26

Pratade med gamla ägaren tydligen är ett kopplingsbyte mer akut.. har ju bara kört lite provtur med den då den är avställd..

Vilken koppling behövs.. hur ser jag om det är en KY. . Bilen e ju inte ny så om.... motorn är utbytt mot en enklare maskin?
Misstänker att packboxar motor låda behövs bytas?
Kan man plocka ut bara lådan så man slipper lufta kylsystem och bränsle system...?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

Växellådan går att lyfta ner med motorn på plats. Motorn måste då vinklas ner något i framändan (svänghjulsändan).
Motorkod och nummer finns instansat i blocket på en planfräst yta ca 15 mm bred och 70 mm lång i övre kanten strax under 3:ans glödstift mot 4:ans cylinder.
Ett vanligt kopplingsbekymmer, som kan tolkas som fel i växellådan, är att lamellplattan inte glider på splinesen och inte därför frikopplar. det brukar då vara svårt att få i ettan och backen. Även kärvande stödlager för kopplingsaxeln i vevaxeln kan ge upphov till samma symptom. Läckande tätningar i manövercylindrarna är heller inte ovanligt.

28

michaelth skrev:

Pratade med gamla ägaren tydligen är ett kopplingsbyte mer akut.. har ju bara kört lite provtur med den då den är avställd..

Vilken koppling behövs.. hur ser jag om det är en KY. . Bilen e ju inte ny så om.... motorn är utbytt mot en enklare maskin?
Misstänker att packboxar motor låda behövs bytas?
Kan man plocka ut bara lådan så man slipper lufta kylsystem och bränsle system...?

ICQ/bg
https://www.justkampers.com/vw-t25-part … -1991.html

https://www.youtube.com/watch?v=SKpbPOwow48

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

29 Senaste redigerad av michaelth (2019-03-30 22:54:28)

Jag fick mina beställda bättrings färg burkar...
https://forumbilder.com/images/2019/03/30/DSCF9947.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/30/DSCF9948.md.jpg


kul i hjul...
Original dacken på bussen har superfint mönster... men tyvärr radiella torrsprickor...
184R14..
har en uppsättning 195*70 *14 personbilsdäck som är i nyskick, som kan duga som besiktningsdäck... men dom är ju inte R eller c däck och lite för låga vilket minskar topphastigheten /ökar motorvarvet..

Jag fick med bussen Mercedes plåtfälgar fälgar som skulle "passa bussen" enligt utsago...  ICQ/bw
den silverfärgade fälgen på vilken jag monterat ett 215*65*16 däck..
https://forumbilder.com/images/2019/03/30/DSCF9949.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/30/DSCF9950.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/30/DSCF9951.md.jpg

6*16 Et 54..
Sedan innan hade jag fälgar för någon Mb Vito.. (kunden ville ha alufälgar på sina bilar.. så en hög kastades...och jag förbarmade mig över 4...
den svarta fälgen..
6.5*16 ET 60...
men sedan läste jag...
http://t3technique.com/media/pdf/Vanago … _Facts.pdf
Då är ju risken att dom inte passar utan adaptrar/längre pinbultar.... eller att jag kapar loss centrum och svetsar om Ofsett... ICQ/bu inget omöjligt men..
Men detta är ju teorier.. då jag inte testat än utan bara funderar...

Sen tittade jag på en uppsättning Porsche 911/996 hjul 7*17 och 9*17.. hittade även ett par nya 255*55 R17 däck i mitt hjul förråd.köpte på mig förra året ett par nya felbeställda...... kan nog bli mumsiga bak.. sen något smalare fram.. ICQ/ag
nej inga bilder på dom just nu.. bara tittade på dom när jag hämtade sommarhjulen till våra bruksbilar..
Då blir det ju adapters för att få ihop att...
https://www.classicvw.se/falgadapter-5- … ts_id/5719
Ja risken med större hjul e att bussen blir slöare... frågan e ju vad man gör..
Bussen skall vara en campingbuss med lite lagom hastighet..

