1 Senaste redigerad av GuruX (2019-04-14 16:03:46)

Nu har jag lite nya kit för brytarlös tändning hemma, så att fler kan slippa byta brytarspetsar.
Denna gång har jag tagit hem två st nya varianter. K14 och K19. Kika på hur dina gamla brytarspetsar ser ut och välj kit därefter.
Har du en fördelare som det står JF4 eller JFU4 på, så är det K6 som gäller.
Jag kommer också att fylla på specifikation för fler fördelarmodeller, allt eftersom. Är din fördelare inte listad än, så titta på dina gamla brytaspetsar. Om din fördelare inte är listad, passar ändå högst troligt ett av de kitten. Det gäller bara att få rätt kit.

Jag har också lyckats få ned priset lite. 445 kr inklusive frakt inom Sverige.

Skicka mig ett meddelande här på Boxerville, eller ännu hellre, kontakta mig på Facebook messenger. http://m.me/gustav.brogren

Post's attachments

powerspark_kits.jpg, 43.37 kb, 720 x 451
powerspark_kits.jpg 43.37 kb, 442 downloads since 2019-04-01 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

2

Jag köper gärna ! Hur får jag tag i dig ?

3

Suptand fick tag på mig.

Det smidigaste om någon annan vill köpa ett kit, är att skicka ett meddelande här på Boxerville forum.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

4

Ursäkta att jag kladdar i din tråd.
Men jag hjälper dig gärna med marknadsföringen av Powerspark brytarlöst!

Jag har nu installerat sådan i mina och andras bilar, ja även på en Volvo-Penta båtmotor (B20).
Bara positiva erfarenheter!
Jämnare tomgång, bättre gång överlag. På en rätt så fräsch AD-motor som sitter i en beach-buggy kan jag ställa ned tomgången på ca 750-800 rpm, men det är mer praktiskt att ha tomgången på ca 950 rpm. Troligtvis sparar man en del bränsle och får en något mindre miljövidrig förbränning på köpet.
Busenkel installation är det också!

Om man har litet slitage i fördelaren, radiellt eller axiellt glapp i axeln är den brytarlösa tändmodulen okänslig för det, liksom okänslig för slitna kamnockar på samma axel.
Man behöver inte heller oroa sig för sliten kondensator, eftersom denna inte längre behövs.

Det gäller bara att koppla rätt, röd kabel till plus på tändspolen (där det i original sitter en svart kabel) samt svart kabel till tändspolens minussida där det i original finns en grön kabel som kommer från brytare och kondensator. Det är alltså den svarta kabeln från tändmodulen som är triggern.

Hoppas GuruX inte misstycker och lycka till med försäljningen!
-Alla borde ha sådan brytarlös tändning, och det finns motsvarande kit även till andra motorer/fördelare.
ICQ/bi

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag misstycker verkligen inte Björn!
Tack så mycket för ditt inlägg. Det är ju kanonbra med en liten recension här i säljtråden. Folk får gärna fylla på med sina erfarenheter, bra som dåliga.
Önskar dig många roliga brytarlösa (sjö-)mil i buggy och båt!

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

6

Hej! Finns det för 6 volt?

7

GuruX skrev:

Jag misstycker verkligen inte Björn!
Tack så mycket för ditt inlägg. Det är ju kanonbra med en liten recension här i säljtråden. Folk får gärna fylla på med sina erfarenheter, bra som dåliga.
Önskar dig många roliga brytarlösa (sjö-)mil i buggy och båt!

Det var inte i min båt, jag har en 300Hk analog gjutjärnsdiesel med såväl kompressor som turbo under durken i min båt!
Men jag har provstartat och kört en kortare tur med beach-buggyn, efter vintersömnen, och den går bra utan att ha behöva ha någon tändinställning.

Så vitt jag känner till finns det inga sådana här för 6 volt, men jag känner å andra sidan inte till allting.
Och jag har heller aldrig provat att montera sådan i bil med 6 volts elsystem.
Å anda sidan (igen) så har jag utan några problem fått igång buggyn då batteriet rätt dåligt laddat, och då är ju spänningen närmare 6 än 12 volt när startmotorn segar sig runt...

Men som sagt var, detta är en bra grej (i alla fall för bilar med 12 volts elsystem)!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Mange skrev:

Hej! Finns det för 6 volt?

Ignitor har för 6 V.

https://vwcustomspeed.com/produkt/Ignit … 3-65-67-6v

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

9

Ok! Jag var lite nyfiken att prova.

10

Nu är jag tillbaka i tråden. Dessa kit fungerar både på 6v och 12v. Jag tror faktiskt att det gäller alla Powerspark, förutom de som är för 24v-system.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

11

Har skickat pm

12

@Syxez, bra att posta här när du skickat ett PM. Av någon anledning kan man inte få ett mail från forumet, när man får ett nytt PM.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

13

Säljes dessa fortfarande? Skulle behövt till 6v och 12v. Eller ngn som vet vart man får bästa pris????

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

14

@projectman, oj missade detta. Men vi fick ju kontakt via PM.

@alla
Det har varit lite dåligt med kit i lager. Men nu är det påfyllt, så nu finns det kit för de som vill åka brytarlöst i sommar.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

15

Pm skickat

16

Pm skickat.

17

PM skickat

18

Funkar detta ihop med original insprutning? 2-liters GE typ4 bussmotor från 1978.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

19

Lowflyer skrev:

Funkar detta ihop med original insprutning? 2-liters GE typ4 bussmotor från 1978.

Japp, det bör funka. De har ju vanlig tändning med mekanisk fördelare, alltså samma som en förgasarmotor. Om jag inte har helt fel så ska K6 passa.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

20

Skickat pm.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

21

Tjena.
Har du några brytarlösa grejer kvar till salu? Som kanske passar min fördelare?
Är inte säker på vilken av dem det är, om det är någon av dem.

Post's attachments

IMG_1533.jpg, 99.15 kb, 640 x 480
IMG_1533.jpg 99.15 kb, 121 downloads since 2021-06-16 

22

Ja, det där ser lite knepigt ut. Har du möjlighet att plocka ur brytarspetsarna och ta några foton?

För övrigt har Brexit lett till att kitten tyvärr är en hundralapp dyrare numera. Alltså 545kr inklusive frakt.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

23

GuruX skrev:

Ja, det där ser lite knepigt ut. Har du möjlighet att plocka ur brytarspetsarna och ta några foton?

För övrigt har Brexit lett till att kitten tyvärr är en hundralapp dyrare numera. Alltså 545kr inklusive frakt.

Kan se vad jag kan göra till helgen, kan försöka ta en bild på dekalen på fördelaren i eftermiddag med, tänkte inte på det igår.

24 Senaste redigerad av robban87johnsson (2021-06-20 15:10:46)

GuruX skrev:

Det är en Bosch ZV/PAU 4R2 fördelare som jag har på min bil om det hjälper kanske.

25

robban87johnsson skrev:
GuruX skrev:

Det är en Bosch ZV/PAU 4R2 fördelare som jag har på min bil om det hjälper kanske.

Då är jag med!
Dessa fördelare är lite speciella med en större axel. Jag jobbar på att få ihop en kombination som fungerar för dessa. Det ser lovande ut just nu. Återkommer när det är klappat och klart.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook