Nästan två hela veckor utan garagetid kan ju ge en lätt abstinens när man känner att andningsvägarna är fria, slemhinnorna återfuktade, svetsloppebetten läkta och jackan slutat lukta vinkelslip. Förra helgen jobbade jag och valde den här gången att inte köra en endagars ute på landet, men jag lyckades däremot förhandla till mig en ommöblering i schemat som frigjorde en tredagarshelg i helgen som var. Således styrde jag kosan mot stugan redan på torsdag eftermiddag och åkte hem på måndagen. Tre och en halv hela dagar och fyra nätter på platsen som Mirt officiellt gett namnet "Kee's Soul Kitchen".
Nåväl, i veckan som gick lade jag till slut den order jag gått och dragit på, då jag velat enormt på vilka delar jag skulle beställa hem. Gick lite efter vad som fanns hemma hos min leverantör, för att få en snabb leverans. Nu föll detta litegrann då jag ändå inte fick med mig allt, men det ligger en ny order på vänt nu och jag har trots allt fått hem en ganska bra laddning med jobb. Så efter att ha packat upp och tagit mig en stärkande tupplur, bytte jag om och äntrade grottan. Nu var jag bra sugen på att öppna mitt paket, aldrig hade jag trott att plåt skulle vara så kul!
Det första jag var nyfiken på var hundbenen, de främre skärmkanterna. Jag hade läst en del på nätet, både om olika fabrikat, men även olika tillvägagångssätt för att installera dessa. Jag är fortfarande väldigt nojjig inför denna operation då jag förstått att det är en del inpassning och viktigt att få det att lira med dörrhålet. Dessutom lite pyssel att temporärt förankra skärmen under denna inpassningsprocedur. Men jag får väl lära mig under resans gång så att säga, det finns ju mycket matnyttigt att ta del av i andras projekt, men känner ni att i har något att tillföra denna tråd, så yttra er!
Så efter allt velande blev det till sist att bita i det sura äpplet och välja det som ofta refereras till som "originalkvalité", sjukt nyfiken på vad denna "originalkvalité" kunde tänkas vara för något plockade jag först fram skärmen ur godislådan. Och nog ger skärmen ett väldigt fint kvalitetsintryck, men jag kunde verkligen inte dechiffrera vad det är för fabrikat, det var nästan det jag var mest nyfiken på. Skärmen är märkt "VWG T1 62-67 WHEEL ARCH COMPLETE FRONT LH WELD THROUGH PRIMER" och sen ett (vad jag förmodar är) artikelnummer som inte ger några sökträffar. Nåväl, skärmen är väldigt fin och jag hade lite tur som fick den vänstra delen, för den är i sämst skick, på högersidan har jag nu omprioriterat och kommer endast att laga den nedre delen av skärmen, vid fotsteget.
Vänster framskärm för inspektion, kommer bytas längre framöver.

I godislådan låg även en ny batterihylla, här måste jag erkänna att det känts lite olustigt att köpa nytt, då den gamla ju inte var rostig, bara misshandlad av en okänslig installatör. Jag plockade genast fram den gamla för att jämföra med den nya och visst kommer installationen bli så mycket bättre och snyggare med den nya. Vi bussfolk måste lära oss att det inte bara är rostig plåt som förtjänar att bytas ut, utan även bucklig och dåligt passande plåt.
Ny och gammal batterihylla, båda 6volt, men den nya är i bättre "form":

Det tredje föremålet i lådan som är lite intressant att fotografera och kommentera är en uppsättning 3-punktsrullbälten. Idag sitter det två midjebälten av fast typ, då MrP, som ju är högst delaktig i projektet med denna vagn, redan sedan tidigare yrkat på denna finess som blev standard på vagnar av nyare årsmodell. Nu ville han ta nästa steg och förhöja säkerheten ytterligare med ett par trepunktsbälten. Jag misstänker att det finns ett intresse av att kunna transportera mer värdefulla individer i en mer skör ålder, än gamla skäggiga män som man knappt kan få skrotvärdet för.
Det blir hur som helst en lite mer krävande installation då ju namnet antyder att det ska till tre infästningar för bältet, men det är kanske lika bra det, för jag har stört mig på den rätt fula installationen av tvåpunktsbältena sen tidigare. Nämnde konsult/advokat/ledsagare/schaman/mirtman har även föreslagit att ett av tvåpunktsbältena installeras som ett mittenbälte i soffan. Vi får se hur denna installation ska gå till, vagnen är ju egentligen bara godkänd för en passagerare och för oss fullvuxna är det lite trångt att åka tre, men återigen, de mer värdefulla individerna är ju mindre i formatet och ett tvåpunktsbälte är ju bättre än ett nollpunktsbälte. Jag hade dock visionen att kunna begagna tvåpunktsbältena till nästa projekt, men det är ju ett tag kvar tills dess. Hur som ska det bli intressant att installera trepunktsbältena, misstänker att det inte kommer gå "rakt av", men det är ju det som kallas "kustom".
Grått blir snyggt mot "salt och peppar", de gamla bältena är också grå:

Så efter att ha tömt lådan på alla godsaker fanns inga ursäkter längre, nu skulle jag skrida till verket om det skulle bli någon vägpremiär ens någonsin. Först på agendan stod således att modifiera batterihyllan. 67 har egentligen en OYO (one year only) batterihylla, då tolv volts elsystem infördes detta år och året efter kom böjrutan som ju har en annan batterihylla. Lägg därtill att pickupen har en egen modell, skild från bussens så förstår man att en 12v-batterihylla till pickup inte finns hos alla reservdelsnasare även om den gått från omöjlig att få tag i, till tillgänglig hos vissa få. Men trogen min leverantör jag är så gick jag ut ifrån deras sortiment, beställde en sexvoltshylla med ambitionen att tolvvoltskonvertera denna. Man kan ju tycka att det är märkligt att tala om tolvvoltsvänghjul, kanske är det lika svårbegripligt att tolvvoltskonvertera en plåtbit? Till denna operation hade jag sen tidigare köpt fästen för batteriet till bay som jag tänkte använda, men ganska snart insåg jag att det inte skulle funka utan att även modifiera dem, så jag bestämde mig för att låta dessa få hamna på den berömda hyllan och efter lite inspirationssurfande med förlagor på tolvvoltshyllor, tillverkade jag ett eget "inre" fäste, dvs själva klacken. Det andra fästet kunde jag faktiskt ta från den gamla batterihyllan, egentligen bara en svetsmutter på en förstärkningsplåt. Så efter att ha borrat ur de gamla fästena och gjort plats för de nya, hade jag såldes tolvvoltskonverterat denna plåtbit.
Svårt att se, till höger ett egenbockat vinkeljärn i 2mm-plåt och till vänster uppborrat och en M10(?) svetsmutter på undersidan:

Nu var klockan kvart över tio och det kändes ju lite mesigt att lägga ner redan, men ändå så sent att det kan vara svårt att hitta inspiration till ett lagom köttben att tugga på tills man säger åt sig själv att gå och lägga sig. Men eftersom det är trevligt att jobba i bänk när man är trött så kunde jag ju försöka ta vid med "mellanplåten" som jag ju lite snöpligt fick "pausa" när jag insåg att jag inte hade plåt hemma. Nu har jag bunkrat upp med ett nytt lager skivor så detta inte ska kunna hända snart igen och med dessa hade jag rätt mått att börja kapa till bitar med. Först det vanliga mäta, ritsa, kontrollmäta, mäta igen, ritsa lite till, kontrollmäta igen... Ja ni fattar, det skulle klippas till två raka fullängdsremsor i det en meter långa arket. Mellanplåten/plåten bakom motorn (eng: apron/rear valance) har ju två plåtbitar som möter varandra i nerkant, dessa hade ju skurits bort vid förra tillfället och skulle nu kopieras i frisk plåt. Så efter att bitarna var uppskurna från arket, ritsade jag på alla detaljer för den yttre plåten; en kurvatur i kanterna, samt ett urtag för avgasröret. Jag ritsade på två hyfsat parallella linjer då denna plåt avslutas i en 5mm fals nedtill. Efter att plåten fått sin form började jobbet med att falsa plåten. Jag begagnade mig av svetstvångsknepet enligt tips från Bengt här tidigare i tråden och det krävde lite utvecklande av teknik och gick inte så fort till en början, framförallt tror jag knepet är att ha ett lite större gap på svetstången så den går hyfsat lätt att flytta i sidled varefter plåten böjs och blir lite ojämn på stället man jobbar. För den lite snävare kurvaturen tog jag en smalare svetstång, efter ett tag började jag få in snitsen. För lite mer finish i slutet körde jag med en bredare falstång på de raka partierna, samt smidde med hammare. På det hela blev jag nöjd med resultatet (som jänkarna skriver "I'm happy with how it turned out").
Den nytillverkade biten fastklämd i mellanplåten, avgasurtaget kanske är något asymmetriskt
:

Närbild på baksidan; som med pormaskar, blir plåtjobben mindre smickrande på nära håll:

Nu var klockan läggdags; tjugo över ett, och eftersom det blev ganska bra förra gången att låta svetsandet vänta till nästa dag, så gjorde jag så även denna gång. Dels är det ju dumt att inte kunna vara brandvakt, men även oklokt att ägna sig åt precisionsarbete när man är så trött efter tjugo timmars vakenhet. Så jag tog natt och sov gott.
Efter sedvanlig frukost med thesambasurfande för att jobba upp aptiten på plåt, äntrade jag således grottan igen, dags att ta vid där jag avslutade! Den uppmärksamme läsaren kanske noterar att såsom jag klämt fast plåten får den fel vinkel och det stämmer. Men jag har avsiktligt lagt skarven i vecket för att det är lättare att få den mindre framträdande, dessutom hade jag lite tur med den befintliga rosten att jag kunde göra just så. Men planen var hela tiden att loppa fast plåten på några få ställen och sen bocka till den i rätt vinkel, för att sen helsy.
Ditpunktad och tillbockad i rätt vinkel:

Sen började jobbet med att helsy och det är något jag har lite svårt för. Dels ska man ju inte värma så mycket att plåten slår sig, dels ska man få skarven så tät som möjligt med så få "omgångar" som möjligt. Jag hade nu en snygg glipa längs hela längden och bra förutsättningar för att göra ett bra jobb, bekväm arbetsställning, bra ljus, gott om tid osv. Så jag börjar sakta, sakta punkta dit fler och fler punkter, samtidigt som jag hela tiden kyler med en våt trasa bakifrån. Ändå blev det lite omtag och kanske att plåten reste sig på något ställe, men verkligen inte mycket. Så efter denna operation hade jag efter ett tag äntligen fått bitarna att gifta sig med varandra.
Helsydd och nerslipad:

Plåt nummer två har ju en enklare form, även den har en svag fals, kanske snarare en böj/bock är bättre ord, denna gjorde jag med falstången då plåtbiten är för bred för min plåtbock. Men eftersom vinkeln är ganska svag gick det utmärkt att få till detta för hand och med lite noggrannhet. Plåten har även en avfasning på vardera sida och falsen förbereddes för punktsvetsning genom håltagning. Även denna bit kopierades rakt av från det rostiga originalet, även här var jag mycket nogrann med ett så rakt snitt som möjligt för en korrekt svetsspalt och jag tycker att jag fick till det.
Inre förstärkning fastklämd på plats:

Även denna monterades ju i fel vinkel, vilket den som kan detta ser med ens. Men även här medvetet såklart. Efter att biten punktats dit längs med hela sträckan, böjde jag varsamt till vecket för hand och plåtens fals klämdes på plats med ett gäng svetstänger. Nu börjar mellanplåten få sin slutgiltiga form!
Inre plåt färdig för falssvetsning och avslutande arbete:

Svetsarna slipas ner och efter lite trixande med avsluten hos den yttre plåtens fals. för att få den att möta upp mot den gamla plåtens fals, kunde jag kala detta lilla projekt i projektet avslutat.
Insida:

Utsida:

Blev nöjd med resultatet på det hela taget och med detta har jag sparat ett par tusen kronor för en helt ny mellanplåt.
Nu kunde jag inte dra mig för det oundvikliga längre, nu har jag alla delar för att fortsätta med bakhörnet som jag känt mig lite olustig inför. Men det är bara att ta tjuren vid äpplet och bita i de sura hornen.
Först försökte jag bilda mig en uppfattning om hur delarna skulle sitta ihop utifrån originalfragmenten. Jag tyckte det kändes mest logiskt att bakre delen av hjulhuset ska svetsas utanpå hjulhuset för att inte få en skarv där smuts och vatten kan fastna, sedan svetsas batterihyllan i hjulhuset. Enklast blir då att förbereda batterihylla och nedre hjulhusläpp i bänk, så dessa punktades ihop ganska "straight forward".
Här har batterihyllan moddats något för passform mot fordonet, samt att nedre hjulhus monterats på plats:

