Hoppsan! Här var det länge sedan jag gjorde någon notering!
Låt se, på sju år har det varit motgångar och framgångar. Det har varit rostlagning, byte av bakaxel och i med ny diffklump med en mycket bättre utväxling. Massivt gjutjärn och den väger 77 kilo. Från början satt det en axel från en 67-70 bil och den var en tum bredare på varje sida, och det går inte.

Bilen har gått igenom olika transformation under åren från kapselbil till lite mer räserstuk.

Inredningen har färdigställts och fått lite bättre tretums midjebälten. Bälten till skuldrorna får tas hem från USA i vinter. Sen fick det blien svart tutknapp också.

Sen kommer varvräknaren på plats under vintern.

Har gjort stora förändringar vad gäller chassit. Allt i framvagnen är nytt, det mesta rullagrat och det sitter Koni på alla fyra hjulen. Så chassit funkar på mycket väl på bana. Hård men inte obekväm. Neutrala vägegenskaper som känns bra. På svensksålda bilar satt det fyrkolvsok som standard och de nyper bra och bilen styr inte åt något håll, utan bromsar snällt när stampar på pedalen. Dottern fick faktiskt ha den som övningsbil när hon tog körkort. Hennes reaktion när jag kom hem med en Volvo S80 och hon skulle köra den var, ”Pappa, den här bilen är inte lika rolig att köra.

Motorn har fått nytt aluminiuminsug istället för gjutjärnsinsuget, en besparing på runt 15 kilo. Har portat topparna på avgassidan och satt dit Hipogrenrör och nytt avgasssystem, som blev lite väl tyst men det åtgärdar vi under vinterhalvåret. Men nu andas bilen riktigt bra.

Och nästa grej under huven blir en dubbelförgasarinstallation om jag hitter en till Edelbrock 500. I annat fall får jag renovera Carterförgasarna.

Sen har det tagit några år att hitta gamla American Racingfälgar. Det har varit en prövotid och långa resor. Hade en uppsättning 6x15, men de hade krävt skärmbreddare, de hade helt fel backspace.

Men nu sitter det 7x14 bak och 6x14 fram. Falkendäcken som jag använder, har riktigt bra grepp men skriker lite när man står på i kurvor. Kommer nog att köra med 17” fälgar och R-däck på trackdays. Så nu är utseendet klart.

Så nu i vinter ska min kabriolet få största tilldelningen av tid, men Mustangen ska ändå få lite omsorg och tid för,
- lackering av tak i någon gråmetallic färg
- montering av insug och förgasare 2x4v
- montering av varvräknare
- montering av bälten över skuldrorna
- justerbara casterstag
- byta gummilist till vindrutan
- enkelt eller dubbelt avgassystem som låter lite mer, bara aningen mer.
På shoppinglistan står en Borg Warner T10, Toploader eller T5, så jag kan få växla lite.
Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966