Så vad säger ni..

Hoppas få möjlighet att prova Mercedes fälgen på bussen innom det närmaste.. men e skeptisk. ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30 Senaste redigerad av michaelth (2019-03-31 23:08:18)

Såå då mina 6.5*16 ET 60 fälgar är lite dumma till min buss, beslöt jag mig att kötta lite..
Men först lite fakta...

https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9952.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9953.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9955.md.jpg
Sedan fick vinkelharry tala, för att lossa svetsarna..
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9956.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9958.md.jpg
Och så var dom 2 ICQ/ag  lite slägg aktivitet.. med ett stadigt plattjärn och fälgen mot några reglar..
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9960.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9963.md.jpg
Vända fälgbanan??? nä går icke blir fel offset..fast hade nog sett trevligt ut... men jobbigt att fylla luft med käglan innåt..
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9964.md.jpg
Slipade rent ytorna..
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9966.md.jpg
klistrade på en 25 mm bred maskerings tejp, för att ha något att sikta på..
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9967.md.jpg
Och köttade av...fälgarna e ju så tunga å lite lättning behövs... ICQ/ad
Gjorde några små distanser, av lämpliga svarvade hylsor..  för att hålla centrumet rätt..
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9970.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9971.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9972.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9974.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9975.md.jpg

ICQ/ag
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9977.md.jpg
Gasen slut.. eller nära på, så bara några punkter...
https://forumbilder.com/images/2019/03/31/DSCF9978.md.jpg
1,5 timmar tog denna första fälgen...om jag tänkt rätt, så skall jag bara kötta 3 till, sen några lämpliga svetsar, lite epoxi och topplack sen skall det gå att montera däcken...

Ja man kan göra annorlunda, och "bättre" men nu är detta bara en gammal vw buss och det duger nog...
Flera läser men ingen tänker något...hmmm..iofs så händer ju inte så mycket här...
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

31

Snyggt åk och trevligt med T3 ICQ/ag Du ska inte ha en 1.9tdi 110hp nu när du är i farten? ICQ/ad Har sån liggandes med färdig härva ICQ/ae

32

Hmm har en AAZ maskin jag får för kaffepengar.. att sätta i en värre maskin kommer knäcka lådan..
Annars en Subaru 6 a med låda vore Nice. . Men nu i början blir det original... sen vet man aldrig hur jag ev svävar ut.. men planen är inte. .. ICQ/ah  tja du vet...
Tanken e ju att överraska frun med en camping Light buss för sommriga utflykter denna sommar... därför inte subbamotor porsche hjul och brembo4kbromsar luftfjädring nu... men grejerna ligger ju...sååååå hmm en 2,2 subbamotor med 5v låda vore ju lätt att "kasta i".. ICQ/bt
Fördelen med att vara en horder e ju just att det finns mycket på hyllan.... ICQ/ap

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33 Senaste redigerad av michaelth (2019-04-07 15:45:06)

Hepp är på öhn Gotland någon timme till... Fick veta av en Gotläning att sugdiesel bussar är nog det slöaste man kan ha...om jag skulle byta till en 90tal 1,8sprut bensinare 90hk så blir det mycket bättre.... Av en händelse har jag en caddy generation 1 med nämda motor... Bilens fel är nu fastrostade bromsar och lite tröskel rost,,,
Har för mig hört att denna buss växellådan som nu bussen har är klen... Då var det snack om  starkare diesel maskiner, vridet i starkare turbo.. Och att TDI vill ha en annan slutväxel för att klara motorns sämre varvvillighet..?.. Vad är det som går sönder?kan man förstärka den?

Blir det okey med benzin motorn eller är det helt fel?

Givetvis behövs då bensinpumpen flyttas, diesel tanken avfettas..