Vid inpassningen mot hjulhuset ser jag att det som brukligt inte stämmer till hundra procent. Min idé om att använda plåten med rillorna för hjulhusets förlängning blev inte så bra ur passformsaspekt; hur ska en fals ligga dikt an en profilerad plåt? Med det gick ändå att passa in det så det funkar, men en sann bilrenoverare hade inte accepterat denna kompromiss. Tur att jag ibland har förmågan att just kompromissa och någonstans i allt nedlagt arbete får man inse att det till syvende och sist handlar om att bruka vagnen och då kommer detta inte spela någon roll, men det svåra är att hitta en relevant nivå på bygget som helhet.
Här ser det nästan ut som batterihyllan sticker ut för långt på hörnet, men det är bara för att den hänger lite, just hörnet hade väldigt bra passform:

Faktum är att rillorna automatiskt gav mig något mer fördelaktig vinkel för den raka falsen hos batterihyllan, men gapet blev ju lite väl stort för en korrekt fals.
Inpassning inifrån. Mina hemgjorda svetsklämmor ska jag tillverka några fler av, de är ju så bra!

Plåten svetsades fast och i detta skede kunde jag även fixera den hemgjorda övre hjulhusplåten i hjulhusets innervägg. Kanske att jag tar en del för givet när det kommer till passformen hos delarna jag monterar, men gör man bara sakerna i rätt ordning, blir det rätt bra till slut. Tack vare att den var lös och flexade en aning, kunde jag montera batterihyllan i rätt position, så att den får bra passform mot hörnet och sen punkta dit hjulhuset därefter. All svets slipades ner och därefter på med lite kladd.
Hjulhuset blev bra, dock ska jag undersöka hur jag gör med avslutet på ytterskärmen, det saknas ju en bit där.

Inifrån, här ser man att hyllan hänger när det inte finns något stöd från hörnet:

Jag kände mig faktiskt väldigt nöjd med dagens härjningar i den lilla grottan. Klockan hade nu slagit tio och jag kände att jag skulle unna mig en tidig kväll, jag hade sedan tidigare planerat att ta mig ett bad. Så med favvoboken och favvoölen sjönk jag ner i det varma vattnet och njöt resten av kvällen. Kändes sjukt najs att unna sig lite relax en liten stund den långa helgen, det var ju trots allt fredagskväll!
Så blir det lördag morgon och ännu en solig dag i mitt eget lilla paradis vid sjön. Idag var dagen då jag skulle få besök! Det var sedan någon vecka tillbaka sagt att MrP skulle göra comeback och ta hämnd på de punkter som bara klarades av till hälften förra gången. Dock körde han en kortare vistelse den här gången, medan jag gjorde tvärt om. MrP är ju sjöbuse och har såhär års rätt mycket att ta itu med när det gäller plastskorven med vindfång han ägnar sig åt om somrarna. Att han kommer ut för en övernattning är att göra hål i schemat, men just den här helgen stod planeterna tydligen i rätta linjer för en resa till Heby. Innan MrP anländer tidig eftermiddag, ser jag till att få lite "tråkgöra" gjort. Jag lastar ur bilen på en del ovidkommande grejer jag haft med mig, samt byter till sommarhjul och servar bruksbilen. Den får sig ny olja och filter, även nytt bränsle- och luftfilter. Precis i slutfasen på detta pyssel kommer MrP och eftersom vi båda är hungriga brassar vi lite käk som inmundigas på verandan och som traditionen påbjuder avrundas det hela med en Cuban coffe.
"Cuban coffe" på verandan efter maten, det är najs det:

Jag hinner bara igenom drygt halva drinken så vill MrP ner i grottan och sätta igång. Hans abstinens måste ju vara bra mycket större, då det var ungefär en månad sen han var här senast. Å andra sidan har han inte byggt upp en lika stor tolerans som jag, så han blir mätt på meket lite snabbare.
Det första jag får höra när han kommer ner i grottan är "här har man städat och du bara skitar ner", han köper inte riktigt förklaringen att jag säkert sopat rent både två och fyra gånger sen han var på plats senast, men att det snabbt blir skitigt igen. Innan jag fattar vad som händer hoppar dammsugaren igång. Det är nästan som att dra en roller med vit färg på golvet.
Sjysst med städhjälp i garaget, undrar om det berättigar till RUT? Notera skrotlådan i förgrunden, det finns en till.

