att få det att funka?

Det är för mycket skillnaden 
Det finns två sätt att köpa packbox Ett att köpa i maskin affär eller CSP  Do kan även ta kontakt med MH här på bv  Han kan säkert sälja rätt packbox till dig
//Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Det gick att driva in packboxen ytterligare så även 15 mm funkar. Nu är det bara att få tillbaka den där jädra låsringen, några tips?

7

Fick också dit låsringen tillslut, provkörd folka som går som en klocka!  ICQ/af

8

Bild annars har det aldrig hänt ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(