1

Håller på plocka ihop min motor som renoverats. Har kommit till oljepumpen den nya pumpen sitter det en mässing skruv i det ena hålet på sidan blir förvirrad om varför gissar att man ska skruva bort den. Tacksam för svar//Thomas

2

Pumpen pluggad för externt filter/oljekylare. Bättre att skaffa en ny pump utan plugg och sälja den pluggade om du inte ska ha externt filter/kylare.

3

Pumpen pluggad för externt filter/oljekylare. Bättre att skaffa en ny pump utan plugg och sälja den pluggade om du inte ska ha externt filter/kylare.

4

jorsec skrev:

Tack för svaret då förstår jag jag ska ju ha extern oljefilter. Jag som inte förstog riktig hur det funkade när jag fick det förklarat när jag beställde. Då är allt som det ska ICQ/ay

5

torensi skrev:
jorsec skrev:

Tack för svaret då förstår jag jag ska ju ha extern oljefilter. Jag som inte förstog riktig hur det funkade när jag fick det förklarat när jag beställde. Då är allt som det ska ICQ/ay

Får rätta mig själv har kommit fram till att mässingspluggen måste bort kommer inte sätta mitt oljefilter med utgång på oljepumps locket utan sätta adepter vid orginal oljekylaren. Rätta mig om jag har fel ICQ/be

6

torensi skrev:
torensi skrev:
jorsec skrev:

Får rätta mig själv har kommit fram till att mässingspluggen måste bort kommer inte sätta mitt oljefilter med utgång på oljepumps locket utan sätta adepter vid orginal oljekylaren. Rätta mig om jag har fel ICQ/be

Så du vill ha in skiten i olje kanalen
Man har filter så tar man ut oljan i locket sen in i blocket
Om man sätter är som oljefiltret sitter så går inte all olja den vägen  bara den som skall kylas
Ett ps när man sätter dit en sådan pump som är pluggad vill man gärna plugga kanalen i blocket också om det skall bli bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
torensi skrev:
torensi skrev:

Så du vill ha in skiten i olje kanalen
Man har filter så tar man ut oljan i locket sen in i blocket
Om man sätter är som oljefiltret sitter så går inte all olja den vägen  bara den som skall kylas
Ett ps när man sätter dit en sådan pump som är pluggad vill man gärna plugga kanalen i blocket också om det skall bli bra
/// Micke

Kanske inte är bästa lösningen men oljefiltret kommer även funka som oljekylare är inget värsting bygge gissar att det blir runt 100hk
Första gången jag ger mig på att renovera en bagge motor så har inga erfarenheter av det. Har därför blivit vägledd av Henrik på Dahlhems när jag köpt delar och vad som rekomenderas.
Men verkar som jag fått fel oljepump denna pumpen är för djup går i mot kamdrevsskruvarna och den jag skulle haft är nog inte pluggad.

8

Olje filter funkar dåligt som olje kylare
Om det är första motorn som du bygger så gör rätt
Du kan köpa en pump som har in och ut gång  så är det bara att såtta dit en filter hållare i mellan 

///Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Finns 2 typer av oljepumpar, före och efter -71, för tre eller 4 nitar/skruvar för kamdrevet. Alla trimkammar ska ha den tidiga typen av pump. Det borde ha varit det första de frågat om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:

Finns 2 typer av oljepumpar, före och efter -71, för tre eller 4 nitar/skruvar för kamdrevet. Alla trimkammar ska ha den tidiga typen av pump. Det borde ha varit det första de frågat om.

Blev nog en miss när jag beställde han trodde jag kunde använda orginal kamdrevet men passade ju inte fick beställa det efter. Och då passar ju inte oljepumpen heller efter det hade jag mekat vw motor innan hade det nog varit en självklar sak att tänka på men man lär sig ICQ/ay

11

PPRMicke skrev:

Du kan köpa en pump som har in och ut gång  så är det bara att såtta dit en filter hållare i mellan 

///Micke

Kommer ha det stora oljefiltret som rymmer 1L olja och går ju koppla in olje kylare också om det inte kyler tillräckligt.
Men jag ska prata med dom måste vilket fall ha en annan oljepump.

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-04-07 11:12:11)

torensi skrev:
PPRMicke skrev:

///Micke

Kommer ha det stora oljefiltret som rymmer 1L olja och går ju koppla in olje kylare också om det inte kyler tillräckligt.

Jag vill inte vara dum mot dig
Tydligen har du inte förstått att oljans flöde i en vw motor
Inte går till oljekylet  om det inte behövs
Flödet är så här pump till huvudkanal
När det blir varmt  går det den här vägen pump  oljekylare in i huvudkanalen ( man  pluggar man kylaren  i bland på sådan fordon som tävlar och kör med filter o kylare på slangen från pumpen sen in i maskin
Skulle tro att det är en jäkla massa här på Bv som har stora filter men dom har det på slangen från pumpen för man inte skall få in någon skit i huvud olje kanalen
vidar befodrar en länk motor 1 på sid 11 kan du hur det funkar http://vwfiv.se/rephandbok.htm

/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

PPRMicke skrev:
torensi skrev:
PPRMicke skrev:

///Micke

Jag vill inte vara dum mot dig
Tydligen har du inte förstått att oljans flöde i en vw motor
Inte går till oljekylet  om det inte behövs
Flödet är så här pump till huvudkanal
När det blir varmt  går det den här vägen pump  oljekylare in i huvudkanalen ( man  pluggar man kylaren  i bland på sådan fordon som tävlar och kör med filter o kylare på slangen från pumpen sen in i maskin
Skulle tro att det är en jäkla massa här på Bv som har stora filter men dom har det på slangen från pumpen för man inte skall få in någon skit i huvud olje kanalen
vidar befodrar en länk motor 1 på sid 11 kan du hur det funkar http://vwfiv.se/rephandbok.htm

/// M

Förstår vad du menar nu ICQ/ay Det är inte min ide att göra så som jag förklarar jag jag blev tipsad att göra så
när nån med mycket erfarenhet av att bygga vw motorer säger att jag ska göra så tror jag att det funkar eftersom jag själv
har noll erfarenhet av dessa motorer.
Jag tvivlar inte på din kunskap Micke har läst mycket av dina trådar och inlägg som jag jag lärt mig av.
Jag uppskattar om nån säger till mig om jag gör fel blir billigare i längden och spar arbete ICQ/ay

14

Intressant diskussion... Några tankar...
1. Blanda inte ihop filter och kylare - de är inte utbytbara...
2. Varför ta bort orginalkylaren och göra en sämre lösning än den du verkar ha blocket preppat för?
3. Byt till rätt pump och plugga även hålet på pumpen (rätt hål!). Behåll orginalkylaren och montera externt filter. Bestycka förgasarna rätt och ställ in motorn - troligen behövs ingen mer kylning.

Borde kunna bli en trevlig maskin om du tar dig tiden och gör detta på rätt sätt...