MrP sätter därefter igång med bakaxeln. Vi måste vara lite smarta så vi inte jobbar på samma ställe på vagnen, att vi inte behöver trängas eller turas om att jobba. Så eftersom jag håller på med höger bakhörn, ger han sig på vänster sida på bakaxeln. Jag har sedan förra gången köpt nya packningssatser till hjullagren eftersom vänstersidan läckte och hade kladdat ner allt innehåll i bromstrumman. Även nya backar hade köpts in då de gamla var rätt bra slitna.
Såhär lycklig blir man när man får meka splittbuss i Kees grotta:

Medan MrP bråkar med bakaxeln och går igenom sprängskissen för att verkligen montera allt rätt, fortsätter jag med bakhörnet. Jag börjar nu passa in den billiga brasseplåten, medveten om att det kan bli en del trixande för att få det bra. Jag har hundra bilder på själva processen, men för att inte tråka ut med för mycket på samma i olika vinklar och med några extra punkter ska jag försöka sammanfatta det så gott jag kan. Jag börjar med själva hörnet och jobbar mig utåt. Passformen är inte hundra, men jag gör så gott jag kan och premierar passformen vid just hörnet, med tanken att de släta partierna kan jag nog fixa till senare.
Hörnet passas in, här lämnas en större glipa i ytterkant, för att få själva hörnet att stämma bättre:

Efter att jag punktat fast plåten såpass mycket att jag kan vara säker på att svetsen inte släpper om jag får för mig att knacka lite släpper jag på några klämmor för att inspektera. Jag jobbar successivt med att flytta klämmorna varefter jag jobbar med skarven för bästa fixering. Det blir inte helt bra i hörnet, men jag gör hela tiden så gott jag kan.
Den här bilden illustrerar ganska tydligt vad som är felet med hörnet, plåtarna ligger kant-i-kant, men kurvaturen stämmer inte riktigt:

Jag jobbar mig utåt från hörnet åt vardera håll och blir tvungen att forcera hörnbiten för en vettig svetsspalt. Eftersom fokus lagts på att få hörnet så bra som möjligt, blir det lite större svetsglipa mot hjulhus och motor. Framförallt baktill, mot motorn blir det en hel del våldande. Det är svårt att fota små bucklor i plåten, faktum är att det är svårt att ens se dem, så jag lärde mig tidigt att känseln är viktig i detta sammanhang. efter mycket mödosamt svetsande kom jag fram till ett resultat där båda bitarna satt ihop i alla fall.
Man får vara innovativ ibland när man ska klämma ihop plåtar, greppet för svetstången var inte det bästa och plåten ville inte stanna kvar av klämkraften:

Efter att svetsarna slipats ner börjar det se vettigt ut, men man kan faktiskt ana att det inte blev helt godkänt när färgen kommer på. Faktum är att det faktiskt är som knöligast baktill, där det ser som bäst ut på bild. Men hörnet blev inte bra det heller. Sidan är hyfsat slät, där är det nog mest lite slipjobb och kanske spackel som ska till. Framtiden får utvisa hur jag ska ta revansch på detta.
Färdigt (?) höger bakhörn. Mycket jobb med billig plåt, frågan är hur mycket jobb det hade varit med dyr plåt?

