1

Hej! vilket brytarlöst kitt ska det vara till denna fördelare? ICQ/bw  skickar med en bild också

Post's attachments

thumbnail_IMG_20190214_120703_resized_20190214_123348714.jpg, 194.31 kb, 960 x 1280
thumbnail_IMG_20190214_120703_resized_20190214_123348714.jpg 194.31 kb, 50 downloads since 2019-02-14 

2

Ingen som vet vilket kitt som passar denna fördelare?   ICQ/bm

3

Ring till Csp och fråga. Dom vet säkert

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Det är ju omtvistat om man skall köpa saker på postorder från Kina.
men kolla denna modellen:
https://www.aliexpress.com/item/Electro … 2e0egTSSB7
Jag har satt in sådana i olika fördelare med väldigt gott resultat.
Det finns även färdiga brytarlösa fördelare att köpa på Aliexpress.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Passar Aliexpress kittet i min fördelare ?

6

Ja, jag skulle tro det.
Det finns ju några olika sorters fördelare, men även olika sorters kit på Aliexpress och andra ställen.
Det är brytarspetsarnas hålbild, hål och styrstift, som avgör, jag har sett att det kan se olika ut i olika fördelare.
Jag har konverterat fördelare vars artikelnummer slutar på .043 (eller om det är .034) alltså dom som är till 1600 AD eller AS-motorerna, och även till Volvo-Pentas AQ 130 (B-20) som i princip har samma fördelare men utan vacuumkompensering.

Resultatet är gott, bättre tomgång och jämnare acceleration, troligtvis en bränslebesparande åtgärd också.
Det fungerar så att man trär på en ring med fyra inbyggda magneter på rotoraxeln under rotorn. På brytarspetsarnas plats monterar man då en elektronisk avkännare som känner av magnetism och skickar en puls till tändspolen varje gång en av dessa magneter roterar förbi.
Alltså ingen mekanisk kontakt, så det gör ingenting om fördelaren är litet sliten med litet glapp i axeln, eller som är vanligt, att kammarna på fördelaraxeln är nedslitna så påverkar inte dessa tändningen i alla fall. Sedan behövs inte kondensatorn heller med denna tändmodul.

7

Man får tacka så mycket för hjälpen ICQ/ay

8

fiol skrev:

Man får tacka så mycket för hjälpen ICQ/ay

Ingen orsak.
Tänk bara på att koppla rätt!
Röd kabel till plus på tändspolen, den svarta är till minus på tändspolen, borde egentligen varit grön, det är den som ger minuspulsen till tändspolen.
Elektroniken jordas med en metallplatta i botten, som skall ligga an mot monteringsplattan i fördelaren, en kontaktpasta medföljer, pastan förbättrar även värmeavledningen.
Om du kopplar fel går modulen omedelbart sönder, så kolla kopplingen x 3 innan du slår på strömmen!