Flytta svänghjul oljepump och tråg med motorfästen från ky motorn...

Eller är det bättre att montera AAZ turbo dieselmotor ?

Någon som vet?
Verkar vara olika 215mm kopplingar mellan diesel och bensin motorer? Varför är det så? för att klara lite mer vrid, eller är det någon annan anledning...?

Snälla berätta vad ni vet tror eller har höer då jag inte vet tror... eller har hört så mycket...

Som det är nu behövs kopplingen bytas.. Bussen skall användas i sommar!!

Nej det är inga slutgiltiga lösningar..

Alternativ under framtid....
Benzin 1,8 finns hemma
AAZ turbo maskin finns hos kollega billigt... Och genom pm har jag hört att jag nog kan handla det andra jag behöver för konvertering

Subaru motorer... 2,2 och 2,5 benzin  finns på hyllan, liksom konverterad subba låda..
Och en kep platta (fast den passar kanske bara på bubbla låda... Vilka iofs oxå finns)

Så kortsiktig plan?
Långsiktig plan?

Mata på med ert kunnande, och tankar, jag väntar gladeligen på det! ICQ/bv


/Michael snart på en färja till fastlandet Sverige....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

ICQ/bg

Om du ska ner i Europa så är nog 1.8 bensin och en sen Magnum låda vettigast
Dieselbilförbud råder i många tyska städer

Angående låda så sa grannen att tidiga fempet hade problem med ett huvudaxel lager (skär och svarvar hål i  huset)

Antar att T3 Benzin har lika som lamell som T2, Diesel har annan ingående axel för att passa motorn

Alternativ finnes enligt https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … mp;start=0

HM, modern 1.8 T + tiptronic låda hade varit sköj  ICQ/bp


https://www.youtube.com/watch?v=EWLFGPl1Kdk

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

35

En bensinsnurra kan man enkelt göra om till flexifuel dvs bensin/E85  ICQ/aa

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1973 1303S, 1973 Silver Hawk, 2012 T5 biogasbuss

36

Köra med 1,7 liters sugdiesel är rena racern jämfört med att köra min typ2 med original 30 hk motorn. Trots den ringa effekten brukar tidsskillnaden inte vara speciellt stor vid resor på 34 mil, jämfört med körning med bil med rejält kraftigare motor. Det handlar bara om attityder till körningen.
Fetta ur tanken är helt onödigt om du skall byta till otto motor.
Hur är det med oljepumpen? Är inte rotationsriktningen olika mellan otto och diesel? Kuggremmens kuggar driver mellanaxeln på otto motorerna och det är kuggremmens baksida som driver mellanaxeln på diesel motorerna.
Finns det dieselpoliser i städerna som kollar alla gamla bilar?

37

Kjell T skrev:

Köra med 1,7 liters sugdiesel är rena racern jämfört med att köra min typ2 med original 30 hk motorn. Trots den ringa effekten brukar tidsskillnaden inte vara speciellt stor vid resor på 34 mil, jämfört med körning med bil med rejält kraftigare motor. Det handlar bara om attityder till körningen.
Fetta ur tanken är helt onödigt om du skall byta till otto motor.
Hur är det med oljepumpen? Är inte rotationsriktningen olika mellan otto och diesel? Kuggremmens kuggar driver mellanaxeln på otto motorerna och det är kuggremmens baksida som driver mellanaxeln på diesel motorerna.
Finns det dieselpoliser i städerna som kollar alla gamla bilar?

