Hoj!
Jag är på väg och ska byta kylarvätskan till våren och funderar samtidigt på om jag borde göra något åt kylvattenrören? Har fått tips och hört här och var att de kan krångla och i värsta fall står en där på semestern med en stor pöl under bilen... Bilen jag har är en westfalia 112hk DJ som gått ca 12000 mil, på det stora hela i väldigt gott skick. Den har alltså plaströren och vid snabb inspektion ser det ok ut. Men för att undvika/förebygga oönskade missöden borde jag:
- byta till rostfria rör (verkar populärt eftersom det säljs överallt)
- skaffa 'coolant pipe repair kit' som finns på tex Gowesty (billigare än rostfritt, men lika bra?)
- inte göra något utan bara hålla uppsikt på rören...
Hur gör ni? Erfarenheter av ovanstående? Kan det se bra ut och plötsligt bara smälla till...? 
Nu förstår jag bättre hur det hänger ihop. Det var detaljen med ärgningen som jag inte hade fått koll på. Då känns det givet i mitt läge att byta till rostfritt när jag ändå håller på och pular, så slipper jag grubbla mer på det sen. Framförallt skönt att ha gjort det när en är iväg på långresor.