Under tiden hade MrP Sedan länge klarat av bakaxeln på vänster sida. Det byttes packningssats och bromsbelägg som sagt, men det bråkades även en hel del med bromsmekanismen. Det är ju självjusterande bromsar på denna och det är ett riktigt otyg. MrP Ägnade merparten av dagen åt att försöka få det så rätt ihopsatt som det bara gick, men detaljerna är slitna och svåra att justera in och montera rätt. Bromsbackarna fick han modifiera en aning för att fjädrarna skulle gå fritt och automatjusteringsmekanismen var skadad och sliten på två punkter, så frågan är om den fungerar. Ojämn bromsverkan bak har jag lidit av tidigare med dessa bromsar. Så det är bara att hoppas att han nu hittat de fel som vållat detta problem, annars vet vi nu att det inte är mycket annat att göra än att köpa allt nytt och bygga om till manuella bromsar- På så vis var även denna segdragna process en viktig sak att lägga ner mycket tid på.
Men trots detta grundliga och omständliga arbete tog mitt projekt längre tid och MrP kunde inte riktigt börja med högersidan när han till slut var färdig. Men han hade ännu ett viktigt projekt att ta itu med; elsystemet. Det var skarvat sedan tidigare och nu kapat ännu en gång. Jag har ju tidigare funderat på att köpa nytt, men dragit mig lite för den kostnaden. När MrP vid förra besöket konstaterade att det där kunde han fixa, så tog jag tacksamt emot hjälpen och skaffade grejerna han behövde till bråkdelen av vad ett nytt elsystem kostar. Visst att det fortfarande finns ett par skarvar i kabelstammen, men så länge allt funkar så är det inget jag kommer störa mig på. I detta projekt ingick framförallt att reda ut vilka färger som gick till vilken funktion. Och jag förstod på hans noteringar att det var lite att hålla reda på. Tydligen hade främre och bakre kabelstam olika färger, då den är skarvad sedan tidigare och det var lite pyssel att reda ut detta. Medan han kliade sig i huvudet och ålade runt på det kalla golvet, kände jag en stor tillfredsställelse att få hjälp med detta. Utöver att reda ut vilken tåt som gick var, märka upp och dra alla trådar genom rambalk och hela chassiet, så drogs det även inte mindre än fyra extra tåtar för framtida bruk; varvräknare, kupéfläkt, oljetemp och en extra.
Hitta mirtmannen! Ett kreativt kaos som sig bör när en mirtman skapar. Jag undrar främst vad han använde domkraften till?

För min del var det så dags att börja ta itu med vänster bakhörn. Med förfarandet från högersidan färskt i minnet var det bara att skrida till verket. Först måste man ju dokumentera utgångsläget så man kan trösta sig med att även ett icke-perfekt resultat eller ens ett resultat man är mindre nöjd med, förmodligen är bättre än det var innan. Det vänstra hörnet var det sämre hörnet.
Tittut! Här vare hål, inte särskilt rakt heller, viktigt att veta när man ska dit med det nya sen:

Precis som på högersidan, passas det nya hörnet in och kläms dit utanpå med en svetstång. Men den här gången testar jag att förbereda hörnet som ska dit genom att smida mot det befintliga! Jag tror det här kan bli en riktigt bra lösning och något jag borde gjort på andra sidan om jag hade haft erfarenheten sen tidigare. När plåten masserats till att få samma form som originalhörnet, ritas det ett streck som visar hur högt den nya biten når på hörnet där den är som lägst. För att rita på en rak linje för snittet som kommer, tar jag till måttbandsknepet och precis som på högersidan måttar jag mot flakbädden för att få det helt rakt.
Förberett för operation:

Efter att kapen satts i plåten och med största omsorg fått den att gå så rakt som jag förmår, inser jag snart att det luktar misstänkt av spackel och att det måste funnits en gammal lagning här. Förmodligen därför det rostat mycket mer här än på andra sidan, jag märker även att själva karossidan inte är helt slät, så här får jag nog räkna med lite jobb. Dock var mitt främsta uppdrag med att kapa upp det här hörnet, utöver att förbereda för framtida jobb, att ta reda på om hyllan kunde sparas på den här sidan. Men jag ser ganska snart att även den vill jag byta ut. Den sitter lite för långt in och stämmer dåligt i hörnet. Eftersom jag räknar med en del jobb med att passa in ytterhörnet vill jag ha så bra förutsättningar att passa in det som möjligt och då blir det ny hylla även här. Denna bit var restnoterad vid förra orderläggningen så jag avvaktade beslut i frågan tills jag visste besked, nu ligger en sån med i nästa order tillsammans med höger framskärm.
Bucklig och felmonterad, den här byts ut innan hörnet kan monteras, även karossidan är lite bucklig:

Klockan hinner bli halv två innan den här bilden knäpps och i samma veva tycker MrP att det är dags att gå och lägga sig, så det gör vi.
Söndag morgon och "dag fyra" för mig som hållit igång sen torsdags. Vi käkar lite frukost vid strax efter nio och känner oss lite medtagna efter en sen kväll och sommartidsomställning med en timme mindre sömn i bagaget. MrP har dock en tid att passa på eftermiddagen, så här är ingen pardon, ner i grottan och på't igen. MrP har fortfarande en del kvar på elsystemet, "kanske en timmes jobb" trodde han. Ungefär lika mycket trodde jag att jag behövde för att klara av det sista på högerhörnet. Jag har nämligen kommit på att jag ännu inte svetsat fast batterihyllan i hörnet, dvs inifrån under. Det blir dock sällan som man tänkt sig och både min och MrP's timme blir väldigt lång och ungefär lika mycket för lång, uppskattningsvis tre-fyra timmar lång.
MrP meckar elsystem. Han ser förunderligt tillfreds ut där han ligger på det kalla golvet och jobbar i obekväm ställning:

Batterihyllan svetsas fast, mycket bättre passform än den gamla (spalten längst till vänster i bild ska åtgärdas):

Vad som för min del gjorde att det tog så lång tid var att jag inte var nöjd med jobbet från gårdagen. Det upptäcktes när jag skulle slipa ner det som blivit aningen deformerat av punktningen inifrån. Jag märkte då att karossidan baktill var för bucklig helt enkelt, så jag började ge mig itu med skarven där, alltså mellan motorn och hörnet. Och det tar tid för en autodidakt plåtslagare, men nog lär jag mig allt.
Först skar jag upp ett snitt där plåten buktade som mest:

Sen skar jag upp ett till snitt som jag tänkte skulle avlasta spänningarna i plåten på andra ledden:

Sen fick jag lov att skära bort en bit av plåten och lägga in en passbit då jag experimenterade med att helt sonika slipa den buckliga ytan plan, varpå nya hål uppstod:

I korta ordalag höll jag på och experimenterade mig fram, ömsom smidde jag, ömsom svetsade jag. Prövade att värma plåt, prövade att flytta mothåll, prövade att smida inifrån, prövade att känna mig till ojämnheter. Det var ganska stimulerande och kul att successivt börja förstå hur plåten rör sig med hammarslagen och hur man ska göra. Till slut kunde jag luta mig tillbaks, smeka ytan en sista gång, för att övertyga mig själv om att det faktiskt hade blivit mycket bättre! Jag hade kanske troligtvis lärt mig något också! Men det tog tid, och det får ta tid när man lär sig. Jag ska nog försöka mig på själva hörnet också. Jag tror att jag med dessa nyvunna kunskaper och färdigheter kan få till det något bättre också.
Här är slutresultatet; bättre, mycket bättre än gårdagen, men inte helt perfekt.

Det var snart dags för MrP att åka, men han hann få ihop elsystemet och nästan göra färdig hela bakbromsen på höger sida. Där satt ju grejerna mycket bättre, glappade inte lika mycket och var inte lika slitna. Han var dock tvungen att bryta när bromsjusteringen strulade för honom. Han hade en tid att passa i Sala, så jag förberedda några mackor åt honom att käka i bilen.
Elsystemet draget i ny kabelstrumpa, provisoriskt ditnaglad på ett ställe:

MrP Meckar bakbroms, full fokus samtidigt som hammarslagen avlöser vrålapan precis runt hörnet:

När MrP Hade åkt och jag hade mat i magen skulle jag fortsätta i grottan var det tänkt. Jag ville nu göra något nytt och bakhörnet på vänstersidan var det inte mycket att göra med då jag väntar på material. Det finns ju dock en massa jobb att göra och jag har ju börjat fundera över golvet, men innan det ska i så vill jag ha värmeröret på plats, så att jag har åtkomst runt om utifall att det skulle behövas. Så när jag halar fram värmeröret och mina lagade originalbitar märker jag snart vad det är som inte funkar. Dels är värmeröret alldeles för långt när jag måttar det mot vagnen. Nåväl, det må väl vara hänt och är förmodligen avsiktligt, men värre är att det inte passar mot mina bitar! Alla delarna har samma diameter och då går de ju inte att skjuta in i varandra. Jag funderar först om jag ska avvakta och kolla hur andra gjort, eller om jag kan använda några avgasmuffar, men eftersom röret är för långt, har jag råd att experimentera lite och jag börjar med att skära några slitsar för att försöka krympa eller expandera änden på röret. Det fina med Gersons plåt, är nu samma sak som blir ett aber, den är tjock och därför svår att forma. Jag börjar med två slitsar utan framgång, går upp till fyra och nu börjar den gå att böja lite, men det blir inget bra då jag måste böja den en del för att antingen klä det utanpå anslutande bit, eller trä det inuti.
Svårt att få det runt med bara några få slitsar:

Genom att ytterligare fördubbla slitsarna till 8 får jag så småningom tillräckligt mycket spel i slitsarna för att tillåta tillräcklig krympning, samtidigt som jag får en snyggare och jämnare rondör på röret.
Tyckte jag var smart som höll ihop flänsarna med ståltråd, men jag vet inte om det gjorde så mycket egentligen:

Efter lite slip och svets ser det ut såhär:

Detta passas mot den bit som ansluter föröver:

För provningens skull spelar det ingen roll om jag provar med främre eller bakre del, de har båda samma diameter, precis som det gröna röret, men jag funderar på om jag ska försöka mig på att "expandera" röret vid den bakre anslutningen för att inte begränsa luftflödet i systemet genom en kant inuti i motsatt riktning mot flödet? Vad tycker panelen? Y-grenens flänsar på sidorna gör att jag måste frisera detta lite om jag ska trä det gröna röret utanpå, men det kanske är värt det?
Här valde jag att pausa arbetet med värmerören och låta det hela sjunka in för att fundera över hur jag ska gå vidare med den bakre anslutningen. Det som däremot kunde göras nu när klockan var åtta på söndagskvällen, var att förbereda ytterligare i vänsterhörnet nu när jag hade bestämt mig för att byta ut hyllan på vänstersidan. Det krävdes inte många snitt med kapen förrän den var lösgjord, sen återstod lite slipande av grader och rost för att fräscha upp arbetsstället. Här tror jag att jag slipper reparera hjulhuset. Så vagnen kommer få olika utseende på de olika sidorna, men det spelar ingen roll för mig, det kommer ju knappast att synas. If it ain't broken...
Vänstersidan uppkapad, redo för installation av ny hylla:

Jag hade ännu lite tid kvar av kvällen och kände att jag ville bli mer konstruktiv och faktiskt få något uträttat. Vänstersidan om motorn har det beslutats att det externa oljefiltret ska monteras efter lite resonerande fram och tillbaka. Min enda invändning mot att montera filtret i motorrummet är att det blir väldigt slabbigt att göra service då, men jag har låtit mig övertygas om att om filtret sätts en bit upp kan man skjuta in ett litet tråg inunder vid filterbyte så behöver den saken inte vara ett problem. Nu med hörnet bortkapat är ett tillfälle så gott som något att fixa ett fäste för filtret. Tanken är att det ska monteras en bit upp på hjulhuset. Jag vill egentligen inte bara montera ngt enkelt vinkelfäste, utan få till en lite mer clean installation, stadigt ska det även vara. Jag började rita och tänka och det var inte helt enkelt att tänka sig hur vinklarna blir när plåten bockas, så första prototypen blev helt fel och kunde förkastas direkt.
Det andra försöket blev bättre. Det svåra var att få till vinkeln mot hjulhuset, för beroende på hur högt upp man vill att filtret ska sitta blir vinkeln annorlunda. Dessutom såg jag att jag blev tvungen att "dela" på själva foten till fästet så att det ska kunna följa hjulhusets kurvatur bättre. Tungt att smida i 2mm-gods, men jag tycker ändå att jag fick till det.
"Mock-up" av filterhållaren:

Dock märker jag ju ganska snart att jag bockat den ena vinkeln åt fel håll, så det blir till att korrigera. När grundidén verkar stämma, tas det upp hål och svetsas i muttrar för att kunna skruva fast filtret. Förstärkningskonsoller svetsas dit och hela skapelsen får lite primer på sig. Återstår att se hur detta ska fästas i hjulhuset, även där lär jag vilja få till en förstärkning så att det inte kan svikta för mycket.
Filterhållarens slutgiltiga utformning, stadigt:

Kvart över ett hann klockan bli och det var ju inte meningen, men jag var så fullt fokuserad på att försöka göra åt med så mycket svetsgas som möjligt att jag helt glömde bort tiden. Det var bara till att gå och lägga sig och acceptera att tuben får bytas ut trots att den bara "nästan" är slut. Nästa helg fortsätter projektet förhoppningsvis, framtiden får avgöra vad huvudfokus blir då. Men jag är bra nyfiken på att sätta igång med golvet. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't