ICQ/bg
Nej

Vad jag har fattat är det kameraövervakning typ trängselskatt
https://www.miljoeplakett.se/se.html

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

38 Senaste redigerad av michaelth (2019-04-07 20:40:04)

Tja jag vet inte... men åter i blekinge i alla fall
som jag fattade det så är magnum 5 växel en 4 växel med krypväxel dvs dvs 4 växel lika med 5 an...
angående oljepumpen så får man väl i dylikt fall bygga om bensin motorns pickup så den blir som diesel maskinens mot tråget......
Angående diesel eller bensin i städer...så är ju avgasrening det som kan ställa till det och det finns på bägge motorerna...eller inte...

ja detta skall inte bli en räserbuss... fast ...
Det fanns en T3 med en 3.2 liters Porsche 6 a med 911låda ICQ/ae  ICQ/ai  ICQ/ag
så en 3,3 subba med 6 växlad låda vore nice.. lite halvbreda Porsche hjul bromsar och bra säten kan ju vara trevligt på autobahn ICQ/bo  ICQ/bs


men tips mottages....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

39

ICQ/bg
Trots alla mer eller mindre goda idéer om diverse motorbyten är det dags att åberopa K. I. S. S.


Byt koppling och tätningar, se över bromsar serva bes bygg en basic sovplats och kör en säsong i original utförande  ICQ/bm
( det blir unikt! Är rätt få här som kört ett tag innan ombyggnad)

Sommaren stampar i farstun!  ICQ/bq


PS: http://oldbluesblog.com/files/VanagonTransSpecs.pdf

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

40

Jo tanken e ju så...
Jag vill förhindra tält semester..
Sov möjlighet finns ju redan i bussen genom rocknroll säng.. så enkel camper är tanken..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41

Jag håller helt med Scrooge! Eftersom olika VW inte är någon bristvara står man plötsligt där med ett, eller flera, dussin bilar som alla skall antingen renoveras eller byggas om för att bli extra unika.

42 Senaste redigerad av michaelth (2019-04-08 13:46:42)

Kjell T skrev:

Jag håller helt med Scrooge! Eftersom olika VW inte är någon bristvara står man plötsligt där med ett, eller flera, dussin bilar som alla skall antingen renoveras eller byggas om för att bli extra unika.


Oohhney så skulle jag aaaaaldrig göra ICQ/ah


Men tänka på det går ju..som innan som det står mycket tidigt i tråden tilockmed i rubriken.. det skall bli en simpel buss

Men... om Jag måste göra jobb vill jag inte behöva göra om igen snart...

Koppling en diesel koppling..215mm

Packboxar. .. kan man veta säkert vilken det skall vara? Typ?
Motor?
Låda?
Urtrampnings lager.. finns det bara en typ?
Bränslefilter bara en modell..
Oljefilter..

Vad för motorolja till en sug diesel?
Nej jag vet inte därav frågorna...
Och jag tror att ni VET..
Bromsarna fungerar fint..blir ny broms vätska. ..
Växellänkaget där behövs allt i slitagedelar bytas...nästan omöjlig att växla...mycket lös och sladdrig..frun lär aaaaaldrig gilla det.
Däcken blir nya 16 tum. Genom det blir bussen ännu slöare men lite "snabbare" ICQ/ai

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

43

Eftersom motorn är försedd med katalysator skulle jag välja en motorolja med zinktillsats och lämplig kvalítetsklass enligt API.
Växelmekanismen slits vid växellådan, normalt tre delar plus skyddsgummi damasker som behöver bytas för att få det i hyfsat skick. Vitt fett för plastdelar bör användas vid montering.
M8 muttern och splinesen på lådan bör låsas med Loctite.

44

ICQ/bg
De svar och reservdelar resevdelar du söker finns hos tex just kampers https://www.justkampers.com/vw-t25-part … parts.html

För oljor och filter kan du kolla pris/frakt kostnad mellan Just C och autodoc.se.

Att köpa resevdelar till till de äldre åken idag är inte att att knata in till Mekorånen och bli plundrad.

Det är jakt på nätet, kolla liknande bilar på forum för att få tips på bra ställen att handla på etc

VW etka kan ge hjälp åxå

PS
https://applications.castrol.com/oilsel … 1987-1991)

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

45

Får kolla lite på Jk

Porsche
9*17 Et55  utan spacer..
Skall kränga på ett däck och kolla hur det får plats...har några 255 *55*17 däck...
https://forumbilder.com/images/2019/04/09/DSCF0039.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/04/09/DSCF0040.md.jpg
215 *65*16 däck på 6*16 Et 54..
https://forumbilder.com/images/2019/04/09/DSCF0041.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/04/09/DSCF0042.md.jpg
underifrån bakre länkarm... dvs denna fälgen funkar ju bra bak...
https://forumbilder.com/images/2019/04/09/DSCF0044.md.jpg
Men fram... kanske skulle funka med en 10mm spacer... fast rekommendationen e 30-35 mm Et.. här ligger fälg kanten mot spindelleden... ICQ/bu
tänk vad skönt om jag slapp bygga om hjul..så visst med längre bultar i framvagnen eller pinnbultar och muttrar och en spacer... ICQ/bl
Men Iofs fälgen, 6 tum bred ser lite spinkig ut ...så det blir förmodligen att jag bygger 4 st 6.5*16 Et 30 av mina andra fälgar...
https://forumbilder.com/images/2019/04/09/DSCF0046.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/04/09/DSCF0047.md.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

46

beställde lite delar...
    Clutch Kit (215mm) VW T25 Diesel 1981–1991
JK Part No. J10796  |  Qty: 1


£131.75
    Gear Stick Refurbishment Kit VW T25 1980–1992
JK Part No. J16965  |  Qty: 1


£22.50
    Gearshift Joint VW T25 1979–1992
JK Part No. J10904  |  Qty: 1


£10.75
    Bellows For Shift Rod VW T25 1987–1992
JK Part No. J10899  |  Qty: 2



£16.50
    Bellows for Selector Lever VW T25 1982–1992
JK Part No. J10901  |  Qty: 1


£5.95

    2 Piece Dash Tidy (Left Hand Drive) VW T25 1979–1992
JK Part No. J13123  |  Qty: 1

£44.25
beräknad lev den 25...
tyvärr var packboxen till veven slut och jag hittade inte stödlagret till ingående axeln till lådan..
så letar vidare..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

47

ICQ/bg

Dessa kan vara rätt, kan inte söka med regnr  ICQ/ag

https://www.autodoc.se/reservdelar/styr … 6342-1-6-d

https://www.autodoc.se/reservdelar/veva … 6342-1-6-d

Ev detta med

https://www.autodoc.se/reservdelar/kugg … 6342-1-6-d

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

48

Ett ställe där det finns billiga delar till de flesta bilar är: www.alvadi.ee
Bla billiga innerskärmar till bussen.
Sedan finns det de som specialicerat sig på VW typ2, bla www.busschmide.de , www.syncro-bernd-jaeger.de och www.vw-t3-buss-shop.de

49 Senaste redigerad av michaelth (2019-04-13 10:34:07)

tjo jag var inne på autodock i natt och kollade lite...sen kollar jag ofta och funderar vilken prisklass man skall lägga sig på, det  finns ju så många olika packboxar lager remmar.. vilka är bra vilka är bara dyra?? vilka ger upp snart??
nej förmodligen duger det allra billigaste då det inte är en bruksbil... men.... ICQ/be
kamrem byta det med motorn på plats?? går det, eller ett rent helvete...
jag vet inte intervall på dom.. 12k mil  man vet ju inte när senast byttes.. så förmodligen viktigt att det sker hellre för tidigt än sent... ICQ/bu men åter igen inget fordon som kommer se massor av mil.. ICQ/bw
på min 8 ventils Oktavia 00 16 liters motor behövde man en speciell avdragare för att kunna byta kamrem..
där byttes alltid vattenpumpen samtidigt med rem och spännhjul...
hur det är med KY 1,7 liters sugdiesel maskinen???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

50

Det är en barnlek att byta kamrem i bussen. Mycket enklare än när den sitter i en personbil